НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування»

Картка проєкту

 
Розробник проєкту постанови: Міністерство економіки України Мета проєкту постанови – підвищення ефективності здійснення публічних закупівель шляхом затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування (далі – Особливості) Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України
 

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами розгляду проєкту постанови встановлено, що процедура його  погодження відбувається із порушенням вимог § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18.07.2007 № 950 (далі – Регламент), оскільки проєкт надійшов до Національного агентства з питань запобігання корупції у загальному порядку, а не після погодження з усіма заінтересованими органами, як передбачено Регламентом. Як наслідок, остаточна редакція проєкту постанови може бути в подальшому доопрацьована з урахуванням отриманих зауважень та відрізнятися від надісланої до Національного агентства. Поряд з цим за результатами проведення антикорупційної експертизи отриманого проєкту постанови Національне агентство ідентифікувало корупціогенні фактори, які зумовлюють потребу в його доопрацюванні, а саме: 1) збільшення вартісних меж предмета закупівлі товарів, робіт, послуг у цілях використання електронного каталогу, що нівелює необхідність проведення процедур відкритих торгів, зокрема на високовартісний предмет закупівлі, та сприяє здійсненню непрозорих закупівель; 2) пропонується дозволити здійснювати закупівлю додаткових аналогічних робіт чи послуг, у тому числі високовартісних, у того самого учасника протягом трьох років після укладення основного договору про закупівлю, що не узгоджується із пропонованим строком дії проєкту постанови та збільшує корупційні ризики; 3) встановлення інструментів здійснення закупівель, які не дають змоги усунути ризикових контрагентів із тендерною пропозицією, ціна якої є завищеною.  

Опис виявлених корупціогенних факторів

1. Невідповідність положень нормативно-правового акта положенням нормативно-правового акта, що має вищу юридичну силу, або міжнародним зобов’язанням України 1.1. Положеннями п. 10 проєкту Особливостей пропонується встановити, що замовники, у тому числі централізовані закупівельні організації, здійснюють закупівлі товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тисяч гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тисяч гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 мільйона гривень, шляхом застосування процедури закупівлі «відкриті торги» (далі − відкриті торги) у порядку, визначеному цими Особливостями, та/або шляхом використання електронного каталогу для закупівлі товару відповідно до порядку, встановленого постановою Кабінету Міністрів України від 14 вересня 2020 р. № 822 “Про затвердження Порядку формування та використання електронного каталогу” (Офіційний вісник України, 2020 р., № 75, ст. 2407), з урахуванням положень, визначених цими Особливостями. Однак згідно з п. 8 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон № 922) електронний каталог:
  • є систематизованою базою актуальних пропозицій;
  • формується та супроводжується централізованою закупівельною організацією в електронній системі закупівель;
  • використовується замовниками для відбору постачальників товарів, вартість яких є меншою за вартість, установлену в п. 1-3 ч. 1 ст. 3 Закону № 922.
Також згідно з нормами абз. 1 ч. 3 ст. 3 Закону № 922 у разі здійснення закупівель товарів, робіт і послуг, вартість яких не перевищує 50 тис. грн, замовник повинен дотримуватися принципів здійснення публічних закупівель та може використовувати електронну систему закупівель, у тому числі електронні каталоги для закупівлі товарів. Тобто електронний каталог застосовують як альтернативу закупівлі без застосування електронної системи та спрощеної закупівлі, а також із чітко визначеною Законом № 922 найвищою вартісною межею до предмета закупівлі. У цьому випадку пропозиція, яку містить проєкт постанови, дає можливість усім без винятку замовникам здійснювати закупівлі із застосуванням електронного каталогу для придбання товарів, вартість яких перевищує вартісні межі, визначені Законом № 922. Зазначене не узгоджується з нормами Закону № 922 та, по суті, виключає необхідність застосування електронної системи закупівель шляхом проведення процедур відкритих торгів у разі здійснення закупівлі високовартісних товарів, робіт, послуг. Таким чином, запропоноване положення підвищує корупційні ризики під час проведення закупівлі, адже збільшує вплив центральної закупівельної організації як адміністратора електронного каталогу, який надає доступ до нього постачальникам товарів, робіт, послуг. Рекомендація НАЗК: виключити застосування електронного каталогу в цілях реалізації п. 10 проєкту Особливостей.   1.2. У п. 13 проєкту Особливостей встановлено перелік обставин,  за настання яких придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з  поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тисяч гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тисяч гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 мільйона гривень, може здійснюватися без застосування процедури закупівлі «відкриті торги» та/або електронного каталогу для закупівлі товару. У разі запровадження запропонованого регулювання виникає ситуація, коли замовники можуть не використовувати електронну систему закупівель, що містить ризик зловживань та укладення прямих договорів на значні суми без застосування прозорих процедур відбору учасників закупівлі. Так, п.п. 7 п. 13 проєкту Особливостей містить положення, відповідно до яких допускається необхідність у постачанні додаткового обсягу товару у того самого постачальника, якщо в разі змін постачальника замовник був би вимушений придбати товар з іншими технічними характеристиками, що призвело б до виникнення несумісності, пов’язаної з експлуатацією і технічним обслуговуванням. Закупівля додаткового обсягу товару у того самого постачальника здійснюється протягом трьох років після укладення договору про закупівлю, якщо загальна вартість такого постачання не перевищує 50 відсотків ціни договору про закупівлю. Положення п.п. 8 п. 13 проєкту Особливостей встановлюють можливість закупівлі додаткових робіт чи послуг, пов’язаних з предметом закупівлі основного договору, у того самого виконавця робіт/надавача послуг. Можливість і умови таких додаткових робіт чи послуг можуть бути передбачені в основному договорі про закупівлю, який укладений за результатами проведення  закупівлі.  Закупівля додаткових робіт чи послуг у того самого виконавця робіт/надавача послуг здійснюється протягом трьох років після укладення договору про закупівлю, якщо загальна вартість таких робіт чи послуг не перевищує 50 відсотків ціни основного договору про закупівлю, укладеного за результатами проведення закупівлі. У чинній редакції п. 5 ч. 7 ст. 3 Закону № 922 можливість здійснення закупівлі додаткових аналогічних робіт чи послуг у того самого учасника надається, якщо основний договір про закупівлю укладений за результатами проведення тендеру/спрощеної закупівлі. Натомість запропоновані зміни, що створюють обставини для закупівлі додаткових аналогічних робіт чи послуг у того самого учасника протягом наступних 3 років, сприяють фактичному продовженню дії договору закупівлі високовартісних товарів, робіт, послуг, зокрема за результатом застосування електронного каталогу. Зазначене дає змогу уникнути прозорих закупівель, а також не відповідає строковості застосування регулювань, запропонованих проєктом постанови, а саме на період дії правового режиму воєнного стану та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування. Рекомендація НАЗК: виключити п.п. 7 та 8 п. 13 проєкту Особливостей.   2. Інші зауваження У положенні абз. 2 - 4 п. 27 проєкту Особливостей визначаються умови, за яких ціна тендерної пропозиції може перевищувати очікувану вартість предмета закупівлі, зазначену в оголошенні про проведення відкритих торгів. Системно пов’язаними також є п. 31 та п. 35 проєкту Особливостей. Так, замовник в тендерній документації обов’язково зазначає інформацію про прийняття чи неприйняття до розгляду тендерної пропозиції, ціна якої є вищою ніж очікувана вартість предмета закупівлі, визначена замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів. Замовник обов’язково має зазначити про прийнятний відсоток перевищення ціни тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі над очікуваною вартістю предмета закупівлі, визначеною замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів. Враховуючи положення абз. 1 п. 35 проєкту Особливостей, якщо була подана одна тендерна пропозиція, електронна система закупівель після закінчення строку для подання тендерних пропозицій, установленого замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, не проводить оцінку такої тендерної пропозиції та визначає таку тендерну пропозицію найбільш економічно вигідною. Таким чином створюється умова, згідно з якою найбільш економічно вигідною тендерною пропозицією стане пропозиція з визначеним в оголошенні відсотком перевищення очікуваної ціни, тобто замовник безальтернативно отримує завищену ціну. Крім того, у п. 44 проєкту Особливостей міститься положення, відповідно до якого замовник може не застосовувати до учасника процедури закупівлі кваліфікаційні критерії, визначені у ст. 16 Закону № 922. Слід зазначити, що згідно з чинною редакцією Закону № 922 зазначені кваліфікаційні критерії застосовуються замовником як інструмент усунення ризикових контрагентів шляхом перевірки фінансової спроможності учасників закупівель, матеріально-технічної бази, досвіду попередніх робіт тощо. З урахуванням зазначеного, якщо розглядати комплексно, то запропоновані проєктом Особливостей зміни створюють умови для зловживань, адже сприяють появі тимчасово існуючих суб’єктів господарювання як постачальників товарів, робіт, послуг під конкретне замовлення, до яких не застосовуються кваліфікаційні критерії та які матимуть змогу реалізувати товар (роботи, послуги) за завищеними цінами. Як наслідок, запропоноване регулювання сприяє неефективному використанню коштів замовника, у тому числі бюджетних коштів. Рекомендація НАЗК:
  • виключити абз. 2 - 4 п. 27 та п. 31 проєкту Особливостей;
  • виключити абз. 1 п. 35 проєкту Особливостей;
  • виключити п. 44 проєкту Особливостей та передбачити обов’язковість застосування кваліфікаційних критеріїв, визначених у ст. 16 Закону № 922.
 

Висновок:

проєкт постанови містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.    Голова Національного агентства з питань запобігання корупції                                                                             Олександр НОВІКОВ
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua