НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 27 липня 1998 р. № 1147»

Картка проєкту

Розробник проєкту постанови: Адміністрація Державної прикордонної служби України Мета проєкту постанови – забезпечення виконання Закону України від 24 лютого 2023 року № 2952-ІХ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту державного кордону України» Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України
 

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Національне агентство ідентифікувало корупціогенні фактори, які зумовлюють потребу в його доопрацюванні, а саме: - відсутність чітких критеріїв та прозорого правового механізму надання органами Державної прикордонної служби права на в’їзд, перебування і пропуск у прикордонну смугу без отримання дозволу, що створює умови для корупційних зловживань відповідним суб’єктом владних повноважень та уникнення відповідальності за їх вчинення.

Опис виявлених корупціогенних факторів

І. Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення Проєктом постанови передбачається внести зміни до Положення про прикордонний режим, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 липня 1998 р. № 1147 (далі – Положення), в тому числі в частині доповнення новим п. 47, визначивши, зокрема, що право на в’їзд, перебування і пропуск у прикордонну смугу без дозволу, зокрема, мають: - посадові чи службові особи державних органів державної влади, органів  місцевого самоврядування, правоохоронних органів, військовослужбовці Збройних Сил та інших військових формувань, утворених відповідно до законів України, з метою виконання покладених на них повноважень, необхідних для відвернення загрози та забезпечення безпеки і здоров’я громадян, забезпечення та підтримання життєдіяльності об’єктів критичної інфраструктури, надання населенню послуг гуманітарного та соціального характеру, – за умови завчасного інформування органу Державної прикордонної служби; - інші особи у зв’язку з наявністю надзвичайних й невідворотних обставин, що об’єктивно унеможливлюють своєчасне звернення з метою надання дозволу – з усного дозволу начальника органу Державної прикордонної служби. Водночас у запропонованій редакції п. 47 Положення відсутні положення, які б визначали: - зміст слів «за умови завчасного інформування», граничний строк інформування органів Державної прикордонної служби, який є необхідним для прийняття відповідного рішення, порядок оформлення звернень про інформування, спосіб їх подання (в електронній та/або письмовій формі), спосіб підтвердження органом Державної прикордонної служби факту їх одержання; - перелік категорій осіб, які мають право на в’їзд, перебування і пропуск у прикордонну смугу без дозволу у зв’язку з наявністю надзвичайних й невідворотних обставин, а також вичерпний перелік обставин надзвичайних й невідворотних обставин, які є підставою для прийняття відповідного рішення органом Державної прикордонної служби. Таким чином, пропонована редакція п. 47 Положення наділяє органи Державної прикордонної служби надмірно широкими дискреційними повноваженнями, що створює умови для необґрунтованого та суб’єктивного прийняття ними рішень про надання або відмову у наданні права на в’їзд, перебування і пропуск у прикордонну смугу без отримання дозволу відповідним категоріям осіб та, як наслідок, корупційних зловживань при вирішенні зазначених питань. Крім того, наділення керівників органів Державної прикордонної служби правом надавати усний дозвіл на в’їзд, перебування і пропуск у прикордонну смугу без підтвердження (фіксації) факту його надання та/або одержання за відсутності чітких критеріїв прийняття відповідного рішення, створює можливості для корупційних зловживань при реалізації наданих їм дискреційних повноважень та уникнення відповідальності за їх вчинення. Рекомендація НАЗК: у п. 47, яким пропонується доповнити Положення, визначити чіткі критерії та прозорий правовий механізм надання органами Державної прикордонної служби права на в’їзд, перебування і пропуск у прикордонну смугу без одержання дозволу. 

Висновок:

проєкт постанови містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання з урахуванням наданої рекомендації.   Голова Національного агентства з питань запобігання корупції                                         Олександр НОВІКОВ
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua