Картка проєкту
Ініціатор(и) проєкту акта:
Міністерство з питань стратегічних галузей промисловостіУкраїни |
Мета проєкту акта – спрощення процедури заміщення вакантних посад керівників державного сектору економіки, що належать до сфери управління Мінстратегпрому |
Проєкт постанови надіслано до Національного агентства з питань запобігання корупції відповідно до вимог § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України |
Резюме антикорупційної експертизи
Національне агентство ідентифікувало корупціогенний фактор, що унеможливлює прийняття проєкту постанови у запропонованій редакції, а саме – виняток із загального правила конкурсного відбору керівників суб’єктів господарювання державного сектору економіки, що належать до сфери управління Міністерства з питань стратегічних галузей промисловості України.
Опис виявленого корупціогенного фактора
- Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення.
У проєкті постанови пропонується внести зміни до
постанови Кабінету Міністрів України від 03.09.2008 № 777 «Про проведення конкурсного відбору керівників суб’єктів господарювання державного сектору економіки» (далі – постанова № 777).
Постановою № 777 затверджено Порядок проведення конкурсного відбору керівників суб’єктів господарювання державного сектору економіки.
Відповідно до п. 1
2 постанови № 777 призначення керівника підприємства, що має стратегічне значення для економіки та безпеки держави і вартість активів якого за даними останньої фінансової звітності або річний розмір чистого доходу якого перевищує 200 млн гривень, та керівника особливо важливого для економіки підприємства, зазначеного в абзаці першому цього пункту,
здійснюється виключно за результатами конкурсного відбору відповідно до Порядку, затвердженого цією постановою.
При цьому проєктом постанови пропонується доповнити п. 1
1 постанови № 777, який
містить виняток із загального правила конкурсного відбору керівників суб’єктів господарювання державного сектору економіки, додатковим винятком, а саме передбачити, що
Порядок конкурсного відбору керівників суб’єктів господарювання державного сектору економіки
не застосовуватиметься до відбору кандидатів на посаду «голови виконавчого органу господарського товариства, більш як 50 відсотків корпоративних прав (акцій, часток) якого належать Міністерству з питань стратегічних галузей промисловості, та керівників суб’єктів господарювання державного сектору економіки, що належать до сфери управління Міністерства з питань стратегічних галузей промисловості».
У пояснювальній записці до проєкту постанови вказані зміни обґрунтовуються:
значним проміжком часу, який займає процедура призначення керівників великої кількості підприємств державного сектору економіки;
необхідністю прискорення реформування підприємств оборонно-промислового комплексу;
створенням швидкого механізму переходу до корпоративної моделі управління;
створенням дієвих механізмів залучення інвестицій та реформування підприємств ОПК та авіаційної і космічної промисловості.
Такий виняток є необґрунтованим та призведе до зниження стандартів відкритості, прозорості та неупередженості під час проведення конкурсного відбору, що може вплинути на ефективність залучення інвестицій і реформування підприємств ОПК та авіаційної і космічної промисловості.
Зокрема, аргументи розробника щодо «
значного проміжку часу, який займає процедура призначення керівників великої кількості підприємств державного сектору економіки» та «необхідності
прискорення реформування підприємств оборонно-промислового комплексу» не можуть бути використаними в якості обґрунтування для запропонованого регулювання, оскільки пришвидшення механізму призначення керівників не повинно позначатися на його якості та спричиняти їх упереджене визначення, адже це, в цілому, ставить під сумнів ефективність реформування підприємств оборонно-промислового комплексу.
Також Організацією економічного співробітництва та розвитку були розроблені
Керівні принципи корпоративного врядування на підприємствах державної форми власності (далі – Керівні принципи), які містять рекомендації органам державного управління щодо забезпечення ефективного, прозорого та відповідального функціонування підприємств державної форми власності. Це
узгоджений на міжнародному рівні стандарт для органів державної влади, як виконати функцію держави як власника та уникнути помилок в управлінні та надмірного втручання держави.
Положення глави VII Керівних принципів передбачають, що незалежно від типу процедури,
призначення (призначення керівника державного підприємства) повинні базуватися на критеріях професіоналізму та
на результатах конкурентного відбору. Особливо для великих державних підприємств, що задіяні у господарській діяльності, належною практикою вважається використання незалежних експертів для управління процедурою відбору.
Таким чином, положення проєкту постанови містять корупційний ризик упередженого визначення керівників суб’єктів господарювання державного сектору економіки, які мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави. Призначення таких керівників може спричинити умисне прийняття ними економічно невигідних управлінських рішень на користь осіб, які мали вплив на їх призначення.
Рекомендації НАЗК:
виключити із проєкту постанови зміни до п. 1
1 постанови № 777.
Висновок:
проєкт постанови містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання з урахуванням наданої рекомендації.
Голова Національного агентства
з питань запобігання корупції Олександр НОВІКОВ