НАЗК
UA 01103 Київ Бульвар Дружби Народів, 28
support@nazk.gov.ua
+38 (044) 200-06-94
Національне Агентство з Питань Запобігання Корупці
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту
Меню
...

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання надання фінансової підтримки громадським об’єднанням осіб з інвалідністю в умовах воєнного стану»

ЧиннийЧинний
Герб України

Картка проєкту

Розробник проєкту постанови:

Міністерство соціальної політики  України

Мета проєкту постанови – затвердити Порядок використання коштів для надання фінансової підтримки громадським об’єднанням осіб з інвалідністю (далі – проєкт Порядку), а також встановити на період дії воєнного стану та до кінця бюджетного року, в якому він був припинений або скасований, що кошти, передбачені за бюджетною програмою 2507020 «Фінансова підтримка громадських об’єднань осіб з інвалідністю», спрямовуються на підтримку громадських об’єднань осіб з інвалідністю Проєкт постанови надіслано відповідно до
§ 372 Регламенту Кабінету Міністрів України

 

 Резюме антикорупційної експертизи

За результатами проведення антикорупційної експертизи Національне агентство ідентифікувало у проєкті постанови такий корупціогенний фактор, як запровадження непрозорого механізму відбору громадських об’єднань осіб з інвалідністю (далі – ГО) для отримання бюджетних коштів, який звужує коло потенційних учасників, створюючи переваги для окремих ГО.

Звертаємо увагу на те, що листом Мінсоцполітики від 20.01.2022 № 883/0/2-22/58 до Національного агентства надходив аналогічний за своїм змістом (у частині створення механізму фінансування вузького кола громадських організацій в обхід законодавчо встановлених вимог) проєкт постанови Кабінету Міністрів України «Про запровадження інституційної підтримки громадських об’єднань осіб з інвалідністю». Висновок антикорупційної експертизи до зазначеного проєкту було надіслано Національним агентством до Мінсоцполітики листом від 15.02.2022 № 21-03/7930-22.

Крім того, до Національного агентства протягом червня – жовтня цього року надійшла низка звернень від громадян, комітетів Верховної Ради України, громадських організацій із зауваженнями до редакції проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання надання фінансової підтримки громадським об’єднанням осіб з інвалідністю в умовах воєнного стану» (далі – проєкт постанови) та пропозиціями щодо необхідності проведення антикорупційної експертизи зазначеного проєкту.

  

Опис виявленого корупціогенного фактора

І. Необґрунтоване встановлення пільг, переваг або інших привілеїв для юридичних та фізичних осіб

У п. 1 проєкту Порядку визначено, що цей Порядок визначає механізм використання коштів, передбачених у державному бюджеті за програмою «Фінансова підтримка громадських об’єднань осіб з інвалідністю».

Як зазначено у пояснювальній записці, проєктом акта пропонується на період дії воєнного стану та до кінця бюджетного року, в якому він буде припинений або скасований, положення постанов Кабінету Міністрів України від 03.03.2020 № 166 «Деякі питання надання фінансової підтримки громадським обєднанням осіб з інвалідністю» (далі – Порядок № 166) та від 12.10.2011 № 1049 «Про затвердження Порядку проведення конкурсу з визначення програм (проектів, заходів), розроблених інститутами громадянського суспільства, для виконання (реалізації) яких надається фінансова підтримка» в частині проведення конкурсу на отримання у 2022 році коштів за бюджетною програмою КПКВК 2507020 «Фінансова підтримка громадських об’єднань осіб з інвалідністю» не застосовувати.

У свою чергу, механізм використання коштів за вказаною бюджетною програмою визначено у Порядку № 166.

Згідно з п. 3 Порядку № 166 фінансова підтримка громадських об’єднань здійснюється за результатами конкурсу[1].

При цьому слід враховувати, що відповідно до останніх змін у процедурі проведення конкурсу, прийнятих Кабінетом Міністрів України у серпні 2021 року[2], запроваджено електронну процедуру конкурсів, які надалі проводитимуться з використанням програмного модуля «Е-Конкурси» онлайн-платформи взаємодії органів виконавчої влади з громадянами та інститутами громадянського суспільства (платформа «ВзаємоДія»). Крім того, згідно з цими змінами передбачається можливість проведення голосування громадян за конкурсні пропозиції, результати якого враховуються у загальному рейтингу.

Тобто на сьогодні є можливість здійснювати розподіл коштів серед ГО шляхом проведення прозорої елктронної конкурсної процедури.

На противагу вказаному – без належного обгрунтування у супровідних документах – запропонований проєкт постанови спрямований на створення альтернативного механізму фінансової підтримки для певного кола ГО та створює для них окремі переваги.

Так, у  п. 3 проєкту Порядку визначено, що одержувачем бюджетних коштів може бути ГО, яке надає або надавало з початку року особам з інвалідністю соціальні послуги, що відповідають затвердженим відповідно до законодавства державним стандартам соціальних послуг за такими групами:

1. Послуги, що надаються за місцем проживання особи з інвалідністю:

підтриманого проживання осіб похилого віку та осіб з інвалідністю;

догляду вдома;

денного догляду.

2. Інші допоміжні послуги для осіб з інвалідністю:

перекладу жестовою мовою;

фізичного супроводу осіб з інвалідністю, які мають порушення опорно-рухового апарату та пересуваються на кріслах колісних, з інтелектуальними, сенсорними, фізичними, моторними, психічними та поведінковими порушеннями;

соціального супроводу при працевлаштуванні та на робочому місці;

соціальної адаптації.

Зазначаємо, що перелік соціальних послуг, які надаються громадськими об’єднаннями, є ширшим, ніж визначено у проєкті Порядку.

Тобто встановлений у проєкті Порядку спектр послуг, який має здійснювати ГО, суттєво обмежує коло потенційних отримувачів бюджетних коштів.

За таких умов проєктом акта створюються преференції для окремих ГО, які надають саме визначені проєктом Порядку послуги, що створює нерівність доступу ГО до фінансових ресурсів, усуває конкуренцію серед заінтересованих учасників, допускає необʼєктивність та упередженість уповноважених осіб під час прийняття тих чи інших рішень та, як наслідок, призведе до виникнення корупційних ризиків.

Рекомендації НАЗК:

під час розподілу бюджетних коштів використовувати прозору конкурсну процедуру, яка визначена постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2011 № 1049 «Про затвердження Порядку проведення конкурсу з визначення програм (проектів, заходів), розроблених інститутами громадянського суспільства, для виконання (реалізації) яких надається фінансова підтримка».

 

Висновок:

проєкт постанови містить корупціогенний фактор та не може бути підтриманий у запропонованій редакції.

 

В.о. Голови Національного агентства

з питань запобігання корупції                                                                               Артем СИТНИК

[1] Проводиться відповідно до вимог Порядку проведення конкурсу з визначення програм (проектів, заходів), розроблених інститутами громадянського суспільства, для виконання (реалізації) яких надається фінансова підтримка, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2011 № 1049.

[2] Постанова Кабінету Міністрів віл 04.08.2021 № 802.

Завантажити документ
Посилання скопійовано
Версія для друку
контакт-центр
+38 (044) 200-06-94
працює з 9:00 до 18:00
контакт-центр
контакт-центр