НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання підготовки та проведення заходів з відзначення 30-ї річниці незалежності України»

Картка проєкту

Ініціатор(и) проєкту акта: Міністерство інфраструктури України Мета проєкту постанови – реалізація заходів з розвитку перевезення пасажирів залізничним транспортом, передбачених Планом заходів з підготовки та відзначення 30-ї річниці незалежності України, затвердженим розпорядженням Кабінету Міністрів України від 31.05.2021 № 583

Проєкт постанови проходить процедуру погодження із заінтересованими органами

  Резюме антикорупційної експертизи За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання підготовки та проведення заходів з відзначення 30-ї річниці незалежності України» (далі – проєкт постанови) Національне агентство ідентифікувало корупціогенні фактори, що унеможливлюють прийняття проєкту в запропонованій редакції. Опис виявлених корупціогенних факторів
  1. Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення
  • Вимоги п. 32 розділу Х «Прикінцеві і перехідні положення» Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) встановлюють особливий правовий режим окремих закупівель для забезпечення підготовки та проведення заходів з відзначення 30-ї річниці незалежності України.
Так, Закон визначає, що до 24.08.2021 замовники, визначені Кабінетом Міністрів України, можуть здійснювати закупівлю товарів, робіт і послуг, необхідних для забезпечення підготовки та проведення заходів з відзначення 30-ї річниці незалежності України, згідно з переліком товарів, робіт і послуг, затвердженим Кабінетом Міністрів України, за переговорною процедурою, встановленою ст. 40 цього Закону. План відповідних заходів, які Уряд має намір реалізувати у межах підготовки та відзначення 30-ї річниці незалежності України, затверджений розпорядженням Кабінету Міністрів України від 31.05.2021 № 583 (далі – План заходів). У проєкті постанови пропонується п.п. 3 п. 3 Плану заходів викласти в новій редакції, якою визначити захід «підготовка та реалізація проектів організації високошвидкісного пасажирського залізничного руху в Україні та поліпшення пасажирського залізничного сполучення на неелектрифікованих ділянках». При цьому зі змісту вказаного заходу не зрозуміло, яких саме конкретних проєктних рішень з «організації високошвидкісного пасажирського залізничного руху в Україні» може він стосуватися, чого саме стосуватиметься «поліпшення пасажирського залізничного сполучення». Вказані формулювання можуть включати необмежений перелік заходів, які будуть реалізовуватися поза конкурентною процедурою відкритих торгів, що значно підвищує корупційні ризики переговорної процедури, яка є неконкурентною та обмежує прозорість здійснення закупівель. 1.2. У проєкті постанови пропонується затвердити Перелік товарів, робіт і послуг, необхідних для забезпечення підготовки та проведення заходів з відзначення 30-ї річниці незалежності України, а саме: техніко-економічне обґрунтування (організація високошвидкісного пасажирського залізничного сполучення в Україні); консультаційні послуги з питань підприємницької діяльності та управління. Замовником таких робіт і послуг буде акціонерне товариство «Українська залізниця». Закупівля за переговорною, тобто неконкурентною, процедурою товарів, робіт і послуг є процесом з підвищеним рівнем корупційних ризиків, пов’язаних з існуванням можливості необґрунтованого завищення очікуваної вартості закупівлі, а також ймовірності змови посадових осіб замовника та єдиного постачальника для штучного завищення ціни та акцепту невигідної пропозиції, яка призведе до необґрунтованих витрат та збитків, завданих Державному бюджету України. Рівень корупційного ризику особливо зростає в умовах, коли технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі невимірювані, що надалі також унеможливлює механізм доведення необґрунтованого завищення вартості. Запропоновані розробником предмети закупівлі – послуги з розробки техніко-економічного обґрунтування та консультаційні послуги – безпосередньо належать до таких. Враховуючи викладене, закупівлю послуг з розробки техніко-економічного обґрунтування та консультаційних послуг необхідно здійснювати за конкурентною та прозорою процедурою торгів у загальному порядку, передбаченому Законом, для усунення ймовірності необґрунтованого завищення ціни та створення прозорого конкурентного середовища. Інші зауваження Особливий режим закупівель до відзначення 30-ї річниці незалежності України поширюється також на правовідносини щодо укладення договору за результатами проведення таких закупівель. Зокрема, на відміну від загального 10-денного строку з дня оприлюднення повідомлення про намір укласти договір, який замовник згідно зі ст. 40 Закону має витримати для укладення договору за результатами переговорної процедури, п. 32 розділу Х «Прикінцеві і перехідні положення» встановлює скорочений строк для закупівель до відзначення 30-ї річниці незалежності України, який становить п’ять днів. Проте навіть в умовах спеціального скороченого строку здійснення запропонованих закупівель та реалізація визначених заходів є неможливою. Так, згідно з п. 1 § 31 Регламенту Кабінету Міністрів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18.07.2007 № 950 (далі – Регламент), постанова Кабінету Міністрів набирає чинності з дня її офіційного опублікування, якщо інше не передбачено такою постановою, але не раніше дня її опублікування. Постанови Кабінету Міністрів України публікуються в офіційних виданнях – інформаційному бюлетені «Офіційний вісник України» та газеті «Урядовий кур’єр». До набрання чинності актом Уряду у замовника відсутні законні підстави для того, щоб розпочати виконання будь-яких дій для організації закупівлі – внесення змін до Річного плану закупівель, підготовки документації, проведення переговорів тощо. Враховуючи вищезазначені вимоги Регламенту, а також п. 32 розділу Х «Прикінцеві і перехідні положення» Закону щодо дотримання строку у п’ять днів для укладення договору, реалізація положень проєкту постанови є ускладненою. Особливо за вказаних обставин унеможливлюється реалізація заходу «підготовка та реалізація проєктів «Євроколія Київ – Львів – Скнилів» до 24.08.2021, адже до вказаної дати розробка якісного, повного та детального розрахунково-аналітичного документа – техніко-економічного обґрунтування, є сумнівною. Враховуючи викладене, прийняття цього проєкту акта в цілому суперечить правовій природі положень Закону, закладеній в основу особливого режиму закупівель до відзначення 30-ї річниці незалежності України. Висновок: проєкт постанови містить корупціогенні фактори та не може бути прийнятий у запропонованій редакції. Голова Національного агентства з питань запобігання корупції                                    Олександр НОВІКОВ
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua