НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку користування землями водного фонду»

Картка проєкту

Розробник проєкту постанови: Державне агентство водних ресурсів України Мета проєкту постанови –удосконалення механізму користування землями водного фонду Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України
 

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку користування землями водного фонду» (далі – проєкт постанови та проєкт Порядку відповідно) Національне агентство ідентифікувало корупціогенний фактор, який зумовлює потребу в його доопрацюванні, а саме: запровадження неправомірної та корупційно вразливої процедури заготівлі деревини на землях водного фонду, що сприяє зловживанням органами державної влади під час здійснення державного контролю за використанням та охороною земель водного фонду.  

Опис виявленого корупціогенного фактора

Невідповідність положень нормативно-правового акта положенням нормативно-правового акта, що має вищу юридичну силу, або міжнародним зобов’язанням України В абз. 3 п. 11 проєкту Порядку передбачається визначити, що на ділянках із штучно створеними лісонасадженнями та лісами природного походження у смугах відведення каналів, гідротехнічних та інших споруд міжгосподарського значення допускається проведення рубок, дозволених для захисних смуг лісів уздовж берегів річок, навколо озер, водойм та інших водних об’єктів відповідно до вимог Лісового кодексу України та нормативно-правових актів з ведення лісового господарства. Згідно з п. 12 проєкту Порядку контроль за використанням та охороною земель водного фонду здійснюється Держекоінспекцією та її територіальними органами, Держгеокадастром та його територіальними органами або виконавчими органами сільських, селищних, міських рад у межах повноважень, визначених законом. Однак лісовим законодавством не передбачено поділу лісів на такий вид, як «захисні смуги лісів уздовж берегів річок, навколо озер, водойм та інших водних об’єктів». Натомість відповідно до п.п. 6 п. 7 Порядку поділу лісів на категорії та виділення особливо захисних лісових ділянок, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.05.2007 № 733, до категорії захисних лісів відносяться лісові ділянки, що виконують функцію захисту навколишнього природного середовища та інженерних об’єктів від негативного впливу природних та антропогенних факторів, зокрема лісові ділянки (смуги лісів) уздовж берегів річок, навколо озер та інших водойм, які виділяються з категорії експлуатаційних лісів за нормативами згідно з додатком 4. При цьому за результатами аналізу нормативно-правових актів з ведення лісового господарства, зокрема постанови Кабінету Міністрів України від 12.05.2023 № 483 «Про реалізацію експериментального проекту щодо видачі спеціального дозволу на спеціальне використання лісових ресурсів (лісорубного квитка) та сертифіката про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів в електронній формі» (якою призупинено дію постанови Кабінету Міністрів України від 23.05.2007 № 761 «Про врегулювання питань щодо спеціального використання лісових ресурсів» у частині положень щодо видачі лісорубних квитків, визначених Порядком видачі спеціальних дозволів на використання лісових ресурсів (крім п. 5) та Порядком спеціального використання лісових ресурсів (крім п. 50)), не виявлено чітких норм, які б регламентували вимоги до проведення видів рубок, передбачених в абз. 3 п. 11 проєкту Порядку. Також запропонована редакція абз. 3 п. 11 проєкту Порядку не враховує вимог ст. 3 Лісового кодексу України (далі – ЛКУ), згідно з якою лісові відносини в Україні регулюються Конституцією України, Законом України «Про охорону навколишнього природного середовища», цим Кодексом, іншими законодавчими актами України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами. Лісові відносини, що виникають при використанні землі, надр, вод, а також відносини щодо охорони, використання й відтворення рослинного та тваринного світу, не врегульовані цим Кодексом, регулюються відповідними законодавчими актами. Зокрема, питання щодо обмеження деяких систем і видів рубок у гірських лісах Карпатського регіону, в тому числі у берегозахисних ділянках лісу, регулюються Законом України «Про заборону на проведення суцільних рубок у гірських ялицево-букових лісах Карпатського регіону», а отже, відсутність у проєкті Порядку відсильної норми до цього Закону, інших законодавчих актів, які регулюють лісові відносини, може в процесі правозастосування призвести до нівелювання їх приписів. Крім того, запропоноване у проєкті Порядку регулювання зумовлює порушення вимог ч. 10 ст. 70 ЛКУ, якою визначено, що у пралісах, квазіпралісах, природних лісах забороняються заготівля деревини, всі види рубок, у тому числі формування і оздоровлення лісів, та видалення захаращеності. Таким чином, положення абз. 3 п. 11 проєкту Порядку створює передумови для запровадження неправомірної та корупційно вразливої процедури заготівлі деревини на землях водного фонду, що може призвести до зловживань та прийняття упереджених рішень уповноваженими посадовими особами під час здійснення повноважень щодо державного контролю за використанням та охороною земель водного фонду, а також порушень законодавчо визначених заборон. Рекомендації НАЗК: положення абз. 3 п. 11 проєкту Порядку доопрацювати з метою: - приведення у відповідність до вимог ст. 3 ЛКУ в частині застосування відсильної норми до інших законодавчих актів, які регулюють лісові відносини, а також ч. 10 ст. 70 ЛКУ в частині дотримання заборон на заготівлю деревини у пралісах, квазіпралісах, природних лісах; - узгодження з термінологією, яка застосовується у Порядку поділу лісів на категорії та виділення особливо захисних лісових ділянок, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 16.05.2007 № 733.  

Висновок:

проєкт постанови містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.   Голова Національного агентства з питань запобігання корупції                                                     Олександр НОВІКОВ
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua