НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про реалізацію експериментального проекту із запровадження договірних форм надання соціальних послуг»

Картка проєкту

Розробник проєкту постанови: Міністерство соціальної політики України Мета проєкту постанови – апробація механізму запровадження договірних форм надання соціальних послуг Фондом соціального захисту осіб з інвалідністю та апробація соціальної послуги  соціального супроводу військовослужбовців та членів їхніх сімей у військових частинах (підрозділах) Збройних Сил України Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України  
 

Резюме антикорупційної експертизи

Сфери охорони здоров’я, освіти, науки та соціального захисту, згідно з Антикорупційною стратегією, затвердженою Законом України «Про засади державної антикорупційної політики на 2021–2025 роки», є сферами з високим рівнем корупційних ризиків. Національне агентство концептуально підтримує запровадження експериментального проекту щодо проведення апробації соціальної послуги соціального супроводу військовослужбовців та членів їхніх сімей у військових частинах (підрозділах) Збройних Сил України. Однак за результатом антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про реалізацію експериментального проекту із запровадження договірних форм надання соціальних послуг» (далі – проєкт постанови) Національне агентство ідентифікувало корупціогенні фактори, а саме: встановлення непрозорих критеріїв відбору надавачів соціального супроводу, що зумовить ризик укладення договорів з конкретними надавачами соціальних послуг; нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація повноважень Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (далі – Фонд).  

Опис виявлених корупціогенних факторів

І. Необґрунтоване встановлення пільг, переваг або інших привілеїв для юридичних та фізичних осіб Проєктом постанови пропонується затвердити, серед іншого, Специфікацію соціальної послуги соціального супроводу військовослужбовців та членів їхніх сімей (далі – проєкт Специфікації) і Порядок укладення, зміни та припинення договору про надання окремих соціальних послуг деяким категоріям осіб у межах пілотного проекту «Розвиток соціальних послуг» (далі – проєкт Порядку укладення договору). Так, у п.п. 10.8, 10.11 та 10.12 п. 10 проєкту Специфікації до надавачів соціальних послуг встановлюються, серед іншого, такі критерії: працівники надавачів соціальних послуг, які надають соціальний супровід, повинні мати підтверджений досвід надання послуг та / або психосоціальної підтримки військовослужбовцям, ветеранам війни та членам їхніх сімей; надавачем соціальних послуг гарантується залучення до підготовки команди в процесі надання послуг психолога з досвідом роботи із бойовою травмою та фахівця з військових питань; залучення до надання послуг безпосередніх надавачів, серед яких не менше 50% мають мати досвід несення військової служби; надавач соціальних послуг має дозвіл на допуск працівників надавача соціальних послуг на територію учасників апробації для надання соціальної послуги соціального супроводу. Зазначені критерії є доволі вузькими, що, у свою чергу, обмежує коло  надавачів соціальних послуг та унеможливлює подання пропозицій для укладення договорів про надання соціальних послуг іншими, не менш кваліфікованими суб’єктами. Крім того, пропоновані положення зумовлять ризик укладення договорів із наперед визначеними Фондом надавачами соціальних послуг, що, у свою чергу, може призвести до нецільового використання бюджетних коштів. Таким чином, реалізація положень проєкту Специфікації у пропонованій редакції створює ризик зловживань та умови для прийняття замовником необґрунтованих, зумовлених виключно суб’єктивним підходом при прийнятті уповноваженими особами рішень щодо відповідності надавачів соціальних послуг встановленим критеріям. Рекомендація НАЗК: п.п. 10.8, 10.11 та 10.12 п. 10 проєкту Специфікації виключити.   ІІ. Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності юридичних та фізичних осіб у будь-якій сфері правового регулювання Згідно з п. 18 проєкту Порядку укладення договору у разі відсутності пропозицій, які відповідають умовам, зазначеним в оголошенні, Фонд у разі потреби переглядає умови укладення договору відповідно до п. 9 цього Порядку та розміщує на офіційному вебсайті повторне повідомлення про приймання звернень від надавачів соціальних послуг. Однак у п. 9 проєкту Порядку укладення договору відсутні положення, що визначають умови укладення/перегляду умов укладення договору та розміщення відповідних пропозицій. Натомість п. 9 проєкту Порядку укладення договору визначає, що пропозиція, зокрема, повинна містити скановані копії установчих документів в електронній формі або відомості (посилання) щодо наявності такої інформації в державних реєстрах, базах даних або інших інформаційних ресурсах. Таким чином, запропонована редакція положень п. 18 проєкту Порядку укладення договору унеможливлює виконання Фондом обов’язку щодо повторного розміщення повідомлення про намір укласти договір та не сприяє збільшенню пропозицій від надавачів соціальних послуг. Рекомендації НАЗК: у п. 18 проєкту Порядку укладення договору виключити посилання на п. 9 цього Порядку; узгодити положення п. 18 проєкту Порядку укладення договору з його змістовною частиною.  

Висновок:

проєкт постанови містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.     Голова Національного агентства з питань запобігання корупції                                                                      Олександр НОВІКОВ  
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua