НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку встановлення граничної ціни на продукти харчування, що закуповуються державними замовниками (службами державних замовників, військовими частинами), а також підстави внесення змін до істотних умов договору про закупівлю продуктів харчування укладеного без використання електронної системи закупівель»

Картка проєкту

Розробник проєкту постанови: Міністерство оборони України (Міноборони) Мета проєкту постанови - виконання пункту 1.4 Плану організації підготовки проектів актів та виконання інших завдань, необхідних для забезпечення реалізації Закону України від 24.02.2023 № 2958-ІХ «Про внесення змін до Закону України «Про оборонні закупівлі» щодо запровадження прозорості в оборонних закупівлях (крім відомостей про закупівлі товарів, робіт і послуг оборонного призначення, що становлять державну таємницю) із забезпеченням захищеності державних замовників від воєнних загроз на період дії правового режиму воєнного стану в Україні» Проєкт постанови надіслано відповідно до §372 Регламенту Кабінету Міністрів України
 

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами проведення антикорупційної експертизи проєкту постанови Національне агентство ідентифікувало низку корупціогенних факторів, які зумовлюють потребу в його доопрацюванні, зокрема: відсутність прозорого порядку прийняття рішення державним замовником (службами державних замовників, військовими частинами) при визначенні граничної ціни на продукти харчування, що закуповуються ними; суперечність нормам Закону України «Про оборонні закупівлі» при встановленні підстав внесення змін до істотних умов договору про закупівлю продуктів харчування, укладеного без використання електронної системи закупівель.  

Опис виявлених корупціогенних факторів

1. Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади або особи, уповноваженої на виконання функцій держави, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення У проєкті постанови пропонується затвердити Порядок встановлення граничної ціни на продукти харчування, що закуповуються державними замовниками (службами державних замовників, військовими частинами), а також підстави внесення змін до істотних умов договору про закупівлю продуктів харчування, укладеного без використання електронної системи закупівель (далі – проєкт Порядку). Положеннями абз. 1 та 2 п. 4 проєкту Порядку встановлено, що гранична ціна на продукти харчування, що закуповуються державними замовниками (службами державних замовників, військовими частинами), розраховується на основі отриманої інформації про ціну попередньо укладених аналогічних договорів, ринкову ціну, ціну за аналогічний товар в електронній системі закупівель, середню споживчу ціну за даними Держстату та визначається за принципом найбільш економічно обґрунтованого методу. Гранична ціна на продукти харчування повинна мати обґрунтування її рівня щодо кожного продукту та не повинна бути вища ринкової вартості таких продуктів харчування. Однак проєкт Порядку не містить визначення понять «принцип найбільш економічно обґрунтованого методу», а також «ринкова вартість» у значенні цього проєкту акта, що робить процес встановлення граничної ціни із застосуванням відповідних методів непрозорим та формальним. Так, з огляду на відсутність чітких положень проєкту Порядку державний замовник може застосовувати як один із запропонованих методів, так і результати порівняльного аналізу даних, обраних за відповідними методами. Додатково проєкт Порядку не деталізує, на яку саме дату, в якому регіоні і за яким підходом має визначатися запропоноване ним поняття «ринкова вартість» у цілях практичного застосування п. 4 проєкту Порядку. Встановлення непрозорих підходів у діяльності державних замовників характеризується ще й відсутністю юридичної відповідальності за можливі зловживання при визначенні граничних цін на продукти харчування. Так, у п. 5 проєкту Порядку пропонується встановити, що визначена гранична ціна затверджується колегіальним органом, уповноваженою особою (особами) або іншою визначеною державним замовником особою (в умовах воєнного стану) та оприлюднюється в електронній системі закупівель відповідно до ст. 30 Закону України «Про оборонні закупівлі» як додаток до оголошення про закупівлю. Відповідно до норм ч. 5 ст. 38 Закону України «Про оборонні закупівлі» за порушення вимог, установлених цим Законом, в частині прийнятих рішень вибору і застосування видів закупівель, члени тендерного комітету, уповноважена особа (особи), члени колегіального органу державного замовника несуть персонально відповідальність згідно із законами України. Таким чином, проєкт Порядку наділяє державних замовників дискреційними повноваженнями при визначенні граничної ціни на продукти харчування, що закуповуються, за відсутності гарантій прозорості прийняття рішень та притягнення відповідних уповноважених осіб до юридичної відповідальності за можливі зловживання. Рекомендації НАЗК: встановити гарантії відповідальності уповноважених органів на прийняття рішення щодо затвердження визначеної граничної ціни на продукти харчування, що закуповуються, зокрема шляхом: - визначення поняття «принцип найбільш економічно обґрунтованого методу» та унормування механізму його застосування у значенні проєкту Порядку; - встановлення підходу до визначення ринкової вартості продуктів харчування як максимального порогу для граничних цін на вказані продукти.   2. Невідповідність положень нормативно-правового акта положенням нормативно-правового акта, що має вищу юридичну силу, або міжнародним зобов’язанням України Положеннями п. 6 проєкту Порядку визначається, що підставами для внесення змін до істотних умов договору про закупівлю продуктів харчування / послуг, укладеного без використання електронної системи закупівель, є визначені у цьому пункті випадки. Однак відповідно до норм п. 2 ч. 3 ст. 30 Закону України «Про оборонні закупівлі» оборонні закупівлі (крім закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення, що становлять державну таємницю, а також закупівлі озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин та послуг із розроблення, ремонту, модернізації озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин) під час дії правового режиму воєнного стану здійснюються з дотриманням таких вимог, зокрема порядок встановлення граничної ціни на продукти харчування, що закуповуються державними замовниками (службами державних замовників, військовими частинами), а також підстави внесення змін до істотних умов договору про закупівлю продуктів харчування, укладеного без використання електронної системи закупівель, визначаються Кабінетом Міністрів України. Таким чином, ініціативи, запропоновані у проєкті Порядку щодо надання права державним замовникам вносити зміни до істотних умов договору про закупівлю послуг, укладеного без використання електронної системи закупівель, – є такими, що не узгоджуються з вимогами спеціального закону, а також порушують питання, які не є предметом регулювання пропонованого проєкту постанови. Крім того, в редакції останнього абзацу п. 6 проєкту Порядку доцільно встановити конкретний строк, протягом якого державний замовник зобов’язаний оприлюднити повідомлення про зміну істотних умов договору, оскільки ч. 4 ст. 30 Закону України «Про оборонні закупівлі» цього не врегульовує. Рекомендації НАЗК: п. 6 проєкту Порядку привести у відповідність до вимог п. 2 ч. 3 ст. 30 Закону України «Про оборонні закупівлі»; в останньому абзаці п. 6 проєкту Порядку передбачити строк, протягом якого державний замовник зобов’язаний оприлюднити повідомлення про зміну істотних умов договору.  

Висновок:

проєкт постанови містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.   В.о. Голови Національного агентства з питань запобігання корупції                                                                      Артем СИТНИК
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua