НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку ввезення на митну територію України товарів суб’єктами господарювання зі звільненням від сплати податку на додану вартість»

Картка проєкту

Розробник проєкту постанови: Міністерство економіки України (Мінекономіки) Мета проєкту постанови – затвердження порядку ввезення на митну територію України товарів, визначених підпунктом 68.2 пункту 68 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України
 

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Національне агентство встановило корупціогенний фактор, який зумовлює потребу в його доопрацюванні, а саме – наділення Міністерства з питань стратегічних галузей промисловості України (Мінстратегпром) додатковими повноваженнями у спосіб, який не узгоджується з вимогами чинного законодавства та дає змогу встановити додатковий регуляторний тиск на суб’єктів господарювання при виявленні ними бажання отримати право на звільнення від сплати податку на додану вартість.  

Опис виявленого корупціогенного фактора

Перевищення законодавчо встановлених повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування Проєктом постанови пропонується затвердити Порядок ввезення на митну територію України товарів суб’єктами господарювання зі звільненням від сплати податку на додану вартість (далі – проєкт Порядку). Зазначене регулювання обумовлено нормами п.п. 68.2 п. 68 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України (далі – ПКУ), згідно з якими тимчасово, до 1 січня 2037 року, звільняються від оподаткування податком на додану вартість операції, зокрема, із ввезення на митну територію України у митному режимі імпорту обладнання та комплектуючих, що ввозяться суб’єктами господарювання, які відповідають критеріям, визначеним цим пунктом, виключно для використання у власній виробничій діяльності та класифікуються за чітко визначеними товарними підкатегоріями згідно з УКТ ЗЕД. Як наслідок, відповідні норми ПКУ в однозначний спосіб встановлюють для суб’єктів господарювання два критерії ввезення на митну територію України у митному режимі імпорту обладнання та комплектуючих, а саме:
  • виключно для використання у власній виробничій діяльності;
  • якщо товар відноситься до товарних підкатегорій згідно з УКТ ЗЕД, які визначені у п.п. 68.2 п. 68 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ.
Однак проєкт Порядку містить додаткові умови для отримання суб’єктом господарювання права на звільнення від сплати податку на додану вартість. Так, п. 1 проєкту Порядку встановлено, що цей Порядок визначає механізм ввезення на митну територію України в митному режимі імпорту обладнання та комплектуючих, що ввозяться суб’єктами господарювання виключно для використання у власній виробничій діяльності, які відповідають критеріям, визначеним підпунктом 68.2 пункту 68 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ, і звільняються від сплати податку на додану вартість до 1 січня 2037 року за умови дотримання вимог щодо їх ввезення та цільового використання. Положеннями п. 2 проєкту Порядку визначено, що ввезення товарів суб’єктами господарювання на митну територію України здійснюється відповідно до Порядку, встановлених законодавством з питань державної митної справи вимог та переліку обладнання і комплектуючих, що класифікуються за кодами УКТ ЗЕД, які ввозяться на митну територію України у митному режимі імпорту, виключно для використання у власній виробничій діяльності (далі – перелік), що розміщується на офіційному вебсайті Мінстратегпрому. При цьому форма подання суб’єктами господарювання інформації стосовно включення до переліку та порядок його ведення затверджуються Мінстратегпромом. Це дає змогу зазначеному органу в непрозорий спосіб формувати власний перелік товарів, що класифікуються за кодами УКТ ЗЕД, який може бути відмінним від чітко визначеного переліку кодів УКТ ЗЕД, які передбачено в п.п. 68.2 п. 68 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ. Крім того, регулювання, запропоноване проєктом Порядку, суперечить нормам ст. 11 ПКУ, згідно з якими спеціальні податкові режими, які передбачають, зокрема, звільнення від сплати окремих податків та зборів, встановлюються та застосовуються у випадках і порядку, визначених виключно цим Кодексом. До того ж пропозиція проєкту Порядку в частині визначення необхідності суб’єкту господарювання вчиняти додаткові дії для включення своїх товарів до переліку, який буде вести Мінстратегпром, містить ознаки адміністративної послуги, оскільки є умовою дотримання вимог щодо легального ввезення таких товарів та, як наслідок, отримання права суб’єктом господарювання на застосування спеціального податкового режиму. Відповідно до ч. 2 ст. 5 Закону України «Про адміністративні послуги» адміністративні послуги визначаються виключно законом. Як наслідок, регулювання питань вчинення представниками органу державної влади юридично значущих дій щодо суб’єктів господарювання на рівні проєкту постанови суперечить вимогам Закону України «Про адміністративні послуги». Рекомендація НАЗК: у п. 2 проєкту Порядку виключити положення, які наділяють Мінстратегпром додатковими повноваженнями в частині необхідності ведення переліку та включення до нього інформації про зацікавлених суб’єктів господарювання.  

Висновок:

проєкт постанови містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання з урахуванням наведеної рекомендації.   Голова Національного агентства з питань запобігання корупції                                                                          Олександр НОВІКОВ
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua