НАЗК
UA 01103 Київ Бульвар Дружби Народів, 28
support@nazk.gov.ua
+38 (044) 200-06-94
Національне Агентство з Питань Запобігання Корупці
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту
Меню
...

Висновок антикорупційної експертизи проєкту розпорядження Кабінету Міністрів України «Про реалізацію експериментального проєкту будівництва житла в Київській області»

ЧиннийЧинний
Герб України

Картка проєкту

 

Розробник проєкту розпорядження:

Міністерство інфраструктури України

Мета проєкту розпорядження – встановлення правових аспектів для реалізації спільного з Урядом Великої Британії проєкту будівництва житла на території Київської області Проєкт розпорядження надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України

 

 

Резюме антикорупційної експертизи

 

За результатами розгляду проєкту розпорядження встановлено, що процедура його погодження відбувається із порушенням вимог § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18.07.2007 № 950 (далі – Регламент), оскільки проєкт надійшов до Національного агентства з питань запобігання корупції у загальному порядку, а не після погодження з усіма заінтересованими органами, як передбачено Регламентом.

Як наслідок, остаточна редакція проєкту розпорядження може бути в подальшому доопрацьована розробником з урахуванням отриманих зауважень та відрізнятися від надісланої до Національного агентства.

Поряд з цим за результатами проведення антикорупційної експертизи отриманого проєкту розпорядження Національне агентство ідентифікувало корупціогенні фактори, які зумовлюють потребу в його доопрацюванні, а саме:

  • запровадження експериментального проєкту будівництва житла в Київській області відбувається у спосіб, який не відповідає встановленим вимогам до проєктів актів, що стосуються реалізації експериментальних проектів, а також не містить гарантій прозорості його реалізації та досяжності кінцевого результату в найбільш ефективний спосіб;
  • делегування повноважень щодо визначення механізму реалізації експериментального проєкту на рівень нормативно-правового акта Мінінфраструктури є невиправданим, адже створює передумови для визначення основних умов його реалізації у непрозорий спосіб та не дає змоги підтвердити конкурентні умови залучення учасників, у тому числі безпосередніх виконавців робіт (послуг) з відбудови житла в Київській області.

 

 

Опис виявлених корупціогенних факторів

 

  1. Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення

1.1. Проєкт розпорядження розроблено за пропозицією Мінінфраструктури та Державного агентства інфраструктурних проектів (Укрінфрапроект) стосовно реалізації до 01.12.2023 експериментального проєкту будівництва житла в Київській області.

Однак відповідно до норм п. 1 § 30 Регламенту у формі розпоряджень видаються акти Кабінету Міністрів України виключно з організаційно-розпорядчих та інших поточних питань.

Так, положеннями п. 1 § 30 Регламенту визначено, що розпорядження Кабінету Міністрів України видаються, серед іншого, з питань делегування повноважень Кабінету Міністрів органам виконавчої влади у передбачених законом випадках.

Проте делегування повноважень Кабінету Міністрів України до Мінінфраструктури стосовно реалізації експериментального проєкту будівництва житла в Київській області законодавством не передбачено.

Крім цього, у п. 3 проєкту розпорядження передбачається визначити основні сторони експериментального проєкту, зокрема встановити, що:

  • координаторами експериментального проєкту є Мінінфраструктури та Укрінфрапроект;
  • замовником робіт, товарів та послуг, необхідних для реалізації експериментального проєкту, є державне підприємство «Фінансування інфраструктурних проектів» (ДП «Фінінпро»);
  • учасниками експериментального проєкту є Мінінфраструктури, Укрінфрапроект, ДП «Фінінпро», Київська обласна державна адміністрація, Бучанська міська рада (за згодою) та Макарівська селищна рада (за згодою).

Відповідно до п. 7 § 32 Регламенту проєкти актів Кабінету Міністрів України, що стосуються реалізації експериментальних проєктів, повинні містити, зокрема:

  • мету експериментального проєкту, яка стосується виключно питань, що потребують законодавчого врегулювання у сферах, відповідальність за які несе Кабінет Міністрів України, крім випадків, визначених ст. 92 Конституції України;
  • умови участі учасників у такому експериментального проєкті;
  • обсяг та джерела фінансових, матеріально-технічних, людських та інших ресурсів, необхідних для реалізації експериментального проєкту.

Водночас проєкт розпорядження не містить вищевказаних даних.

Відсутність повного обсягу інформації щодо експериментального проєкту не дає змоги встановити його зміст, основні цілі, а також базові показники результативності, які слугуватимуть підтвердженням ефективності його реалізації.

Загалом запропонована редакція проєкту розпорядження містить виключно формальний характер в частині визначення повноважень Мінінфраструктури та не містить гарантій прозорості реалізації проєкту, а також досяжності результату щодо забезпечення житлом осіб, які проживають на територіях визначених проєктом громад та які втратили свої помешкання внаслідок військової агресії російської федерації проти України.

Рекомендація НАЗК:

беручи до уваги важливість порушеного питання, пропонуємо визначити постанову як форму акта, якою передбачається запровадити реалізацію експериментального проєкту будівництва житла в Київській області, з безумовним дотриманням вимог, визначених п. 7 § 32 Регламенту.

 

1.2. Положеннями п. 2 проєкту розпорядження повноваження Кабінету Міністрів України щодо затвердження у тримісячний строк Порядку реалізації експериментального проєкту делегуються Мінінфраструктури.

Однак пропозиція щодо визначення порядку реалізації експериментального проєкту на рівні нормативно-правового акта Мінінфраструктури сприяє встановленню невиправданої дискреції вказаного органу щодо врегулювання відносин у сфері з високим рівнем корупційних ризиків в одноосібному порядку.

Як наслідок, визначення умов залучення учасників до реалізації експериментального проєкту, у тому числі безпосередніх виконавців робіт (надавачів послуг) під час будівництва житла в Київській області, може відбуватися у непрозорий спосіб, з ймовірним порушенням принципів економічної конкуренції та засад ефективного використання отриманих ресурсів, числі зокрема й міжнародної технічної допомоги.

Рекомендація НАЗК:

виключити п. 2 проєкту розпорядження;

визначити порядок реалізації експериментального проєкту на рівні акта Кабінету Міністрів України.

 

Висновок:

 

проєкт розпорядження містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.

 

 

Голова Національного агентства

з питань запобігання корупції                                       Олександр НОВІКОВ

Завантажити документ
Посилання скопійовано
Версія для друку
контакт-центр
+38 (044) 200-06-94
працює з 9:00 до 18:00
контакт-центр
контакт-центр