НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо адаптації законодавства України до вимог Директиви Європейського парламенту і Ради 2014/40/ЄС від 3 квітня 2014 року про наближення законів, підзаконних нормативно-правових актів та адміністративних положень держав-членів щодо виробництва, представлення та продажу тютюнових виробів і супутніх продуктів та про скасування Директиви 2001/37/ЄС»

Картка проєкту

Проєкт Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо адаптації законодавства України до вимог Директиви Європейського парламенту і Ради 2014/40/ЄС  від 3 квітня 2014 року про наближення законів, підзаконних нормативно-правових актів та адміністративних положень держав-членів щодо виробництва, представлення та продажу тютюнових виробів і супутніх продуктів та про скасування Директиви 2001/37/ЄС», реєстраційний № 2719 від 11.01.2020 Ініціатор(и) законопроєкту: Климпуш-Цинцадзе І.О. Мета проєкту Закону – забезпечення високого рівня захисту здоров'я людини, особливо молоді, та виконання зобов'язань України відповідно до Глави 22 «Громадське здоров’я» Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони
 

Резюме антикорупційної експертизи

Проєкт Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо адаптації законодавства України до вимог Директиви Європейського парламенту і Ради 2014/40/ЄС від 3 квітня 2014 року про наближення законів, підзаконних нормативно-правових актів та адміністративних положень держав-членів щодо виробництва, представлення та продажу тютюнових виробів і супутніх продуктів та про скасування Директиви 2001/37/ЄС»        (далі – проєкт Закону) розроблено на виконання Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони і спрямований на імплементацію у національне законодавство міжнародних правових стандартів у сфері виробництва та реалізації тютюну,  тютюнових виробів та супутніх продуктів. За результатами антикорупційної експертизи проєкту Закону Національним агентством виявлено, що запропонований механізм правового регулювання функціонування електронної системи контролю за обігом тютюнових виробів містить корупційні фактори, що створюють передумови для зайняття окремими суб’єктами монопольного становища на ринку тютюнових виробів.  

Таблиця виявлених корупціогенних факторів

№ п/п Корупціогенні фактори
1 Необґрунтоване встановлення положень відсильного характеру щодо врегулювання відносин у сферах з високим рівнем корупційних ризиків за допомогою нормативно-правових актів нижчого рівня
 

Опис виявлених корупціогенних факторів

1.Необґрунтоване встановлення положень відсильного характеру щодо врегулювання відносин у сферах з високим рівнем корупційних ризиків за допомогою нормативно-правових актів нижчого рівня

Параграфами 7, 8 статті 15 Директиви Європейського парламенту і Ради 2014/40/ЄС від 3 квітня 2014 року (далі – Директива 2014/40/ЄС) передбачено, що держави-члени повинні забезпечити, щоб виробники тютюнових виробів надавали всім суб’єктам господарювання, що займаються торгівлею тютюновими виробами, від виробника до останнього суб’єкта господарювання перед першим пунктом роздрібної торгівлі, в тому числі імпортерам, складам та транспортним компаніям, обладнання, необхідне для реєстрації тютюнових виробів, які купують, продають, зберігають, транспортують тощо. Це обладнання повинно бути здатним зчитувати та передавати записані дані в електронній формі до сховища даних. З цією метою у ст. 154, якою проєктом Закону пропонується доповнити Закон України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального», передбачається запровадження електронної системи контролю за обігом тютюнових виробів на основі унікального ідентифікатора тютюнових виробів у вигляді буквено-чисельних кодів. За допомогою цієї системи центральний орган  виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, має здійснювати облік вироблених тютюнових виробів, відстеження обігу виробничого обладнання, руху і реалізації тютюнових виробів у режимі реального часу. Натомість у проєкті Закону не визначено порядку створення, фінансування електронної системи контролю за обігом тютюнових виробів, а також суб’єктів, на яких покладатиметься забезпечення її функціонування. Визначення такого порядку делеговано Кабінету Міністрів України. Разом з тим, незважаючи на відсутність законодавчого врегулювання порядку створення, фінансування та функціонування електронної системи контролю за обігом тютюнових виробів, постановою Кабінету Міністрів України від 9 вересня 2020 року № 840 «Про реалізацію експериментального проекту «Національний оператор на ринку тютюнових виробів» затверджено Порядок реалізації експериментального проекту «Національний оператор на ринку тютюнових виробів» (далі – Порядок). На національного оператора на ринку тютюнових виробів відповідно до п. 4 Порядку покладається функція забезпечення виконання логістично-інформаційної функції під час постачання тютюнових виробів, забезпечення розгортання системи контролю з урахуванням положень та принципів, викладених у Директиві 2014/40/ЄС; забезпечення безперебійного обміну інформацією про обіг тютюнових виробів із Мінфіном, Мінекономіки і ДПС. При цьому у положеннях Директиви 2014/40/ЄС не міститься вказівок щодо необхідності створення суб’єкта господарювання (національного оператора на ринку тютюнових виробів) для здійснення функції обліку вироблених тютюнових виробів, відстеження обігу виробничого обладнання, руху і реалізації тютюнових виробів на існуючого чи покладення здійснення цієї фікції на існуючого суб’єкта господарювання. Відповідно до § 8 статті 15 Директиви Директива 2014/40/ЄС держави-члени повинні лише забезпечити, щоб виробники та імпортери тютюнових виробів укладали договори про зберігання даних з незалежною третьою стороною для розміщення об’єктів зберігання даних для всіх відповідних даних. Крім того, у п. 5 Порядку визначено критерії, яким має відповідати національний оператор на ринку тютюнових виробів. При цьому окремим визначеним у Порядку критеріям потенційно може відповідати лише один суб’єкт господарювання на ринку тютюнових виробів в Україні. Слід зазначити, що запровадження законодавчого регулювання, яке допускає довільне визначення Кабінетом Міністрів України порядку створення, фінансування електронної системи контролю за обігом тютюнових виробів, а також визначення суб’єкта, на якого покладатиметься забезпечення її функціонування, містить суттєві корупційні ризики, що полягають у ймовірності визначення такого суб’єкта у непрозорий спосіб, а також створення передумов для монополізації ринку тютюнових виробів. Рекомендації НАЗК: положення проєкту Закону в частині визначення порядку створення, фінансування та функціонування електронної системи контролю за обігом тютюнових виробів привести у відповідність до вимог Директиви 2014/40/ЄС, визначивши основні вимоги щодо функціонування такої системи безпосередньо у проєкті Закону.   Висновок: окремі положення проєкту Закону містять корупціогенні фактори та потребують доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.     Голова Національного агентства з питань запобігання корупції                                            Олександр HOBIKOB
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua