НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту Закону України «Про державний контроль за дотриманням вимог законодавства під час надання соціальної підтримки»

Картка проєкту  
Ініціатор: Кабінет Міністрів України Мета проєкту Закону – визначення повноважень Національної соціальної сервісної служби щодо здійснення державного контролю за дотриманням вимог законодавства під час надання соціальної підтримки та внесення змін до ст. 2 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» Проєкт Закону (реєстр. № 6119 від 30.09.2021) включено до порядку денного
  Резюме антикорупційної експертизи   За результатами проведення антикорупційної експертизи Національне агентство ідентифікувало у проєкті Закону такий корупціогенний фактор, як необґрунтоване розширення дискреційних повноважень Національної соціальної сервісної служби України щодо визначення підприємців, стосовно яких здійснюватиметься державний контроль.   Опис виявленого корупціогенного фактора  
  1. Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення
  1.1. Проєкт Закону створює надмірні дискреційні повноваження Національної соціальної сервісної служби України (далі – Служба). Так, згідно із Законом України «Про соціальні послуги» надавачі соціальних послуг – це юридичні та фізичні особи, фізичні особи – підприємці, включені до розділу «Надавачі соціальних послуг» Реєстру надавачів та отримувачів соціальних послуг. У ст. 13 зазначеного Закону встановлено, що надавачі соціальних послуг провадять свою діяльність відповідно до законодавства про соціальні послуги, на підставі установчих та інших документів, якими визначено перелік соціальних послуг та категорії осіб, яким надаються такі послуги, за умови забезпечення їх відповідності критеріям діяльності надавачів соціальних послуг, встановленим Кабінетом Міністрів України. У ч. 2 ст. 4 проєкту Закону пропонується, крім надавачів соціальних послуг, до об’єктів державного контролю віднести, зокрема, юридичних осіб/фізичних осіб – підприємців, які мають ознаки надання соціальних послуг. При цьому повноваження встановлювати критерії таких ознак передбачається надати Мінсоцполітики. Тобто проєктом Закону необґрунтовано розширено коло суб’єктів, які підлягають державному нагляду, а Службі надано дискреційні повноваження визначати критерії належності юридичних осіб/фізичних осіб – підприємців до об’єктів вказаного контролю. Встановлення цих критеріїв на рівні підзаконного акта створює умови для виникнення корупційних ризиків, зокрема визначення таких суб’єктів Службою на власний розсуд. Відповідно до ч. 1 ст. 13 Закону України «Про соціальні послуги» критерії до діяльності надавачів соціальних послуг встановлюються Кабінетом Міністрів України. Враховуючи викладене, критерії до юридичних осіб/фізичних осіб – підприємців, які мають ознаки надання соціальних послуг та яких разом із надавачами соціальних послуг запропоновано віднести до об’єктів державного контролю, також повинен встановлювати Кабінет Міністрів України. При цьому з огляду на те, що визначення основних понять та правових засад надання соціальних послуг встановлено у Законі України «Про соціальні послуги», визначення поняття юридичних осіб/фізичних осіб – підприємців, які мають ознаки надання соціальних послуг, доцільно навести саме у цьому Законі. Рекомендації НАЗК:
  • п. 4 ч. 2 ст. 4 проєкту Закону виключити або внести зміни до Закону України «Про соціальні послуги» та визначити поняття «юридичні особи/фізичні особи – підприємці, які мають ознаки надання соціальних послуг»;
  • визначити, що критерії до юридичних осіб/фізичних осіб – підприємців, які мають ознаки надання соціальних послуг, встановлює Кабінет Міністрів України.
  1.2. У ст. 9 проєкту Закону визначено повноваження суб’єкта державного контролю, серед яких «здійснює інші повноваження щодо забезпечення державного контролю, передбачені законом». Повноваження щодо забезпечення державного контролю мають бути виключними. Відсутність вичерпного мандату Служби у межах здійснення державного контролю на законодавчому рівні сприятиме виникненню корупційних ризиків та створюватиме умови для безпідставного втручання органу в діяльність суб’єктів господарювання. Рекомендації НАЗК: п. 12 ч. 1 ст. 9 проєкту Закону виключити.   Висновок:   проєкт Закону містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наведених рекомендацій.   Голова Національного агентства з питань запобігання корупції                                      Олександр НОВІКОВ  
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua