НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Правил транспортування тварин»

Картка проєкту

Розробник проєкту постанови: Міністерство аграрної політики та продовольства України   Мета проєкту постанови – встановити вимоги до  забезпечення  благополуччя  під час транспортування сільськогосподарських тварин, бджіл  та джмелів, а також здійснення  супутніх операцій, що включають в себе завантаження, вивантаження, перезавантаження та відпочинок у місцях зупинки, відповідно до вимог актів права ЄС Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України
 

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Національне агентство ідентифікувало корупціогенні фактори, які зумовлюють потребу в його доопрацюванні, а саме: - запровадженню запропонованого у проєкті постанови регулювання в частині наділення відповідного органу державної влади повноваженнями щодо надання погодження при здійсненні перевезень тварин на рівні акта Уряду має передувати його унормування на рівні законодавчих актів; - у проєкті постанови не визначено всіх елементів адміністративної процедури, пов’язаної з прийняттям компетентним органом рішення щодо надання відповідного погодження; - проєкт постанови не містить чітких вимог щодо механізму проходження навчання суб’єктами, які забезпечуватимуть перевезення тварин.  

Опис виявлених корупціогенних факторів

І. Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення 1. Проєктом постанови передбачається внесення змін до Правил транспортування тварин, затверджених постановою Кабінету Міністрів України  від  16  листопада  2011  р. №  1402  «Про  затвердження Правил транспортування тварин» (далі – проєкт змін, Правила відповідно). Згідно з п. 4 Правил (у редакції п. 2 проєкту змін) перевезення тварин здійснюється перевізником, за погодженням з компетентним  органом,  отриманим  за  результатами  перевірки  на  відповідність його вимогам цих Правил. При цьому п. 2 Правил (у редакції п. 1 проєкту змін) визначено, що перевізник – фізична або юридична особа, що перевозить тварин. Відповідно до п. 13 Правил (у редакції п. 2 проєкту змін) компетентний орган погоджує здійснення перевезення тварин за умови, що: 1) перевізник зареєстрований згідно із законодавством України; 2) перевізником забезпечено достатню кількість відповідно підготовленого персоналу,  обладнання  та  розроблено  операційні  процедури,  які  дозволяють забезпечити дотримання вимог цих Правил; 3) у перевізника або його представника відсутні випадки порушення законодавства  України  в  частині  здоров’я  та  благополуччя  тварин  протягом трьох років, що передували даті подання заявки. У  разі  якщо  заявником  надано  компетентному  органу  докази  про  вжиття усіх  необхідних  заходів  для  уникнення  подальших  порушень, норма  цього положення не застосовується. У п. 14 проєкту Правил (у редакції п. 2 проєкту змін) визначено умови погодження компетентним органом здійснення перевізником тривалих перевезень, та, зокрема, передбачено, що для  цілей  параграфа  третього  підпункту  «б»  перевізники,  які  здійснюють перевезення  на  далекі  відстані  тварин  родини  конячих,  велику  рогату  худобу, овець,  свиней  та  курей,  повинні  довести  наявність  та  можливість  використання навігаційної системи для всіх дорожніх транспортних засобів. Термін  дії  погодження,  виданого  компетентним  органом  відповідно  до пункту  14,  становить  п’ять  років  та  може  використовуватись  при  здійсненні будь-яких перевезень тварин (п. 15 Правил (у редакції п. 2 проєкту змін). Проте проєкт змін не містить положень, які б визначали: платність або безоплатність надання відповідних погоджень компетентним органом; термін дії погодження, виданого компетентним органом відповідно до п. 13 Правил (у редакції п. 2 проєкту змін), та з якого моменту обраховується термін дії погодження, який видається згідно з п. 15 Правил (у редакції п. 2 проєкту змін); підстави для відмови компетентним органом у наданні погоджень, передбачених пп. 13, 14 Правил (у редакції п. 2 проєкту змін); з огляду на застосування слів «забезпечено достатню кількість відповідно підготовленого персоналу,  обладнання», які містять оціночні категорії, є незрозумілими критерії визначення їх необхідної кількості, а також зміст операційних процедур, які необхідно розробити заявнику; перелік документів, які необхідно надати заявнику для підтвердження наявності  та  можливості використання навігаційної системи для дорожніх транспортних засобів. Така невизначеність у положеннях проєкту змін призведе до наділення компетентного органу дискреційними повноваженнями при здійсненні відповідної адміністративної процедури, яка навпаки потребує чіткого визначення компетенції органів державної влади (осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування) та регламентації прав юридичних та фізичних осіб з метою унеможливлення корупційних зловживань. При цьому аналіз змісту наведених положень не дає чіткого розуміння, на кого вони поширюються – водіїв (обслуговуючий персонал) всіх видів тварин (в тому числі домашніх) в частині обов’язку отримання відповідного погодження у разі їх перевезення. Також не визначено, чи поширюється відповідна вимога на осіб, які самостійно здійснюють перевезення тварин, що перебувають у їх приватній власності, та/або транспортними засобами особистого користування. Разом з тим впровадження зазначеного регулювання потребує додаткового вивчення в рамках фахової експертизи, ураховуючи те, що у разі прийняття проєкту змін у пропонованій редакції перевезення будь-якої тварини на відстань більше 65 км буде здійснюватися перевізником за погодженням з компетентним органом, що може призвести до додаткових обтяжень та ускладнень при реалізації гарантій, визначених ч. 1 ст. 33 Конституції України, щодо свободи пересування на території України, за винятком обмежень, які встановлюються законом. Крім того, відображення владних повноважень в актах Уряду повинно відбуватися з урахуванням ч. 2 ст. 19, ч. 2 ст. 120 Конституції України, згідно з якими органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Організація, повноваження і порядок діяльності Кабінету Міністрів України, інших центральних та місцевих органів виконавчої влади визначаються Конституцією і законами України. Відповідно до ч. 1 ст. 49 Закону України «Про Кабінет Міністрів України» Кабінет Міністрів України на основі та на виконання Конституції і законів України, актів Президента України, постанов Верховної Ради України, прийнятих відповідно до Конституції та законів України, видає обов’язкові для виконання акти – постанови і розпорядження. Таким чином, запровадженню пропонованого регулювання в частині наділення відповідного органу державної влади повноваженнями щодо надання погодження при здійсненні перевезень тварин на рівні акта Уряду має передувати його унормування на рівні законодавчих актів. Рекомендації НАЗК: - унормувати на рівні законодавчого регулювання питання щодо наділення відповідного органу державної влади повноваженнями в частині надання погоджень при здійсненні перевезень тварин; - визначити всі елементи адміністративної процедури, пов’язаної з прийняттям компетентним органом рішення щодо надання відповідного погодження.   ІІ. Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності фізичних (юридичних) осіб у будь-якій сфері правового регулювання Згідно з п. 16 Правил (у редакції п. 2 проєкту змін) водії  та  обслуговуючий  персонал  дорожніх  транспортних  засобів,  що здійснюють перевезення тварин родини конячих, великої рогатої худоби, овець, курей, свиней або птиці, повинні володіти необхідними знаннями та практичними навичками щодо норм утримання, годівлі та особливостей поведінки тварин. При цьому в п. 17 Правил (у редакції п. 2 проєкту змін) передбачається, зокрема, визначити, що водії  та  обслуговуючий  персонал  дорожніх  транспортних  засобів,  що здійснюють перевезення, повинні успішно пройти підготовку та скласти іспит у закладах освіти, які мають ліцензію на провадження освітньої діяльності у сфері післядипломної  освіти  і  проводять  освітню  діяльність  за  галуззю  знань  21 «Ветеринарія»  та  спеціальністю  211  «Ветеринарна  медицина»,  за  програмою компетентного органу. При цьому аналіз змісту наведених положень не дає чіткого розуміння, чи зобов’язані водії (обслуговуючий персонал) всіх видів тварин (в тому числі домашніх) пройти навчання, передбачене п. 17 Правил, чи зазначене положення стосується лише водіїв (обслуговуючого персоналу) тварин, віднесених до родини конячих, великої рогатої худоби, овець, курей, свиней, птиці, а також чи поширюється відповідна вимога на осіб, які самостійно здійснюють перевезення тварин, що перебувають у їх приватній власності, та/або транспортними засобами особистого користування. Крім того, у проєкті змін не врегульовані питання щодо документа, що має слугувати підтвердженням проходження відповідного навчання,  терміну дії цього документа (строковий, безстроковий) та джерела оплати за проходження відповідного навчання. Зазначені недоліки у правовому регулюванні створюють юридичну невизначеність у регламентації  прав та обов’язків фізичних та юридичних осіб, які реалізуються у правовідносинах з особами, уповноваженими на виконання функцій держави, що, як наслідок, створить умови для здійснення корупційних дій або виникнення корупційних правовідносин. Рекомендація НАЗК: визначити у проєкті змін чіткі та зрозумілі вимоги, пов’язані із проходженням навчання суб’єктами, які забезпечуватимуть перевезення тварин.  

Висновок:

проєкт постанови містить корупціогенні фактори та потребує суттєвого доопрацювання.   В.о. Голови Національного агентства з питань запобігання корупції                                                                               Артем СИТНИК
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua