НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про реалізацію експериментального проєкту з організації навчання учасників бойових дій та осіб з інвалідністю внаслідок війни в центрах професійно-технічної освіти Державної служби зайнятості»

Картка проєкту

Розробник проєкту постанови: Міністерство економіки України Метою прийняття акта є визначення механізму проведення експериментального  проекту  з  організації  професійного  навчання  учасників бойових  дій  та  осіб  з  інвалідністю  внаслідок війни в центрах професійно-технічної освіти Державної служби зайнятості Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України
 

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України Національне агентство ідентифікувало корупціогенний фактор, який зумовлює потребу в його доопрацюванні, а саме: - нечітке визначення порядку укладення договорів на проживання для здобувачів освіти, які проходять професійне навчання не за задекларованим/зареєстрованим місцем проживання (перебування).  

Опис виявленого корупціогенного фактора

І. Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності фізичних (юридичних) осіб у будь-якій сфері правового регулювання Відповідно до п. 20  проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про реалізацію експериментального проекту з організації професійного навчання учасників бойових дій та осіб з інвалідністю внаслідок війни в центрах професійно-технічної освіти Державної служби зайнятості» (далі проєкт постанови) договір про проживання в період навчання укладається між здобувачем освіти та Центром (Центр професійно-технічної освіти Державної служби зайнятості) або іншим суб’єктом господарювання на підставі направлення на проживання в період навчання або копії укладеного із Центром договору про навчання. У пп. 19, 20 проєкту постанови передбачається врегулювати питання забезпечення місцем проживання на період навчання здобувачів освіти, які проходять професійне навчання не за задекларованим/зареєстрованим місцем проживання (перебування), а саме: у разі вибору здобувачем освіти для проходження професійного навчання Центру, що розташований не за задекларованим/зареєстрованим  місцем проживання (перебування), такий здобувач освіти забезпечується місцем проживання на період навчання. Також у п. 18 проєкту постанови визначено, що Центр протягом п’яти робочих днів після укладення зі здобувачем освіти договору про навчання подає центру зайнятості, який направив здобувача освіти на навчання, належно завірену копію такого договору та розрахунок вартості навчання здобувача освіти. У п. 21 проєкту постанови передбачається, що центр зайнятості протягом 10 робочих днів з дати надходження документів, зазначених у пп. 18 та/або 20 цього Порядку, проводить оплату навчання та/або проживання. Протягом 30 календарних днів після отримання коштів Центром або суб’єктом господарювання центр зайнятості звіряє взаєморозрахунки з ними. Крім того, у п. 24 проєкту постанови визначено, що фінансування професійного навчання здобувачів освіти та пов’язаних із ним витрат під час реалізації експериментального проєкту здійснюється за рахунок коштів Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття в межах коштів, передбачених на ці цілі у бюджеті Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття на відповідний рік. Проєктом постанови передбачено механізм забезпечення місцем проживання в період навчання здобувача, який проходить професійне навчання не за задекларованим/зареєстрованим місцем проживання (перебування), шляхом укладення договору про проживання між безпосередньо здобувачем та суб’єктом господарювання. Відповідно до ст. 55 Господарського кодексу України суб'єктами господарювання визнаються учасники господарських відносин, які здійснюють господарську діяльність, реалізуючи господарську компетенцію (сукупність господарських прав та обов'язків), мають відокремлене майно і несуть відповідальність за своїми зобов'язаннями в межах цього майна, крім випадків, передбачених законодавством. Суб'єктами господарювання є: 1) господарські організації юридичні особи, створені відповідно до Цивільного кодексу України, державні, комунальні та інші підприємства, створені відповідно до цього Кодексу, а також інші юридичні особи, які здійснюють господарську діяльність та зареєстровані в установленому законом порядку; 2) громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які здійснюють господарську діяльність та зареєстровані відповідно до закону як підприємці. Враховуючи відсутність обмежень чи визначених критеріїв, встановлених проєктом постанови до контрагента (суб’єкта господарювання) у договорі, постає питання щодо ціноутворення за надану послугу, бо фактично питання ціноутворення залежить виключно від бажання контрагентів за договором, тобто є суб’єктивним. Проєктом не встановлюються ані вимоги до суб’єкта господарювання, ані максимальна допустима сума витрат на забезпечення місцем проживання здобувача освіти, ані механізм контролю за цільовим використанням коштів з боку Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття, за рахунок якого будуть фінансуватися ці витрати. Нечіткість, яка міститься у п. 20 проєкту постанови, може спричинити корупційні ризики та дає можливість завищувати витрати на проживання, лобіювати інтереси окремих суб’єктів господарювання та, як наслідок, витрачати кошти Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття у незаконний спосіб. Рекомендації НАЗК: викласти п. 20 проєкту постанови в іншій редакції, передбачивши максимально допустимі суми витрат залежно від місця розташування об’єкта нерухомості, а саме: м. Київ, обласні центри, інші населені пункти, які будуть сплачуватись за рахунок Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття.  

Висновок:

проєкт постанови містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання.   В.о. Голови Національного агентства з питань запобігання корупції                                                                      Артем СИТНИК
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua