НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо надання фінансової державної підтримки суб’єктам підприємництва»

Картка проєкту

 
Розробник проєкту постанови: Міністерство фінансів України Мета проєкту постанови – удосконалення Порядку надання фінансової державної підтримки суб’єктам підприємництва та Порядку надання фінансової державної підтримки суб’єктам підприємництва за договорами фінансового лізингу з урахуванням реальної потреби суб’єктів підприємництва та викликів часу Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України  
 

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Національне агентство ідентифікувало корупціогенні фактори, які зумовлюють потребу в його доопрацюванні, а саме: організація відбору уповноважених банків та уповноважених лізингодавців у непрозорий спосіб шляхом делегування Фонду розвитку підприємництва (далі – Фонд) повноважень визначати уповноважені банки за внутрішніми процедурами; наділення уповноважених банків дискреційними повноваженнями під час прийняття рішень щодо надання фінансової допомоги суб’єктам підприємництва за пріоритетними напрямами.  

Опис виявлених корупціогенних факторів

 1. Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення 1.1. У проєкті постанови Кабінету Міністрів України «Про  внесення  змін  до  деяких  постанов  Кабінету  Міністрів  України щодо надання фінансової державної підтримки суб’єктам підприємництва» пропонується внести зміни до  деяких  постанов  Кабінету  Міністрів  України щодо надання фінансової державної підтримки суб’єктам підприємництва, зокрема затвердити Порядок надання фінансової державної підтримки суб’єктам підприємництва (далі – проєкт Порядку № 1) та Порядок надання фінансової державної підтримки суб’єктам підприємництва за договором фінансового лізингу (далі – проєкт Порядку № 2), які визначають умови, критерії та механізм надання фінансової державної підтримки суб’єктам підприємництва. Згідно з п. 4 проєкту Порядку № 1 фінансова державна підтримка надається через банки, що відповідають критеріям, визначеним у додатку, та підписали з Фондом договір про співробітництво. Разом з тим у п. 5 проєкту Порядку № 1 встановлено, що порядок відбору Фондом уповноважених банків для надання державної підтримки визначається внутрішніми процедурами Фонду. Як наслідок, відсутність у проєкті Порядку № 1 чітко визначеного механізму відбору Фондом уповноважених банків сприяє створенню умов для проведення зазначеного відбору у непрозорий спосіб і встановленню суб’єктивного та упередженого порядку прийняття рішень зазначеним органом, а також створює можливість для корупційних зловживань. Аналогічне зауваження стосується й положень  п. 6 проєкту Порядку № 2. Рекомендація НАЗК: виключити п. 5 Порядку № 1 та п. 6 Порядку № 2.   1.2. У п. 10 проєкту Порядку №1 визначено, що з метою підтримки важливих для економіки України сфер підприємницької діяльності кредити суб’єктам підприємництва, зокрема, можуть надаватись за пріоритетними напрямами, серед іншого – відбудова зруйнованого внаслідок військової агресії бізнесу та виробничих потужностей, що підтверджується документально. Однак у проєкті Порядку № 1 не визначено виключного переліку документів, що підтверджують факт руйнування бізнесу та виробничих потужностей внаслідок військової агресії. Зазначені положення сприяють створенню ситуації, за якої наявність будь-якого документа буде належною та достатньою підставою для підтвердження факту руйнування бізнесу та виробничих потужностей внаслідок військової агресії. Разом з тим використання оціночного поняття «можуть надаватись» створює умови для суб’єктивного прийняття рішення про надання фінансової допомоги за пріоритетними напрямами. Таким чином, відсутність виключного переліку документів, що підтверджують факт руйнування бізнесу та виробничих потужностей внаслідок військової агресії, а також використання оціночного поняття «можуть надаватись» наділяють уповноважені банки дискреційними повноваженнями під час прийняття рішень щодо першочергового надання кредиту суб’єктам підприємництва за пріоритетними напрямами та створюють умови для корупційних зловживань. Рекомендації НАЗК: визначити вичерпний перелік документів, які підтверджують факт руйнування бізнесу та виробничих потужностей внаслідок військової агресії; в абз. 1 п. 10 проєкту Порядку № 1 слова «можуть надаватись» замінити словом – «надаються».  

Висновок:

проєкт постанови містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.     Голова Національного агентства з питань запобігання корупції                                                                    Олександр НОВІКОВ
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua