НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання виділення коштів з резервного фонду державного бюджету для підтримки населення, яке постраждало внаслідок підриву російською федерацією греблі Каховської гідроелектростанції»

Картка проєкту

Розробник проєкту постанови: Міністерство аграрної політики та продовольства України Мета проєкту постанови – затвердження механізму здійснення грошової компенсації населенню, що постраждало внаслідок підриву російською федерацією греблі Каховської гідроелектростанції, за загибель сільськогосподарських тварин та втрачений врожай із земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства шляхом виділення Миколаївській та Херсонській обласним державним адміністраціям (для відповідних обласних військових адміністрацій) 541 768 тис. гривень коштів з резервного фонду на зазначені цілі Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України
 

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання виділення коштів з резервного фонду державного бюджету для підтримки населення, яке постраждало внаслідок підриву російською федерацією греблі Каховської гідроелектростанції» (далі – проєкт постанови) Національне агентство встановило корупціогенні фактори, а саме: непрозора процедура формування та затвердження Переліку населення, яке постраждало внаслідок підриву російською федерацією Каховської гідроелектростанції, на отримання грошової компенсації у 2023 році; відсутність строків для здійснення уповноваженими органами відповідних грошових компенсацій.  

Опис виявлених корупціогенних факторів

Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення 1. Проєктом постанови пропонується, зокрема, затвердити Порядок надання грошової компенсації для підтримки населення, яке постраждало внаслідок підриву російською федерацією греблі Каховської гідроелектростанції (далі – проєкт Порядку). Відповідно до п. 8 проєкту Порядку органи місцевого самоврядування до 10 серпня та 10 вересня узагальнюють заяви на отримання грошової компенсації та подають до обласних державних адміністрацій (обласних військових адміністрацій) Перелік населення, яке постраждало внаслідок підриву російською федерацією Каховської гідроелектростанції, на отримання грошової компенсації у 2023 році (далі – Перелік) за формою згідно з додатком 2 до проєкту Порядку, яку підписує голова органу місцевого самоврядування. Однак згідно зі ст. 4 Закону України «Про місцеве самоврядування» (далі – Закон) місцеве самоврядування здійснюється, зокрема, за принципом колегіальності. Як наслідок, наділення посадових осіб органу місцевого самоврядування повноваженнями в одноосібному порядку приймати рішення про затвердження Переліку є порушенням вимог Закону, а також дає змогу діяти у непрозорий спосіб та створює умови для отримання неправомірної вигоди. Разом з тим у п. 3 проєкту Порядку передбачено, що отримувачами грошової компенсації є населення – фізичні особи, які мають у власності присадибні ділянки та/або земельні ділянки для ведення особистого селянського господарства, на яких втрачено врожай (далі – присадибні ділянки),  сільськогосподарських тварин та бджолиних сімей, які загинули внаслідок підриву російською федерацією греблі Каховської гідроелектростанції. Однак проєкт Порядку не містить процедури підтвердження органом місцевого самоврядування зазначеної у заяві на отримання грошової компенсації інформації про факт втрати врожаю чи загибелі сільськогосподарських тварин та бджолиних сімей в результаті підриву Каховської гідроелектростанції, що може призвести до нецільового використання коштів та зловживань. Крім того, у проєкті Порядку відсутній механізм формування Переліку та черговості опрацювання заяв органами місцевого самоврядування, що створює умови для виникнення потенційного чи реального конфлікту інтересів та прийняття суб’єктивних рішень відповідними уповноваженими органами. Рекомендації НАЗК: визначити черговість розгляду заяв у порядку їх надходження до органів місцевого самоврядування; встановити прозору процедуру формування та затвердження органом місцевого самоврядування Переліку; передбачити процедуру підтвердження причинно-наслідкового зв’язку в документах, отриманих органом місцевого самоврядування, в цілях призначення відповідної грошової компенсації.   2. У п. 9 проєкту Порядку передбачено, що обласні державні адміністрації (обласні військові адміністрації) на підставі отриманого Переліку спрямовують грошову компенсацію отримувачам на їх банківські рахунки. Однак проєкт Порядку не містить вимог до строку, протягом якого зараховуються кошти на відповідні банківські рахунки, що може призвести до необґрунтованих затримок з боку уповноважених органів. Рекомендація НАЗК: у п. 9 проєкту Порядку встановити чіткі строки, протягом яких здійснюється зарахування грошової компенсації на банківські рахунки отримувачів.  

Висновок:

проєкт постанови містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наведених рекомендацій.   Голова Національного агентства з питань запобігання корупції                                                                  Олександр НОВІКОВ
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua