НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 2 червня 2021 р. № 573»

Картка проєкту

Розробник проєкту постанови: Міністерство аграрної політики та продовольства України Мета проєкту постанови – створення прозорих, відкритих та доступних онлайн-сервісів від держави для кожного учасника аграрного ринку, а також удосконалення процедури ведення та адміністрування Державного аграрного реєстру Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України
 

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Національне агентство ідентифікувало корупціогенні фактори, які зумовлюють потребу в його доопрацюванні, а саме: - внесення відомостей до Державного аграрного реєстру (далі – Реєстр) про суб’єктів, які не є виробниками сільськогосподарської продукції, наділення їх правами та обов’язками виробників сільськогосподарської продукції, що зареєструвалися у Реєстрі, а також надання прав доступу до відомостей Реєстру третім особам технічним адміністратором не відповідає нормам законодавчих актів України; - відсутність вимог щодо критеріїв відбору суб’єкта, який буде виконувати функції технічного адміністратора, створює умови відповідному уповноваженому органу для зловживань та отримання неправомірної вигоди.  

Опис виявлених корупціогенних факторів

І. Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення 1.1. Проєктом постанови передбачається внесення змін до Порядку ведення та адміністрування Державного аграрного реєстру та переліку відомостей Державного аграрного реєстру, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 02.06.2021 № 573 «Про функціонування Державного аграрного реєстру» (далі – проєкт змін, Порядок та Перелік відповідно). У п.п. 2 п. 1 проєкту змін запропоновано п. 2 Порядку доповнити визначенням терміна «отримувач підтримки», згідно з яким це фізичні особи, фізичні особи підприємці та юридичні особи, які можуть отримати державну підтримкупідтримку  за  рахунок  коштів місцевих бюджетів  в  установленому законодавством порядку, та/або міжнародну технічну допомогу чи іншу допомогу (підтримку). Водночас у проєкті змін передбачаються зміни до тексту Порядку в частині заміни слів «виробник сільськогосподарської продукції» словами «отримувач підтримки». Проте згідно з п. 2.27 ст. 2 Закону України «Про державну підтримку сільського господарства України» (далі – Закон) Державний аграрний реєстр – державна автоматизована інформаційна система збирання, обліку, накопичення, оброблення та надання інформації про виробників сільськогосподарської продукції та сільськогосподарську діяльність, яку вони здійснюють. Відповідно до п. 2.26. ст. 2 Закону виробники сільськогосподарської продукції – сільськогосподарські товаровиробники, фізичні особи (у тому числі домогосподарства, фізичні особи, які здійснюють діяльність, пов’язану з веденням особистого селянського господарства, самозайняті особи у сфері сільського господарства), які займаються сільськогосподарською діяльністю. Згідно з нормами п. 2.151 ст. 2 Закону сільськогосподарський товаровиробник – юридична особа незалежно від організаційно-правової форми або фізична особа підприємець, основною діяльністю якої є виробництво сільськогосподарської продукції та/або розведення, вирощування, вилов риби у внутрішніх водоймах (озерах, ставках та водосховищах) та її переробка на власних чи орендованих потужностях, у тому числі власновиробленої сировини на давальницьких умовах, а також здійснення операцій з її постачання, причому в такій діяльності питома вага вартості сільськогосподарських товарів/послуг становить не менше 75 відсотків вартості всіх товарів/послуг, поставлених протягом попередніх 12 послідовних звітних податкових періодів сукупно. Однак у проєкті змін пропонується в результаті застосування терміна «отримувач підтримки» необґрунтовано розширити сферу дії його положень та встановити обов’язок для всіх фізичних осіб, фізичних осіб – підприємців та юридичних осіб, які можуть отримати державну підтримку, підтримку за рахунок коштів місцевих бюджетів в установленому законодавством порядку, та/або міжнародну технічну допомогу чи іншу допомогу (підтримку), незалежно від того, чи займаються вони сільськогосподарською діяльністю, забезпечувати ведення Реєстру. Зазначене не узгоджується з нормами Закону, а також необґрунтовано розширює дискреційні повноваження Мінагрополітики як держателя, адміністратора, власника та володільця інформації з Реєстру в частині збору необхідної інформації та вжиття відповідних заходів щодо широкого кола осіб, мотивуючи це необхідністю забезпечення належного ведення Реєстру. Рекомендація НАЗК: у п.п. 2 п. 1 проєкту змін визначення терміна «отримувач підтримки» виключити, а також передбачити аналогічні зміни в цілому в редакції проєкту постанови, виключивши можливість застосування поняття «отримувач підтримки».   1.2. У проєкті змін п. 3 Порядку пропонується доповнити новими абзацами такого змісту: «Функції технічного адміністратора Реєстру виконує державне підприємство «Центр державного земельного кадастру» або інша юридична  особа  публічного права, визначена Мінагрополітики». Однак проєкт постанови не визначає критеріїв відбору суб’єкта, який буде виконувати функції технічного адміністратора. Зазначене положення при правозастосуванні призведе до наділення Мінагрополітики дискреційними повноваженнями шляхом запровадження непрозорої процедури, пов’язаної з відбором суб’єкта, який буде виконувати функції технічного адміністратора, що створить передумови для корупційних зловживань. Рекомендація НАЗК: визначити критерії відбору суб’єкта, який буде виконувати функції технічного адміністратора.   ІІ. Невідповідність положень нормативно-правового акта положенням нормативно-правового акта, що має вищу юридичну силу, або міжнародним зобов’язанням України. У проєкті змін п. 25  Порядку пропонується доповнити новим абзацом такого змісту: «За  згодою  технічного  адміністратора  Реєстру  доступ  надається  до  інших відомостей Реєстру в межах ролей та прав доступу відповідних користувачів. Доступ третіх осіб (крім органів державної влади та органів місцевого самоврядування)  до  відомостей  Реєстру  в  порядку  електронної  інформаційної взаємодії надається на підставі договору третьої особи з технічним адміністратором Реєстру.». Разом з тим зазначене положення проєкту змін не враховує вимог: п. 22.4 ст. 22 Закону, згідно з яким виробники сільськогосподарської продукції, що зареєструвалися у Державному аграрному реєстрі, набувають право: на управління своїм профілем в особистому електронному кабінеті, а також надання доступу до інформації, що міститься в особистому електронному кабінеті, та прав управління своїм профілем третім особам за їхньою згодою; п. 2 ч. 1 ст. 17, ч. 2 ст. 36 Закону України «Про публічні електронні реєстри», у якому визначено, зокрема, що технічний адміністратор відповідно до укладеного договору забезпечує здійснення заходів технічного та технологічного забезпечення (крім організації доступу до даних). Технічний адміністратор не має права в будь-який спосіб самостійно чи через будь-яких осіб створювати, вносити, змінювати (модифіковувати), відкривати, приховувати чи видаляти реєстрові дані, реєстрову інформацію, а також вчиняти будь-які інші дії, що впливають на їх зміст. З огляду на викладене запропоноване у проєкті змін регулювання в частині надання прав доступу до відомостей Реєстру третім особам за згодою  технічного  адміністратора не відповідає вимогам зазначених законодавчих актів та в процесі правозастосування призведе до неправомірного витоку інформації, у тому числі з обмеженим доступом. Рекомендація НАЗК: положення абз. 5-6 п.п. 15 п. 1 проєкту змін привести у відповідність з вимогами  законів України «Про державну підтримку сільського господарства України» та «Про публічні електронні реєстри».  

Висновок:

проєкт постанови містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.     В.о. Голови Національного агентства з питань запобігання корупції                                                                              Артем СИТНИК
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua