Картка проєкту
Розробник проєкту постанови: Міністерство енергетики України |
Метою прийняття проєкту постанови є забезпечення правових умов для оперативного здійснення закупівлі генеруючого обладнання, газопоршневих та газотурбінних установок, вчасного реагування на потребу у генераційних потужностях, забезпечення безперебійного функціонування критичної інфраструктури паливно-енергетичного сектору шляхом розширення дії особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування», затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 |
Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі – проєкт постанови та проєкт Змін відповідно) Національне агентство ідентифікувало корупціогенні фактори, які зумовлюють потребу в його доопрацюванні, а саме:
- встановлення необґрунтованих преференцій відповідному колу державних замовників на здійснення публічних закупівель без застосування процедур закупівель / спрощених закупівель, визначених чинним законодавством;
- встановлення окремого механізму для проведення публічних закупівель за рахунок кредитів, грантів, що не забезпечує дотримання принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом України «Про публічні закупівлі».
Опис виявлених корупціогенних факторів
І. Встановлення необґрунтованих преференцій або необґрунтованого обмеження прав окремих учасників процедури закупівлі
Проєктом постанови пропонується внести зміни до особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості).
У п. 1 проєкту Змін пропонується п. 9 Особливостей після абз. 4 доповнити абзацом, відповідно до якого публічні закупівлі обладнання для об’єктів альтернативної енергетики та/або для виробництва електричної енергії та/або теплової енергії (у тому числі, сонячні, вітрові, газопоршневі, газотурбінні, мазутні установки та/або електростанції, в тому числі когенераційні та/або модульні; блочно-модульні котельні; дизельні/бензинові та газові генератори), а також товари, роботи або послуги, необхідні для придбання, та/або транспортування, та/або улаштування, та/або розміщення, та/або приєднання до систем передачі та/або розподілу електричної енергії, та/або приєднання до газотранспортної та/або газорозподільної систем, та/або введення в експлуатацію, та/або безпосередньої експлуатації такого обладнання здійснюються замовниками, визначеними у п. 4 ч. 1 ст. 2 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), без застосування процедур закупівель/спрощених закупівель, визначених Законом та цими особливостями.
При цьому відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 2 Закону до таких замовників належать юридичні особи та/або суб’єкти господарювання, які здійснюють діяльність в одній або декількох окремих сферах господарювання, визначених частиною другою цієї статті, та відповідають хоча б одній з таких ознак:
- органам державної влади, органам влади Автономної Республіки Крим, органам місцевого самоврядування або іншим замовникам належить частка у статутному капіталі юридичної особи та/або суб’єкта господарювання в розмірі більше ніж 50 відсотків або такі органи чи інші замовники володіють більшістю голосів у вищому органі юридичної особи та/або суб’єкта господарювання чи правом призначати більше половини складу виконавчого органу або наглядової ради юридичної особи та/або суб’єкта господарювання;
- наявність спеціальних або ексклюзивних прав – прав, наданих у межах повноважень органом державної влади або органом місцевого самоврядування на підставі будь-якого нормативно-правового акта та/або акта індивідуальної дії, що обмежують провадження діяльності у сферах, визначених цим Законом, однією чи кількома особами, що істотно впливає на здатність інших осіб провадити діяльність у зазначених сферах. Не вважаються спеціальними або ексклюзивними права, що надані за результатами конкурсів (тендерів, процедур закупівель), інформація про проведення яких разом з критеріями відбору попередньо оприлюднювалася та була наявна у публічному доступі, можливість участі у таких конкурсах (тендерах, процедурах закупівель) не була обмежена та якщо надання таких прав здійснювалося на основі об’єктивних критеріїв.
Згідно з нормами ч. 2 ст. 2 Закону для цілей п. 4 ч. 1 ст. 2 Закону діяльність в окремих сферах господарювання –- діяльність, що здійснюється в одній або декількох із таких сфер:
1) забезпечення транспортування, розподілу, зберігання (закачування, відбору) та постачання природного газу на користь третіх осіб (замовників), видобутку природного газу та надання послуг установки LNG;
2) забезпечення виробництва, транспортування та постачання теплової енергії споживачам;
3) забезпечення виробництва, передачі, розподілу, купівлі-продажу, постачання електричної енергії споживачам, диспетчерське управління та забезпечення відпуску електричної енергії до/з системи передачі/розподілу та забезпечення функціонування ринку електричної енергії «на добу наперед» і внутрішньодобового ринку електричної енергії та балансуючий ринок електричної енергії та організація купівлі-продажу електричної енергії на цих ринках;
4) забезпечення виробництва, транспортування та постачання питної води, забезпечення функціонування централізованого водовідведення;
5) проведення зрошувальних, осушувальних або осушувально-зволожувальних меліоративних заходів, якщо обсяг води, що використовуватиметься для постачання питної води, становить більш ніж
20 відсотків загального обсягу води, одержання якої забезпечують зрошувальні чи осушувальні системи;
6) надання послуг з користування інфраструктурою залізничного транспорту загального користування, забезпечення функціонування міського електричного транспорту, у тому числі метрополітену, та експлуатація його об’єктів для надання послуг з перевезення, а також надання послуг з перевезення пасажирів автобусами в межах міст, з дотриманням умов, визначених відповідними органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування на визначених ними маршрутах;
7) надання послуг автостанцій, портів, аеропортів, послуг з аеронавігаційного обслуговування польотів повітряних суден;
8) надання послуг поштового зв’язку;
9) розробка родовищ нафти і газу, родовищ вугілля та інших видів твердого палива.
Таким чином, положення, передбачені у п. 1 проєкту Змін, наділяють преференціями щодо здійснення закупівлі товарів, робіт та послуг без застосування процедур закупівель / спрощених закупівель, визначених Законом та Особливостями, широке коло замовників, які не належать до паливно-енергетичного сектору.
Водночас у пояснювальній записці до проєкту постанови зазначено, що його мета – забезпечення правових умов для оперативного здійснення закупівлі генеруючого обладнання, газопоршневих та газотурбінних установок, вчасного реагування на потребу у генераційних потужностях, забезпечення безперебійного функціонування критичної інфраструктури паливно-енергетичного сектору.
Запропоноване проєктом постанови регулювання не гарантує дотримання принципів здійснення публічних закупівель, зокрема недискримінації учасників та рівного ставлення до них, а також створює умови для вчинення корупційних зловживань та неефективного використання коштів.
Рекомендація НАЗК:
конкретизувати перелік замовників для цілей, визначених п. 1 проєкту Змін.
ІІ. Недотримання принципів здійснення публічних закупівель
У п. 2 проєкту Змін пропонується доповнити новим п.п. 23 п. 13 Особливостей, розширивши перелік випадків, за якими дозволяється придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн гривень, шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару.
Зокрема, пропонується встановити, що закупівля товарів, робіт або послуг за умови, що така закупівля фінансується щонайменше на 50 відсотків за кошти кредитів (позик, грантів), що надані Міжнародним банком реконструкції та розвитку, Міжнародною фінансовою корпорацією, Багатостороннім агентством з гарантування інвестицій, Міжнародною асоціацією розвитку, Європейським банком реконструкції та розвитку, Європейським інвестиційним банком, Північним інвестиційним банком, а також іншими міжнародними валютно-кредитними організаціями та/або за участю (шляхом кредитування, страхування, гарантування, поручительства) іноземного експортно-кредитного агентства, іноземної держави та/або іноземними банками, які мають кредитний рейтинг за міжнародною шкалою, не нижчий, ніж рівень «ВВВ» за класифікацією рейтингового агентства «Fitch Ratings», або власником яких повністю або частково є іноземна держава, через уповноважену такою організацією, агентством, іноземною державою або іноземними банком особу здійснюється шляхом укладення прямих договорів без проведення конкурентної процедури такої закупівлі.
У цілях Закону не має значення, за рахунок яких джерел фінансування замовники здійснюють закупівлю товарів та послуг, його мета – забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.
У цьому випадку виокремлення конкретного джерела фінансування як підстави для укладення прямих договорів без проведення конкурентної процедури публічної закупівлі, за відсутності предмета такої закупівлі, чіткого кола замовників може призвести до зловживань та не гарантує дотримання принципів здійснення публічних закупівель, визначених у ст. 5 Закону, а саме:
- добросовісна конкуренція серед учасників;
- максимальна економія, ефективність та пропорційність;
- відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;
- недискримінація учасників та рівне ставлення до них;
- об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури
закупівлі / спрощеної закупівлі;
- запобігання корупційним діям і зловживанням.
Крім того, у п. 2 проєкту Змін пропонується абз. 36 п. 13 Особливостей доповнити реченням, відповідно до якого у разі укладення договору про закупівлю відповідно до підпункту 23 цього пункту замовник може не публікувати договір про закупівлю та додатки до нього, що фактично унеможливлює здійснення громадського контролю, передбаченого ч. 5 ст. 7 Закону, та ускладнює державний контроль у сфері публічних закупівель.
Зазначене збільшує корупційні ризики у сфері здійснення публічних закупівель шляхом встановлення можливостей для упередженого вибору контрагентів та прийняття економічно невигідних умов контрактів.
Рекомендація НАЗК:
п. 2 проєкту Змін виключити.
Висновок:
проєкт постанови містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.
Голова Національного агентства
з питань запобігання корупції Віктор ПАВЛУЩИК