НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення зміни до пункту 11 постанови Кабінету Міністрів України від 03 вересня 2008 р. № 777»

Картка проєкту

Ініціатор(и) проєкту акта: Міністерство інфраструктури України Мета проєкту акта – забезпечення стабільності в управлінні акціонерним товариством «Укрпошта» Проєкт постанови надіслано до Національного агентства з питань запобігання корупції відповідно до вимог § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України
   Резюме антикорупційної експертизи Національне агентство ідентифікувало корупціогенний фактор щодо фрагментарних змін до постанови Кабінету Міністрів України від 03.09.2008 № 777 «Про проведення конкурсного відбору керівників суб’єктів господарювання державного сектору економіки» (далі – постанова № 777), прийняття яких може спричинити різні підходи до правозастосування, що  зумовлює потребу у доопрацюванні проєкту. Опис виявленого корупціогенного фактора
  1. Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення
  У проєкті постанови пропонується внести зміну до постанови № 777. Постановою № 777 затверджено Порядок проведення конкурсного відбору керівників суб’єктів господарювання державного сектору економіки (далі – Порядок). При  цьому згідно з положеннями п. 11 постанови № 777 Порядок не застосовується до керівників державних унітарних підприємств, на яких утворено наглядову раду, яка відповідає вимогам, визначеним у Законі України «Про управління об’єктами державної власності». Акціонерне товариство «Укрпошта» (далі – АТ «Укрпошта») утворене Міністерством інфраструктури України шляхом реорганізації (перетворення) Українського державного підприємства поштового зв’язку «Укрпошта» відповідно до вимог Цивільного кодексу України, Господарського кодексу України, Закону України «Про акціонерні товариства», Закону України «Про управління об’єктами державної власності» та Порядку перетворення державного унітарного комерційного підприємства в акціонерне товариство, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.04.2012 № 802. Відповідно до п. 8 ч. 2 ст. 52 Закону України «Про акціонерні товариства» до виключної компетенції наглядової ради належить обрання та припинення повноважень голови і членів виконавчого органу. Це повноваження наглядової ради також відображене у п.п. 10 п. 11.10 Статуту АТ «Укрпошта», затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України від 14.12.2018 № 611, відповідно до положень якого обрання та припинення повноважень генерального директора АТ «Укрпошта» здійснює наглядова рада. Згідно з п. 12.5 Статуту АТ «Укрпошта» генеральний директор обирається наглядовою радою на підставі подання комітету наглядової ради з призначень та винагород. Строк, на який обирається генеральний директор, установлюється рішенням наглядової ради. Враховуючи викладене, з метою забезпечення системного підходу до вирішення порушеного питання та однакового правозастосування проєкт постанови № 777 має передбачати універсальні зміни щодо виключення з-під дії Порядку механізму відбору голів виконавчих органів (керівників) господарських товариств, у статутному капіталі яких більше 50% акцій (часток) належить державі та на яких утворено наглядову раду відповідно до Закону України «Про управління об’єктами державної власності». Водночас слід враховувати, що Організацією економічного співробітництва та розвитку (далі – ОЕСР) були розроблені Керівні принципи корпоративного врядування на підприємствах державної форми власності (далі – Керівні принципи), які містять рекомендації органам державного управління щодо забезпечення ефективного, прозорого та відповідального функціонування підприємств державної форми власності. Це узгоджений на міжнародному рівні стандарт для органів державної влади, як виконати функцію держави як власника та уникнути помилок в управлінні та надмірного втручання держави. Положення глави VII Керівних принципів передбачають, що незалежно від типу процедури, призначення (призначення керівника державного підприємства) повинні базуватися на критеріях професіоналізму та на результатах конкурентного відбору. Особливо для великих державних підприємств, що задіяні у господарській діяльності, належною практикою вважається використання незалежних експертів для управління процедурою відбору. Указом Президента України від 08.11.2019 № 837 «Про невідкладні заходи з проведення реформ та зміцнення держави» було закріплено орієнтир держави на відповідність міжнародним стандартам корпоративного управління, затвердженим ОЕСР, шляхом встановлення завдання для Уряду забезпечити їх впровадження (п.п. «б» п. 1 розд. 1). Таким чином, з метою дотримання міжнародних стандартів корпоративного управління обрання голів виконавчих органів (керівників) господарських товариств, у статутному капіталі яких більше 50% акцій (часток) належить державі (зокрема й АТ «Укрпошта»), має здійснювати наглядова рада за процедурою конкурентного відбору.   Рекомендації НАЗК: забезпечити системний підхід до вирішення питання корпоративного управління шляхом запровадження універсальних змін до постанови № 777 щодо виключення з-під дії Порядку механізму відбору голів виконавчих органів (керівників) господарських товариств, у статутному капіталі яких більше 50% акцій (часток) належить державі та на яких утворено наглядову раду відповідно до Закону України «Про управління об’єктами державної власності»; установчі документи господарських товариств, у статутному капіталі яких більше 50% акцій (часток) належить державі та у яких утворено наглядову раду, мають передбачати процедуру конкурентного відбору керівників (голів) виконавчих органів. Вказані рекомендації мають розглядатися виключно у комплексі. Враховуючи вищевикладене, запропоновані зміни до п. 11 постанови                № 777 можуть бути викладені у такій редакції: «…затверджений цією постановою Порядок проведення конкурсного відбору керівників суб'єктів господарювання державного сектору економіки не застосовується для відбору кандидатів (кандидатур) на посаду голів виконавчих органів (керівників) господарських товариств, у статутному капіталі яких більше 50% акцій (часток) належить державі, на яких утворено наглядову раду, яка відповідає вимогам, визначеним у Законі України «Про управління об'єктами державної власності», та здійснює відбір кандидатів за конкурсною процедурою на засадах доброчесності, професійності та конкурентності…».   Висновок: проєкт постанови містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання.     Голова Національного агентства з питань запобігання корупції                                     Олександр НОВІКОВ
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua