НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту Закону України «Про державну реєстрацію геномної інформації людини»

Картка проєкту

Проєкт Закону України «Про державну реєстрацію геномної інформації людини», реєстраційний          № 4265 від 26.10.2020 Ініціатор(и) законопроєкту: Бакумов О.С., Монастирський Д.А., Медяник В.А. Мета проєкту Закону – законодавче врегулювання процесів створення і функціонування обліку геномної інформації людини в Україні та удосконалення роботи правоохоронних органів України із запобігання, виявлення, розкриття та розслідування злочинів проти життя, здоров’я, волі, статевої свободи та недоторканості особи, а також інших злочинів і правопорушень, розшуку безвісти зниклих осіб та ідентифікації невпізнаних трупів
 

Резюме антикорупційної експертизи

Проєкт Закону України «Про державну реєстрацію геномної інформації людини» (далі – проєкт Закону) передбачає створення системи реєстрації геномної інформації людини для впровадження сучасних технологічних можливостей у діяльності правоохоронних органів. За результатами антикорупційної експертизи Національне агентство виявило корупціогенні фактори в положеннях проєкту Закону щодо визначення порядку проведення відбору біологічного матеріалу в осіб, які добровільно вступають або призиваються на військову службу, та військовослужбовців, джерел фінансування проведення молекулярно-генетичної експертизи їх біологічного матеріалу, а також порядку реєстрації геномної інформації. Неврегульованість вказаного порядку, низькі правові стандарти захисту конституційного права людини на невтручання в особисте і сімейне життя та юридична невизначеність окремих положень проєкту Закону створює передумови для службових зловживань уповноважених осіб військово-лікарських комісій і може призвести до порушення прав осіб, які добровільно вступають або призиваються на військову службу, та військовослужбовців.  

Таблиця виявлених корупціогенних факторів

№ з/п Корупціогенні фактори
1 Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності юридичних та фізичних осіб у будь-якій сфері правового регулювання
   

Опис виявлених корупціогенних факторів

  1. Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності юридичних та фізичних осіб у будь-якій сфері правового регулювання
Відповідно до ст. 3 проєкту Закону одним із принципів, якому має відповідати державна реєстрація геномної інформації, є поєднання добровільності та обов’язковості. У зв’язку з цим у проєкті Закону визначено категорії осіб, геномна інформація яких підлягає обов’язковій державній реєстрації (ст. 5). Крім того, у ст. 6 проєкту Закону також передбачено, що громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства мають право на добровільну державну реєстрацію геномної інформації на підставі їх письмової заяви чи письмової заяви осіб, зазначених у ч.ч. 3, 4 ст. 6 проєкту Закону. Разом з тим у ч. 1 ст. 8 проєкту Закону передбачено здійснення уповноваженою особою військово-лікарської комісії відбору біологічного матеріалу в осіб, які добровільно вступають або призиваються на військову службу, та військовослужбовців. При цьому особи, які добровільно вступають або призиваються на військову службу, та військовослужбовці не зазначені у ст. 5 проєкту Закону, що містить вичерпний перелік осіб, які підлягають обов’язковій державній реєстрації геномної інформації. Не вказано про цю категорію осіб і в ст. 6 проєкту Закону, у якій визначено підстави, порядок та коло осіб, які можуть пройти процедуру добровільної державної реєстрації геномної інформації. Водночас вимога ч. 2 ст. 8 проєкту Закону про необхідність здійснення відбору біологічного матеріалу у військовослужбовців з періодичністю кожні 8 років хоч і не містить чіткого нормативного припису, який зобов’язує військовослужбовців проходити цю процедуру, тим не менше свідчить про її обов’язковий характер для вказаної категорії осіб. Крім того, у ст. 8 проєкту Закону безпосередньо не визначено, що такий відбір біологічного матеріалу в осіб, які добровільно вступають або призиваються на військову службу, та військовослужбовців здійснюється саме для державної реєстрації геномної інформації цих осіб. Зазначено лише, що такий відбір буде проводитися уповноваженою на те особою військово-лікарської комісії з метою, передбаченою у пп. 3 – 5 ч. 1 ст. 4 проєкту Закону, тобто для розшуку осіб, зниклих безвісти, ідентифікації невпізнаних тіл (останків), ідентифікації особи людини, яка за станом свого здоров’я чи за віком не може повідомити відомості про себе. Водночас вказівка у ст. 8 проєкту Закону на мету відбору біологічного матеріалу в осіб, які добровільно вступають або призиваються на військову службу, та військовослужбовців жодним чином не розкриває змісту подальшого його використання. Не конкретизовано, зокрема, чи  молекулярно-генетична експертиза (дослідження) відібраного біологічного матеріалу здійснюватиметься у всіх без винятку військовослужбовців для подальшої державної реєстрації їх геномної інформації, чи такий відбір проводитиметься лише з метою зберігання біологічного матеріалу, а відповідна експертиза буде здійснюватися вибірково – лише стосовно певних осіб з числа військовослужбовців для досягнення зазначеної у пп. 3 – 5 ч. 1 ст. 4 проєкту Закону мети. При цьому в положеннях проєкту Закону безпосередньо не визначено, чи буде державна реєстрація геномної інформації для них обов’язковою чи добровільною. Разом з тим, зважаючи на імперативний характер формулювань положень ст. 8 проєкту Закону, вказана юридична невизначеність створює передумови для службових зловживань уповноважених осіб військово-лікарських комісій та може призвести до порушення прав осіб, які добровільно вступають або призиваються на військову службу, та військовослужбовців. Більше того, проєкт Закону не визначає джерел фінансування витрат на проведення молекулярно-генетичної експертизи (дослідження) біологічного матеріалу цих осіб для здійснення державної реєстрації геномної інформації. Проєктом передбачено лише, що відбір біологічного матеріалу в осіб, які добровільно вступають або призиваються на військову службу, та військовослужбовців здійснюється за рахунок коштів державного бюджету. При цьому у ст. 9 проєкту Закону визначено, що молекулярно-генетична експертиза (дослідження) для здійснення обов’язкової державної реєстрації геномної інформації проводиться за рахунок коштів державного бюджету, а така сама експертиза для здійснення добровільної державної реєстрації геномної інформації проводиться на платній основі, у порядку, установленому Кабінетом Міністрів України. Юридична невизначеність порядку проведення відбору біологічного матеріалу в осіб, які добровільно вступають або призиваються на військову службу, та військовослужбовців, порядку державної реєстрації геномної інформації,  джерел фінансування проведення молекулярно-генетичної експертизи їх біологічного матеріалу, а також порядку реєстрації геномної інформації вказаної категорії осіб є корупціогенним фактором і у разі реалізації вказаних положень проєкту Закону у пропонованій редакції може призвести до нецільового використання коштів державного бюджету або необґрунтованого покладення на осіб, які добровільно вступають або призиваються на військову службу, та військовослужбовців обов’язку здійснювати оплату вартості молекулярно-генетичної експертизи.   Рекомендації НАЗК: визначити в положеннях проєкту Закону порядок (обов’язковий чи добровільний)  реєстрації геномної інформації осіб, які добровільно вступають або призиваються на військову службу, та військовослужбовців.   Висновок: проєкт Закону містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наведеної рекомендації.       Голова Національного агентства з питань запобігання корупції                                             Олександр НОВІКОВ
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua