НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 16 листопада 2016 р. № 827»

Картка проєкту

Розробник проєкту постанови: Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України (далі – Мінінфраструктури) Мета проєкту постанови – приведення постанови Кабінету Міністрів України від 16.11.2016 № 827 «Деякі питання фінансування програм та проєктів регіонального розвитку» у відповідність до постанови Кабінету  Міністрів України від 02.12.2022 № 1343 «Деякі питання оптимізації системи центральних органів виконавчої влади» Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України
 

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 16 листопада 2016 р. № 827» (далі – проєкт постанови та проєкт Змін відповідно) Національне агентство встановило корупціогенні фактори, а саме: наділення Мінінфраструктури дискреційними повноваженнями діяти у непрозорий спосіб при виборі проєктів регіонального розвитку для призначення бюджетного фінансування шляхом скасування необхідності проведення конкурсного відбору; встановлення непрозорого способу формування складу комісії з відбору проєктів регіонального розвитку, а також відсутність гарантій неупередженого розгляду та оцінки членами комісії отриманих проєктів  регіонального розвитку; встановлення нечіткої процедури підготовки документів для подачі заявки для відбору проєктів регіонального розвитку та відсутність вимог до оцінки вказаних проєктів.  

Опис виявлених корупціогенних факторів

І. Невідповідність положень нормативно-правового акта положенням нормативно-правового акта, що має вищу юридичну силу, або міжнародним договорам України Проєктом постанови пропонується затвердити, зокрема, Порядок моніторингу, відбору та реалізації проєктів регіонального розвитку, які можуть реалізовуватися за рахунок коштів державного бюджету, отриманих від Європейського Союзу (далі – проєкт Порядку). Чинною редакцією постанови Кабінету Міністрів України від 16.11.2016 № 827 «Деякі питання фінансування програм та проєктів регіонального розвитку» затверджено Порядок проведення конкурсного відбору проєктів регіонального розвитку, які можуть реалізовуватися за рахунок коштів державного бюджету, отриманих від Європейського Союзу. Таким чином, проєктом постанови пропонується змінити підхід до відбору проєктів регіонального розвитку, які можуть реалізовуватися за рахунок коштів державного бюджету, отриманих від Європейського Союзу, шляхом скасування необхідності проведення їхнього конкурсного відбору. Проте у ст. 22 Закону України від 05.02.2015 № 156-VIII «Про засади державної регіональної політики» встановлено, що державна підтримка регіонального розвитку ґрунтується, зокрема, на принципі конкурсного відбору програм (проєктів) регіонального розвитку. Проведення конкурсних відборів проєктів регіонального розвитку передбачено також постановою Кабінету Міністрів України від 05.08.2020 № 695 «Про затвердження Державної стратегії регіонального розвитку на 2021-2027 роки» та розпорядженням Кабінету Міністрів України від 12.05.2021 № 497-р «Деякі питання реалізації у 2021-2023 роках Державної стратегії регіонального розвитку на 2021-2027 роки». Як наслідок, запропоновані проєктом постанови зміни в частині скасування необхідності проведення конкурсного відбору проєктів регіонального розвитку, які можуть реалізовуватися за рахунок коштів державного бюджету, отриманих від Європейського Союзу, суперечать вимогам вказаних вище нормативно-правових актів, а також створюють умови для встановлення непрозорих процедур обрання проєктів регіонального розвитку в цілях відповідного фінансування. Рекомендація НАЗК: у редакції проєкту постанови запропоновані зміни щодо скасування необхідності проведення конкурсного відбору проєктів регіонального розвитку виключити.   ІІ. Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення 1. Проєктом постанови передбачається внесення змін, зокрема, до Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для підтримки регіональної політики (далі – проєкт Порядку використання коштів). У п. 7 проєкту Порядку використання коштів зазначено, що «Мінінфраструктури: - у межах бюджетних призначень здійснює розподіл бюджетних коштів за заходами  щодо підтримки реалізації реформ у сфері регіонального розвитку і сприяння децентралізації влади, що визначені пунктом 3 цього Порядку, а також розподіл бюджетних коштів за проєктами регіонального розвитку, рекомендованими до фінансування; - визначає за пропозиціями центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, утворених відповідно до Закону України «Про засади державної регіональної політики» агенцій регіонального розвитку розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня та одержувачів бюджетних коштів, які забезпечують виконання заходів щодо підтримки реалізації реформ у сфері регіонального розвитку і сприяння децентралізації влади; - доводить до розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня та одержувачів бюджетних коштів обсяги бюджетних асигнувань, які спрямовуються на реалізацію проєктів регіонального розвитку, рекомендованих до фінансування». Проте у проєкті Порядку використання коштів неврегульованими залишаються питання щодо порядку підготовки та підстави для формування пропозицій відповідними органами державної влади в цілях надання їх до Мінінфраструктури для виконання заходів щодо підтримки реалізації реформ у сфері регіонального розвитку і сприяння децентралізації влади. Також не визначено критеріїв, відповідно до яких Мінінфраструктури реалізовуватиме повноваження щодо розподілу бюджетних коштів за відповідними заходами, за проєктами регіонального розвитку, а також здійснюватиме доведення зазначених обсягів бюджетних асигнувань до конкретних одержувачів. Як наслідок, запропоноване у проєкті постанови регулювання наділяє Мінінфраструктури дискреційними повноваженнями щодо прийняття рішення про розподіл коштів та їх обсягів за проєктами регіонального розвитку в непрозорий спосіб, який містить ризик корупційних зловживань. Рекомендації НАЗК: у п. 7 проєкту Порядку використання коштів визначити: порядок та підстави формування пропозицій відповідними центральними та місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування щодо розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня та одержувачів бюджетних коштів; критерії, відповідно до яких Мінінфраструктури прийматиме рішення про розподіл бюджетних коштів за відповідними заходами, за проєктами регіонального розвитку, а також здійснюватиме доведення зазначених обсягів бюджетних асигнувань до конкретних одержувачів.   2. Згідно з п. 4 проєкту Порядку Мінінфраструктури для моніторингу та відбору проєктів утворює комісію (далі – комісія), до складу якої входять представники Мінінфраструктури, Мінфіну, Мінреінтеграції, Агентства відновлення та інших відповідних заінтересованих сторін. Однак проєкт Порядку не містить визначення поняття «інші відповідні заінтересовані сторони», процедури їх відбору чи підстав їх залучення, у зв’язку з чим Мінінфраструктури наділяється широкими дискреційними повноваженнями самостійно обирати членів комісії, що створює умови для виникнення конфлікту інтересів та упередженого відбору проєктів регіонального розвитку в цілях відповідного фінансування, який не гарантуватиме залучення представників громадськості задля мінімізації можливих корупційних ризиків у роботі цієї комісії. Рекомендація НАЗК: у п. 4 проєкту Порядку передбачити вичерпні вимоги до складу комісії з обов’язковим залученням представників громадськості.   3. У п. 8 проєкту Порядку вказано, що для участі у відборі проєктів заявники проєктів подають у строк, визначений в оголошенні про проведення відбору, заявку на участь, інформаційну картку проєкту та опис проєкту, оформлені відповідно до вимог, визначених Мінінфраструктури. Однак відсутність у проєкті Порядку вичерпних вимог до оформлення документів для участі у відборі проєктів регіонального розвитку створює умови для непрозорого прийняття рішень щодо учасників відбору та прийняття управлінських рішень в «ручному режимі». Рекомендації НАЗК: у проєкті Порядку  визначити вичерпний перелік вимог до документів, які необхідно подати для участі у відборі.   4. У п. 11 проєкту Порядку вказано, що члени комісії розглядають подані проєкти та проводять їх оцінку у порядку, затвердженому Мінінфраструктури. У п. 1 проєкту Порядку визначено механізм моніторингу, відбору та реалізації проєктів регіонального розвитку, які можуть реалізовуватися за рахунок коштів державного бюджету, отриманих від Європейського Союзу у рамках виконання Угоди про фінансування Програми підтримки секторальної політики – Підтримка регіональної політики України. Як наслідок, врегулювання питань щодо розгляду поданих проєктів та порядку проведення їхньої оцінки на рівні іншого відомчого нормативно-правового акта може ускладнити правозастосовну практику. Отже, оскільки проєкт врегульовує сферу розподілу та використання бюджетних коштів, зокрема отриманих від Європейського Союзу, засади гарантування прозорого прийняття рішення щодо відбору проєктів регіонального розвитку та призначення за ними фінансування доцільно врегулювати у зазначеному проєкті акта. Рекомендації НАЗК: п. 11 проєкту Порядку виключити; у проєкті Порядку визначити порядок розгляду та оцінки членами комісії отриманих проєктів регіонального розвитку.  

Висновок:

проєкт постанови містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наведених рекомендацій.     В.о. Голови Національного агентства з питань запобігання корупції                                                                Артем СИТНИК
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua