НАЗК
UA 01103 Київ Бульвар Дружби Народів, 28
support@nazk.gov.ua
+38 (044) 200-06-94
Національне Агентство з Питань Запобігання Корупці
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту
Меню
...

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Питання оборонних закупівель»

Герб України

Картка проєкту

Ініціатор проєкту: Міністерство з питань стратегічних галузей промисловості України Мета проєкту –  нормативне врегулювання заходів щодо планування, формування, обсягів та особливостей здійснення закупівель товарів, робіт і послуг  оборонного призначення для забезпечення потреб сектору безпеки і оборони тощо Проєкт Закону надіслано відповідно до §372 Регламенту Кабінету Міністрів України

 

Резюме антикорупційної експертизи

Проєкт Антикорупційної стратегії на 2021 – 2025 роки серед стратегічних проблем визначає закупівлю товарів, робіт і послуг оборонного призначення, яка здійснюється в умовах надмірного режиму засекречування та має низький рівень конкурентності, що сприяє зловживанням та необґрунтованим бюджетним витратам.

Проєктом постанови пропонується затвердити низку актів, розроблених на виконання положень Закону України «Про оборонні закупівлі», для врегулювання порядку планування та оприлюднення інформації про закупівлі, проведення переговорів за неконкурентною процедурою, оцінювання найбільш економічно вигідної пропозиції.

За результатами проведення антикорупційної експертизи проєкту постанови Національне агентство ідентифікувало у його положеннях корупціогенні фактори щодо:

  • необґрунтованого встановлення пільг та переваг для окремих суб’єктів господарювання;
  • дискреційних повноважень державних замовників у сфері оборонних закупівель;
  • відсутності порядку проведення переговорів та укладення державного контракту (договору) з єдиним виконавцем.

 

Таблиця виявлених корупціогенних факторів

№ з/п Корупціогенні фактори
1 Необґрунтоване встановлення пільг, переваг або інших привілеїв для юридичних та фізичних осіб
2 Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування, особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення
3 Невідповідність положень нормативно-правового акта положенням нормативно-правового акта, що має вищу юридичну силу, або міжнародним зобов’язанням України

 

Опис виявлених корупціогенних факторів

1. Необґрунтоване встановлення пільг, переваг або інших привілеїв для юридичних та фізичних осіб

У п. 49 проєкту Порядку планування, формування, особливості розміщення, коригування оборонних закупівель, здійснення контролю та звітування про їх виконання, а також оприлюднення інформації про оборонні закупівлі (далі – Порядок) пропонується встановити, що прибуток під час розрахунку ціни визначається суб’єктом господарювання на основі розрахованої величини прибутку, з урахуванням витрат на сплату податків та зборів, а також відсотків за кредитами, що забезпечують умови ефективної діяльності суб’єкта господарювання.

При цьому прибуток у складі ціни становить 30% витрат у складі суми виробничої собівартості (кошторисної вартості) та 35% у разі надання вітчизняним виробником замовнику плану розвитку виробництва.

Встановлення пільг та переваг для окремо взятих суб’єктів господарювання є корупціогенним фактором, що може призвести до вчинення корупційних правопорушень.

Рекомендації НАЗК:

виключити з проєкту Порядку положення, які створюють нерівні умови та сприятимуть вчиненню корупційних правопорушень.

2. Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування, особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення

У п. 58 проєкту Порядку планування, формування, особливості розміщення, коригування оборонних закупівель, здійснення контролю та звітування про їх виконання, а також оприлюднення інформації про оборонні закупівлі пропонується встановити, що попередню оплату суб’єктам господарювання, які мають заборгованість з обов’язкових платежів до бюджетів або відносно яких порушено справу про банкрутство, можливо здійснювати за умови наявності позитивного висновку державного замовника (представництва замовника) щодо зазначеного суб’єкта господарювання.

Указане положення створить ризик суб’єктивного підходу відповідальних осіб під час надання таких висновків та, як наслідок, може призвести до вчинення  корупційних правопорушень.

Рекомендації НАЗК:

виключити п. 58 проєкту Порядку.

3. Невідповідність положень нормативно-правового акта положенням нормативно-правового акта, що має вищу юридичну силу, або міжнародним зобов’язанням України

Відповідно до ч. 13 ст. 18 Закону України «Про оборонні закупівлі» порядок проведення переговорів, порядок укладення державного контракту (договору) з єдиним виконавцем та положення про міжвідомчу комісію та її склад розробляються головним органом у сфері здійснення оборонних закупівель і затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Однак, у проєкті Порядку проведення переговорів та укладення державного контракту (договору) з єдиним виконавцем відсутній, власне, сам порядок проведення таких переговорів, а наведено лише інформацію про необхідність створення робочої групи для проведення переговорів та можливість залучення представника юридичної служби Державного замовника.

З огляду на те, що проєктом Порядку не забезпечено врегулювання процедури проведення переговорів, проєкт потребує доопрацювання в частині деталізації переговорного процесу (очно, онлайн, раунди переговорів, тривалість переговорного процесу тощо).

 Рекомендації НАЗК:

визначити порядок проведення переговорів, укладення державного контракту (договору) з єдиним виконавцем.

Висновок:

проєкт постанови містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наведених рекомендацій.

 

Голова Національного агентства
з питань запобігання корупції                                             Олександр НОВІКОВ

 

Посилання скопійовано
Версія для друку
контакт-центр
+38 (044) 200-06-94
працює з 9:00 до 18:00
контакт-центр
контакт-центр