НАЗК
UA 01103 Київ Бульвар Дружби Народів, 28
support@nazk.gov.ua
+38 (044) 200-06-94
Національне Агентство з Питань Запобігання Корупці
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту
Меню
...
i Подавати декларації, повідомлення про суттєві зміни в майновому стані та повідомлення про відкриття валютного рахунку в банку-нерезиденті під час війни не потрібно
Роз’яснення на час війни

ВИСНОВОК антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 р. № 168»

ЧиннийЧинний
Герб України

Картка проєкту

Розробник проєкту:

Міністерство внутрішніх справ України

Мета проєкту постанови – додаткове врегулювання питань щодо виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським, іншим особам та їх сім’ям під час дії воєнного стану Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України

 

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами проведення антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 р. № 168» (далі – проєкт постанови) Національне агентство ідентифікувало корупціогенні фактори, зокрема щодо наділення органів виконавчої влади широкими дискреційними повноваженнями в частині самостійного, власними актами, встановлення особливостей нарахування та виплати додаткової винагороди та одноразової грошової допомоги, порядок виплати яких встановлено постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім’ям під час дії воєнного стану» (далі – Постанова № 168).

Опис виявлених корупціогенних факторів

Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади за відсутності визначення підстав здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення

Проєктом постанови пропонується внести зміни до Постанови № 168 та доповнити її п. 2-1 такого змісту:

«2-1. Особливості встановлення, нарахування та виплати додаткової винагороди, а також одноразової грошової допомоги, передбачених цією постановою, за необхідності можуть визначатися керівниками відповідних міністерств або органів.».

Постановою № 168 передбачено процедуру виплат на період дії воєнного стану військовослужбовцям ЗСУ, СБУ, Служби зовнішньої розвідки, Головного управління розвідки Міноборони, Нацгвардії, Держприкордонслужби та іншим особам, визначеним у п. 1 Постанови № 168, додаткової винагороди в розмірі 30 тис. грн щомісячно, а тим з них, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів (у тому числі військовослужбовцям строкової служби), – до 100 тис. гривень.

Також Постановою № 168 передбачено виплати сім’ям загиблих осіб, зазначених у п. 1 цієї постанови, у розмірі 15 млн гривень.

Однак проєктом постанови пропонується наділити вказані у п. 1 Постанови № 168 органи за необхідності визначати особливості встановлення (обрахування) та виплати додаткової винагороди, а також одноразової грошової допомоги.

Водночас належного обґрунтування необхідності додаткового врегулювання питань щодо нарахування та виплати додаткової винагороди та одноразової грошової допомоги на рівні власних актів міністерств та органів, а також інформації про те, чому вказані питання не можуть бути врегульовані Постановою № 168, у пояснювальній записці не наведено.

Указані обставини, а також відсутність чітких підстав або зрозумілих критеріїв визначення необхідності прийняття органами виконавчої влади рішень про необхідність врегулювання окремих питань власними актами може призвести до порушень фінансового законодавства та неефективного використання бюджетних коштів.

Крім того, наявність таких оціночних понять, як «особливості встановлення, нарахування та виплати», «за необхідності можуть визначатися» наділяє відповідні міністерства та органи широкими дискреційними повноваженнями на власний розсуд визначати порядок виплат залежно від тих чи інших обставин, що, як наслідок, може призвести до вчинення низки корупційних правопорушень уповноваженими на прийняття таких рішень посадовими особами.

Рекомендації НАЗК:

з метою мінімізації корупційних ризиків п. 2-1, яким пропонується доповнити Постанову № 168 – виключити або, у разі обґрунтованої необхідності наділення органів виконавчої влади, визначених у п. 1 Постанови № 168, чітко встановити критерії, наявність яких надаватиме можливість органам виконавчої влади врегулювати окремі питання власними актами, які неможливо врегулювати Постановою  № 168.

 

Висновок:

запропонована модель правового регулювання в цілому є корупціогенною та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.

 

Голова Національного агентства         

з питань запобігання корупції                                                  Олександр НОВІКОВ

Завантажити документ
Посилання скопійовано
Версія для друку
контакт-центр
+38 (044) 200-06-94
працює з 9:00 до 18:00
контакт-центр
контакт-центр