Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178»
Картка проєкту
Розробник проєкту постанови:
Міністерство економіки України (Мінекономіки) |
Мета проєкту постанови – створення належних умов для ефективного здійснення публічних закупівель із застосуванням електронної системи закупівель в умовах дії правового режиму воєнного стану в Україні | Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами розгляду проєкту постанови встановлено, що процедура його погодження відбувається із порушенням вимог § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18.07.2007 № 950 (далі – Регламент), оскільки проєкт надійшов до Національного агентства у загальному порядку, а не після погодження з усіма заінтересованими органами, як передбачено Регламентом.
Як наслідок, остаточна редакція проєкту постанови може бути надалі доопрацьована розробником з урахуванням отриманих зауважень та відрізнятися від надісланої до Національного агентства.
Водночас за результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Національне агентство встановило корупціогенний фактор, а саме визначення непрозорих умов здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для ліквідації наслідків бойових дій в умовах воєнного стану.
Опис виявленого корупціогенного фактора
Використання правових конструкцій оціночного характеру
Проєктом постанови пропонується внести зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі – проєкт Змін та Постанова № 1178 відповідно).
Зокрема, п.п. 2 п. 2 проєкту Змін передбачається абз. 5 п. 9 Постанови № 1178 викласти у редакції, згідно з якою «публічні закупівлі товарів, робіт і послуг для ліквідації наслідків бойових дій в умовах воєнного стану відповідно до розпоряджень Кабінету Міністрів України про виділення коштів з резервного фонду державного бюджету на зазначені цілі здійснюються підприємствами оборонно-промислового комплексу, визначеними відповідними розпорядженнями Кабінету Міністрів України, без застосування процедур закупівель/спрощених закупівель, визначених Законом та цими особливостями, у разі неможливості дотримання строків проведення процедури відкритих торгів або закупівлі із застосуванням електронного каталогу за наявності відповідного обґрунтування».
Таким чином, зміни сприяють створенню ситуації, за якої наявність будь-якого документа буде належною та достатньою підставою для здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг підприємствами оборонно-промислового комплексу, визначеними відповідними розпорядженнями Кабінету Міністрів України, без застосування процедур закупівель/спрощених закупівель, визначених відповідним законодавством.
До того ж згідно із запропонованим новим абзацом до п. 9 Постанови
№ 1178 «звіт про виконання договору про закупівлю, укладений відповідно до цього пункту, не оприлюднюється замовником в електронній системі закупівель».
Зазначене дає змогу реалізовувати надважливі заходи, які мають у тому числі суспільний інтерес, в умовах засекреченості та за відсутності гарантій дотримання принципів здійснення публічних закупівель, визначених ч. 1 ст. 5 Закону, а саме:
- добросовісна конкуренція серед учасників;
- максимальна економія, ефективність та пропорційність;
- відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;
- недискримінація учасників та рівне ставлення до них;
- об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі;
- запобігання корупційним діям і зловживанням.
Рекомендація НАЗК:
встановити чіткі критерії та підстави для підтвердження неможливості відповідними суб’єктами дотримання строків проведення процедури відкритих торгів або закупівлі із застосуванням електронного каталогу при вирішенні завдань, визначених у розпорядженні Уряду.
Висновок:
проєкт постанови містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наведеної рекомендації.
Голова Національного агентства
з питань запобігання корупції Олександр НОВІКОВ