НАЗК
UA 01103 Київ Бульвар Дружби Народів, 28
support@nazk.gov.ua
+38 (044) 200-06-94
Національне Агентство з Питань Запобігання Корупці
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту
Меню
...

Висновок антикорупційної експертизи проєкту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства з питань проходження служби цивільного захисту»

ЧиннийЧинний
Герб України

Картка проєкту

Ініціатор(и)

проєкту Закону: Кабінет Міністрів України

Метою проєкту є удосконалення та врегулювання положень Кодексу цивільного захисту України, Законів України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», «Про запобігання корупції», що стосуються порядку проходження служби цивільного захисту особами рядового і начальницького складу служби цивільного захисту та їх пенсійного забезпечення Проєкт Закону (реєстраційний № 6230 від 28.10.2021) готується до другого читання

 

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами проведення антикорупційної експертизи Національне агентство ідентифікувало у проєкті Закону корупціогенний фактор, зокрема ускладнення реалізації передбачених законодавством заходів із запобігання та протидії корупції.

 

Опис виявленого корупціогенного фактора

1. Необґрунтоване застосування до певної категорії осіб винятків з антикорупційних вимог, заборон та обмежень, обмеження здійснення стосовно них контролю, моніторингу, інших заходів щодо запобігання чи протидії корупції

Проєктом Закону пропонується ст. 101 Кодексу цивільного захисту доповнити новою ч. 6, згідно з якою особи рядового і начальницького складу служби цивільного захисту мають право бути членами пожежно-рятувальних підрозділів для забезпечення місцевої та добровільної пожежної охорони у вільний від служби час та отримувати за це матеріальну винагороду.

У зв’язку з цим законопроєктом передбачено зміни до п. 1 ч. 1 ст. 25 Закону України «Про запобігання корупції» (далі – Закон), відповідно до яких особам, зазначеним у п. 1 ч. 1 ст. 3 Закону, дозволяється займатися іншою оплачуваною діяльністю, якщо вона пов’язана з виконанням обов’язків з проведення заходів із запобігання виникненню пожеж та їх гасіння, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, у пожежно-рятувальних підрозділах для забезпечення місцевої та добровільної пожежної охорони.

Отже, розширюється передбачений у п. 1 ч. 1 ст. 25 Закону перелік винятків з обмежень щодо суміщення з іншими видами діяльності.

Відповідно до п.п. «д» п. 1 ч. 1 ст. 25 Закону  особи начальницького складу органів та підрозділів цивільного захисту є суб’єктами, на яких поширюється дія цього Закону. На осіб рядового складу служби цивільного захисту дія Закону на цей час не поширюється. Тому пропоновані зміни до ст. 101 Кодексу цивільного захисту у відповідній частині є недоцільними, зважаючи на відсутність для осіб рядового складу обмежень щодо суміщення з іншими видами діяльності.

Згідно з ч. 1 ст. 101 Кодексу цивільного захисту України служба цивільного захисту – це державна служба особливого характеру. Відповідно до п. 5 ч. 1 ст. 7 цього Кодексу основними принципами здійснення цивільного захисту є централізація управління, єдиноначальність, підпорядкованість, статутна дисципліна Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту, аварійно-рятувальних служб.

Оплачуваний  характер додаткової діяльності осіб начальницького складу служби цивільного захисту обумовить ризик зловживань та негативно вплине на здійснення повноважень за основаним місцем служби.

Додатково зауважимо, що пропонована редакція положення проєкту про внесення змін до п. 1 ч. 1 ст. 25 Закону визначить право суміщати основний вид роботи (служби) із додатковою оплачуваною діяльністю, пов’язаною з виконанням обов’язків з проведення заходів із запобігання виникненню пожеж та їх гасіння, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, у пожежно-рятувальних підрозділах для забезпечення місцевої та добровільної пожежної охорони не лише для осіб начальницького складу органів та підрозділів цивільного захисту, а й для усіх суб’єктів,  зазначених у п. 1 ч. 1 ст. 3 Закону (особи, уповноважені на виконання функцій держави або місцевого самоврядування). Така пропозиція не узгоджується із заявленою метою проєкту, є необґрунтованою та зумовить ризик зловживань.

Рекомендації НАЗК:

внести зміни до проєкту Закону, якими виключити положення про внесення змін до ст. 101 Кодексу цивільного захисту України та п. 1 ч. 1 ст. 25 Закону України «Про запобігання корупції».

 

Висновок:

проєкт Закону містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання з урахуванням наданої рекомендації.

 

Голова Національного агентства

з питань запобігання корупції                                                                   Олександр НОВІКОВ

Завантажити документ
Посилання скопійовано
Версія для друку
контакт-центр
+38 (044) 200-06-94
працює з 9:00 до 18:00
контакт-центр
контакт-центр