НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 1 квітня 2022 р. № 398»  

ВИСНОВОК

антикорупційної експертизи

проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 1 квітня 2022 р. № 398

Картка проєкту

Розробник проєкту постанови: Міністерство аграрної політики та продовольства України Мета проєкту постанови – забезпечення експорту сільськогосподарської продукції в умовах триваючої збройної агресії російської федерації проти України Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 1 квітня 2022 р. № 398» (далі – проєкт постанови та проєкт Змін відповідно) Національне агентство ідентифікувало корупціогенний фактор, який зумовлює потребу в його доопрацюванні, а саме: - створення умов для необґрунтованого встановлення переваг та привілеїв на користь окремих суб’єктів господарювання за результатом надання права вибору при визначенні способів відшкодування витрат на службові відрядження посадовим особам Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, які направлятимуться за кордон з метою здійснення ветеринарно-санітарних заходів і фітосанітарних заходів та процедур.

Опис виявленого корупціогенного фактора

І. Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності юридичних та фізичних осіб у будь-якій сфері правового регулювання У п.п. 2 п. 1 проєкту Змін пропонується доповнити п.п. 4 п. 1 постанови Кабінету Міністрів України від 01.04.2022 № 398 «Деякі питання здійснення фітосанітарних заходів та процедур в умовах воєнного стану» новими підпунктами, якими врегульовуються окремі питання здійснення ветеринарно-санітарних заходів і фітосанітарних заходів та процедур, визначивши, серед іншого, що «у разі направлення державного фітосанітарного інспектора у службове відрядження за кордон відповідно до цього підпункту витрати на відрядження у межах граничних норм, встановлених постановою № 98: додаються до розміру плати за надання за кордоном послуги, встановленої Переліком та розміром плати послуг, які надаються головними управліннями Держпродспоживслужби в областях та м. Києві і бюджетними установами, що належать до сфери управління Державної служби з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, з питань карантину рослин та розмір плати за їх надання, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2011 р. № 1348; або за наявності можливості покриваються за рахунок коштів Державного бюджету України, міжнародної технічної допомоги, приймаючої сторони (держави відрядження), держави-імпортера, інших не заборонених законодавством джерел фінансування». Однак зміст наведеного положення не дає змоги дійти чіткого висновку, в яких випадках витрати на відрядження державного фітосанітарного інспектора покриватимуться за рахунок коштів конкретного заявника, а в яких – за рахунок коштів Державного бюджету України, міжнародної технічної допомоги, приймаючої сторони (держави відрядження), держави-імпортера,  інших не заборонених законодавством джерел фінансування. Також проєкт Змін не визначає підстав та критеріїв для прийняття посадовими особами Держпродспоживслужби відповідних рішень. Така невизначеність у положеннях проєкту постанови наділяє посадових осіб Держпродспоживслужби непрозорими дискреційними повноваженнями при вирішенні питань про відшкодування витрат на відрядження державних фітосанітарних інспекторів, що створює умови для упередженого прийняття ними рішень та необґрунтованого встановлення переваг та привілеїв на користь окремих суб’єктів господарювання шляхом здорожчання вартості послуги для одних суб’єктів та відшкодування вартості витрат за здійснення відповідної сертифікації та пов’язаних з її проведенням послуг  – для інших. Крім того, запропоновані зміни не відповідають загальним принципам господарювання в Україні, встановленим ч. 1 ст. 6 Господарського кодексу України, до яких, серед іншого, віднесено забезпечення економічної багатоманітності та рівний захист державою усіх суб’єктів господарювання. Аналогічне зауваження стосується і положень п.п. 5 п. 1 постанови Кабінету Міністрів України від 01.04.2022 № 398 (у редакції п.п. 2 п. 1 проєкту Змін), що регулюють питання відшкодування витрат на службові відрядження посадовим особам, які направлені за кордон з метою здійснення ветеринарно-санітарних заходів. Рекомендація НАЗК: у п.п. 2 п. 1 проєкту Змін визначити чіткий порядок відшкодування витрат на службові відрядження посадовим особам Держпродспоживслужби, які були направлені за кордон з метою здійснення ветеринарно-санітарних  заходів  і  фітосанітарних заходів та процедур, що були понесені заінтересованими суб’єктами господарювання, для забезпечення застосування однакового підходу до всіх суб’єктів господарювання.

Висновок:

проєкт постанови містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання з урахуванням наданої рекомендації.   Голова Національного агентства з питань запобігання корупції                                    Олександр НОВІКОВ
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua