НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку надання фінансової державної підтримки суб’єктам підприємництва паливно-енергетичного комплексу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 червня 2023 р. № 627»

Картка проєкту

 
Розробник проєкту постанови: Міністерство енергетики України Мета проєкту постанови – вирішення питань надання суб’єктам підприємництва паливно-енергетичного  комплексу фінансової державної  підтримки на відновлення, ремонт або заміну пошкоджених внаслідок бойових дій об’єктів енергетичної інфраструктури теплових електростанцій та теплоелектроцентралей Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України
 

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку надання фінансової державної підтримки суб’єктам підприємництва паливно-енергетичного комплексу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 червня 2023 р. № 627» (далі – проєкт постанови) Національне агентство ідентифікувало корупціогенний фактор, який зумовлює потребу в його доопрацюванні, а саме: встановлення непрозорого порядку формування переліку обладнання теплових електростанцій та теплоелектроцентралей енергогенеруючих компаній, відновлення та роботоспроможність яких мають бути забезпечені під час проходження осінньо-зимових періодів 2023/24 та/або 2024/25 років, у цілях застосування при наданні відповідної державної підтримки, що зумовлює ризик неефективного використання коштів державного та місцевого бюджетів і зловживань.  

Опис виявленого корупціогенного фактора

І. Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення Проєктом постанови передбачається внести зміни до п. 9 Порядку надання фінансової державної підтримки суб’єктам підприємництва паливно-енергетичного комплексу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 червня 2023 р. № 627 (далі – Порядок), унаслідок яких його редакція набуде такого змісту: «Кредити, за якими може бути надана державна підтримка, надаються на відновлення, ремонт або заміну пошкоджених унаслідок бойових дій об’єктів енергетичної інфраструктури теплових електростанцій та теплоелектроцентралей, що підтверджено відповідним актом (актом фіксації пошкоджень майна (дефектним актом), складеним суб’єктом підприємництва – власником або користувачем пошкодженого майна, а також на ремонт інших об’єктів теплових електростанцій та теплоелектроцентралей, за умови їх включення до переліку обладнання теплових електростанцій та теплоелектроцентралей енергогенеруючих компаній, відновлення та роботоспроможність яких мають бути забезпечені під час проходження осінньо-зимових періодів 2023/24 та/або 2024/25 років, затвердженого розпорядженнями Міністра енергетики як керівника робіт з ліквідації наслідків воєнної надзвичайної ситуації державного рівня в електроенергетичних системах, а саме:
  • фінансування витрат на відновлення, ремонт або заміну пошкоджених унаслідок бойових  дій  об’єктів  енергетичної  інфраструктури  теплових електростанцій та теплоелектроцентралей, а також на ремонт інших їх об’єктів;
  • рефінансування витрат, понесених з 1 січня 2023 р. суб’єктом підприємництва на відновлення, ремонт або заміну пошкоджених унаслідок бойових дій об’єктів енергетичної інфраструктури теплових електростанцій та теплоелектроцентралей, а також на ремонт інших їх об’єктів».
Однак запропонована проєктом постанови редакція п. 9 Порядку не передбачає необхідності надання підтвердження для встановлення факту отримання пошкоджень «інших об’єктів теплових електростанцій та теплоелектроцентралей» безпосередньо внаслідок бойових дій. Зазначене сприяє формуванню у непрозорий спосіб переліку обладнання теплових електростанцій та теплоелектроцентралей енергогенеруючих компаній, відновлення та роботоспроможність яких мають бути забезпечені під час проходження осінньо-зимових періодів 2023/24 та/або 2024/25 років як підстави для отримання відповідної державної підтримки. Додатково положення п. 9 Порядку у запропонованій проєктом постанови редакції в частині видачі кредитів, за якими може бути надано державну підтримку, на ремонт інших об’єктів теплових електростанцій та теплоелектроцентралей призведе до суперечності із п. 8 Порядку (до якого зміни не передбачаються), яким визначено, що державна підтримка надається з метою здешевлення вартості кредитів суб’єктам підприємництва, що пов’язані із відновленням, ремонтом або заміною пошкоджених унаслідок бойових дій об’єктів енергетичної інфраструктури теплових електростанцій та теплоелектроцентралей. Зазначена правова невизначеність та внутрішня суперечність положень Порядку зумовлює ризик їх довільного тлумачення в частині визначення об’єктів теплових електростанцій та теплоелектроцентралей, на ремонт яких надаватиметься відповідна державна підтримка, що створює підґрунтя для зловживань унаслідок прийняття упереджених рішень в інтересах певних суб’єктів господарювання. Рекомендація НАЗК: у п. 9 проєкту Порядку слова та знак «а також на ремонт інших об’єктів теплових електростанцій та теплоелектроцентралей,» виключити.  

Висновок:

проєкт постанови містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання з урахуванням наданої рекомендації.   Голова Національного агентства з питань запобігання корупції                                                                    Олександр НОВІКОВ
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua