ВИСНОВОК
антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку видачі погодження на поширення в Україні сортів овочевих культур, заявки на які подані до Компетентного органу з метою державної реєстрації сорту до прийняття рішення про його державну реєстрацію»
Картка проєкту
Розробник проєкту постанови: Міністерство аграрної політики та продовольства України | Мета проєкту постанови – визначення процедури видачі погодження на поширення в Україні сортів овочевих культур, заявки на які подані до Компетентного органу з метою державної реєстрації сорту до прийняття рішення про його державну реєстрацію | Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку видачі погодження на поширення в Україні сортів овочевих культур, заявки на які подані до Компетентного органу з метою державної реєстрації сорту до прийняття рішення про його державну реєстрацію» (далі – проєкт постанови) Національне агентство ідентифікувало корупціогенні фактори, які зумовлюють потребу в його доопрацюванні, а саме: відсутність у проєкті постанови чітких критеріїв та прозорого правового механізму скасування посадовими особами Компетентного органу (Мінагрополітики) погодження на поширення в Україні сортів овочевих культур, заявки на які подані до Компетентного органу з метою державної реєстрації сорту до прийняття рішення про його державну реєстрацію (далі – погодження), що створює умови для корупційних зловживань відповідним суб’єктом владних повноважень; неврегульованість питання щодо встановлення граничного строку, в який заявник зобов’язаний забезпечити вилучення з продажу насіння, введеного в обіг відповідно до погодження, що створює підґрунтя для нівелювання вимог Закону України «Про охорону прав на сорти рослин» (далі – Закон) та корупційних зловживань.Опис виявлених корупціогенних факторів
І. Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення Проєктом постанови передбачається затвердити Порядок видачі погодження на поширення в Україні сортів овочевих культур, заявки на які подані до Компетентного органу з метою державної реєстрації сорту до прийняття рішення про його державну реєстрацію (далі – проєкт Порядку). Згідно з п.п. «ґ», «д», «е» п. 1 розділу VII проєкту Порядку видане погодження підлягає скасуванню у випадках:- якщо встановлено, що вирощування сорту може бути шкідливим з точки зору здоров’я рослин для вирощування інших сортів або видів;
- якщо встановлено, що сорт становить ризик для здоров’я людини або навколишнього середовища;
- порушення заявником вимог законодавства у сфері насінництва та розсадництва та цього Порядку.
Рекомендація НАЗК:
у проєкті Порядку визначити чіткі критерії та прозорий правовий механізм скасування посадовими особами Компетентного органу (Мінагрополітики) погодження на поширення в Україні сортів овочевих культур. ІІ. Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності юридичних та фізичних осіб у будь-якій сфері правового регулювання Згідно з п. 3 розділу VII проєкту Порядку після отримання рішення про скасування погодження заявник повинен в найкоротші строки забезпечити вилучення з продажу насіння, введеного в обіг відповідно до погодження, що було скасовано, та повідомити про вжиті заходи Компетентний орган в електронній або паперовій формі, крім випадків, коли підставою для скасування погодження було прийняття рішення про державну реєстрацію сорту. Так, у ч. 6 ст. 38 Закону визначено, зокрема, що відомості про скасування погодження підлягають оприлюдненню на офіційному веб-сайті Компетентного органу, і з моменту такого оприлюднення посадковий матеріал сорту поширювати в Україні забороняється. Однак зміст словесної конструкції «у найкоротший строк», який застосовується у проєкті Порядку, не дає змоги дійти чіткого висновку щодо визначення граничного строку, в який заявник зобов’язаний забезпечити вилучення з продажу насіння, введеного в обіг згідно з погодженням, та, відповідно, з якого моменту невиконання зазначеної вимоги може бути кваліфіковано органом державного нагляду (контролю) як порушення законодавства у сфері насінництва та розсадництва. Зазначена правова невизначеність положень проєкту Порядку зумовлює ризик їх довільного тлумачення, що створює підґрунтя для нівелювання вимог Закону та корупційних зловживань унаслідок прийняття упереджених рішень на користь конкретних суб’єктів господарювання при вирішенні питань про притягнення їх до відповідальності за порушення законодавства у сфері насінництва та розсадництва. Рекомендація НАЗК: у проєкті Порядку визначити граничний строк, в який заявник зобов’язаний забезпечити вилучення з продажу насіння, введеного в обіг відповідно до погодження.Висновок:
проєкт постанови містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.
Голова Національного агентства з питань запобігання корупції Олександр НОВІКОВ