Картка проєкту
Розробник проєкту постанови: Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України (Мінінфраструктури) | Мета проєкту постанови – забезпечення реалізації експериментального проекту щодо відновлення населених пунктів, що постраждали внаслідок збройної агресії російської федерації | Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Національне агентство ідентифікувало корупціогенні фактори, які призведуть до упередженого та непрозорого визначення об’єктів задля їх відновлення під час реалізації відповідного експериментального проєкту, а також відсутність чіткого механізму проведення закупівель в цілях реалізації відповідного експерименту, що призведе до неефективного використання коштів фонду ліквідації наслідків збройної агресії та інших незаборонених джерел фінансування, а також до корупційних зловживань.Опис виявлених корупціогенних факторів
1. Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення 1.1. Проєктом постанови пропонується погодитися з пропозицією Мінінфраструктри та Державного агентства відновлення та розвитку інфраструктури України стосовно реалізації протягом 2023 – 2025 років експериментального проекту відновлення населених пунктів, що постраждали внаслідок збройної агресії російської федерації (далі – експериментальний проєкт) та, серед іншого, затвердити Порядок реалізації експериментального проєкту щодо відновлення населених пунктів, що постраждали внаслідок збройної агресії російської федерації (далі – проєкт Порядку). Положеннями абз. 2 п. 4 проєкту Порядку пропонується встановити, що замовниками робіт (послуг) з відновлення населених пунктів і одержувачами бюджетних коштів, в межах реалізації цього експериментального проекту, є служби відновлення та розвитку інфраструктури в областях. У п. 6 проєкту Порядку визначено, що відновлення населених пунктів включає в себе виготовлення проєктної документації (проєктно-кошторисної документації), нове будівництво, реконструкцію, реставрацію, капітальний ремонт, поточний ремонт, придбання товарів. Однак у проєкті Порядку нормативно неврегульованим залишається питання порядку здійснення закупівель, що збільшує дискреційні повноваження задіяних у ньому державних органів при виборі способів реалізації заходів у межах експериментального проєкту. Наразі єдиним нормативно-правовим актом вищої юридичної сили, який визначає правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об’єднаних територіальних громад, є Закон України від 25.12.2015 № 922-VIII «Про публічні закупівлі» (далі – Закон). Метою цього Закону є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції. Отже, з метою встановлення гарантій прозорого забезпечення відбудови населених пунктів, що постраждали внаслідок збройної агресії російської федерації, а також задля унеможливлення подальшого суб’єктивного трактування механізмів реалізації експериментального проєкту вважаємо за доцільне передбачити базові правові засади його регулювання на рівні проєкту Порядку. Рекомендація НАЗК: проєкт Порядку доповнити положенням щодо необхідності проведення закупівель в цілях експериментального проєкту з обов’язковим дотриманням законодавства у сфері публічних закупівель, у тому числі в умовах дії правового режиму воєнного стану. 1.2. Відповідно до п. 3 проєкту постанови пропонується затвердити Перелік населених пунктів, що постраждали внаслідок збройної агресії російської федерації, згідно з додатком до цієї постанови. У п. 8 проєкту Порядку визначено, що обласні військові адміністрації спільно з органами місцевого самоврядування формують переліки об’єктів, які беруть участь в експериментальному проєкті, та подають їх на затвердження Державному агентству відновлення та розвитку інфраструктури України після погодження з Мініфраструктури. Згідно з п. 9 проєкту Порядку дія цього Порядку поширюється на об’єкти всіх форм власності Отже, за результатом практичної реалізації проєкту постанови у конкретному населеному пункті відповідні обласні військові адміністрації спільно з органами місцевого самоврядування повинні будуть обрати конкретні об’єкти для відновлення незалежно від їхньої форми власності. Проте відсутність підстав та критеріїв для відбору обласними військовими адміністраціями спільно з органами місцевого самоврядування об’єктів у населеному пунктів для участі у реалізації експериментального проєкту може призвести до застосування суб’єктивних підходів, які не враховують суспільну потребу у відповідному регіоні. Зазначене не дає змоги гарантувати неупереджене поширення процедур реалізації експериментального проєкту на конкретні об’єкти у населеному пункті, а також не гарантує прозорого забезпечення відновлення обраних об’єктів за рахунок коштів фонду ліквідації наслідків збройної агресії та інших незаборонених джерел фінансування. Натомість встановлення прозорого порядку відбору конкретних об’єктів у населеному пункті з метою участі в експериментальному проєкті є необхідною умовою для ефективного розподілу коштів для відновлення об’єктів та застосування соціальних та економічно-обґрунтованих підходів при призначенні відповідного фінансування. Крім того передбачена п. 8 проєкту Порядку процедура затвердження Державним агентством відновлення та розвитку інфраструктури України після погодження з Мініфраструктури поданих обласними військовими адміністраціями спільно з органами місцевого самоврядування переліків об’єктів, які беруть участь в експериментальному проєкті є невизначеною та неврегульованою на рівні зазначеного проєкту акта, що дає змогу суб’єктивно приймати рішення щодо схвалення отриманих матеріалів стосовно об’єкта відновлення в цілях його фінансування. Рекомендації НАЗК:- з метою забезпечення прозорості діяльності обласних військових адміністрацій спільно з органами місцевого самоврядування та усунення умов для лобіювання приватних інтересів визначити правові підстави та критерії, якими керуватимуться відповідні органи при прийнятті рішення про включення конкретних об’єктів у населеному пункті до участі в експериментальному проєкті, для прикладу, передбачити відкрите голосування з використанням кваліфікованого електронного підпису на офіційному вебсайті представників органів місцевого самоврядування про включення конкретного об’єкта у населеному пунктів до участі в експериментальному проєкті;
- встановити необхідність проведення відкритих засідань обласних військових адміністрацій, органів місцевого самоврядування при прийнятті ними рішень, які пов’язані із забезпеченням реалізації експериментального проєкту, в тому числі шляхом онлайн-трансляції засідань, та визначити доцільність завчасного інформування громадськості про дату, час та порядок денний таких засідань;
- визначити прозору процедуру затвердження Державним агентством відновлення та розвитку інфраструктури України та погодження Мініфраструктури поданих обласними військовими адміністраціями спільно з органами місцевого самоврядування переліків об’єктів, які беруть участь в експериментальному проєкті.
Висновок:
проєкт постанови містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій. Голова Національного агентства з питань запобігання корупції Олександр НОВІКОВ