НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання організації надання безоплатної первинної правничої допомоги органами місцевого самоврядування»

Картка проєкту

Розробник проєкту постанови: Міністерство юстиції України Метою прийняття акта є встановлення порядку залучення органами місцевого самоврядування адвокатів та інших фахівців у відповідній галузі права до надання безоплатної первинної правничої допомоги та порядку надання такої допомоги спеціалізованими установами з надання безоплатної первинної правничої допомоги, утвореними органами місцевого самоврядування, а також адвокатами, іншими фахівцями у відповідній галузі права та юридичними особами приватного права, що залучаються за договорами органами місцевого самоврядування Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України
 

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України Національне агентство ідентифікувало корупціогенний фактор, який зумовлює потребу в його доопрацюванні, а саме: непрозорий порядок залучення органом місцевого самоврядування адвокатів та інших фахівців у відповідній галузі права до надання безоплатної первинної правничої допомоги, який не дає змоги гарантувати прозорий відбір необхідних кандидатів та забезпечити ефективне використання бюджетних коштів на відповідні цілі фінансування.  

Опис виявленого корупціогенного фактора

Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення Згідно з п. 3 Порядку залучення органами місцевого самоврядування адвокатів та інших фахівців у відповідній галузі права до надання безоплатної первинної правничої допомоги (далі – проєкт Порядку) органам місцевого самоврядування дозволяється залучати адвокатів та інших фахівців у відповідній галузі права до надання безоплатної первинної правничої допомоги на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці на підставі договору, укладеного за результатами закупівель послуг з надання безоплатної первинної правничої допомоги, проведених відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» та інших актів законодавства у сфері публічних закупівель. Таке право передбачене також у ч. 7 ст. 12 Закону України «Про безоплатну правову допомогу», а саме – органи місцевого самоврядування можуть залучати до надання безоплатної первинної правової допомоги адвокатів або інших фахівців у відповідній галузі права. Проте згідно з п. 6 ч. 7 ст. 3 Закону України «Про публічні закупівлі» дозволено придбання замовником товарів, робіт і послуг, вартість яких дорівнює або перевищує 50 тисяч гривень та є меншою за вартість, що встановлена у пунктах 1 та 2 частини першої цієї статті (до 200 тисяч гривень), без застосування порядку проведення спрощених закупівель у разі, якщо здійснюється закупівля послуг з адвокатської діяльності. Крім того, відповідно до п. 13 особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178, дозволяється придбання замовниками послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів у разі, коли здійснюється закупівля послуг з адвокатської діяльності. Зазначене дає змогу органам місцевого самоврядування як замовникам закупівлі відповідних послуг укладати прямі договори без проведення конкурентної процедури такої закупівлі. Також проєкт Порядку не містить: норм, що регулюють процедуру обрання переможця процедури закупівлі,  критеріїв оцінювання учасників, вимог до переліку документів, необхідних для подання учасникам, підстав для відмови, процедури оскарження, критеріїв або вимог щодо визначення суми винагороди за надані послуги адвокатської діяльності. Враховуючи вищевикладене, наявність непрозорого порядку залучення адвокатів та інших фахівців у галузі права до процедур надання  безоплатної первинної правничої допомоги може спричинити зловживання шляхом лобіювання інтересів окремих адвокатів та сприяти неефективному використанню бюджетних коштів з огляду на встановлення завищених сум винагород для відповідних суб’єктів. Рекомендація НАЗК: визначити порядок і критерії залучення адвокатів та інших фахівців у відповідній галузі права до надання безоплатної первинної правничої допомоги.  

Висновок:

проєкт постанови містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання.   Голова Національного агентства з питань запобігання корупції                                                                     Олександр НОВІКОВ
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua