НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

ВИСНОВОК антикорупційної експертизи проєкту Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» щодо управління активами під час дії воєнного стану»

Картка проєкту
Ініціатор(и) проєкту Закону: Янченко Г.І., Бакумов О.С., Федієнко О.П. та інші Метою проєкту є врегулювання питань управління активами під час дії воєнного стану та у мирний час   Проєкт Закону (реєстраційний    № 7342 від 02.05.2022) очікує розгляду
  Резюме антикорупційної експертизи За результатами проведення антикорупційної експертизи Національне агентство ідентифікувало у проєкті Закону корупціогенні фактори, зокрема визначення суб’єктів оціночної діяльності та управителів активів без дотримання механізмів, передбачених законодавством про публічні закупівлі. Прийняття проєкту Закону в пропонованій редакції обумовить корупційні ризики та, як наслідок, сприятиме вчиненню корупційних правопорушень. Опис виявлених корупціогенних факторів 1. Необґрунтоване встановлення положень відсильного характеру щодо врегулювання відносин у сферах з високим рівнем корупційних ризиків за допомогою нормативно-правових актів нижчого рівня 1.1 Проєктом Закону пропонується ч. 2 ст. 21 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» викласти в новій редакції. Передбачено, що активи, зазначені у частині першій цієї статті, прийняті Національним агентством України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів (далі – АРМА), в управління, підлягають оцінці, яка здійснюється суб’єктами оціночної діяльності, визначеними за результатами конкурсу відповідно до порядку, встановленого АРМА, та передачі в управління юридичним особам або фізичним особам – підприємцям, визначеним за результатами конкурсу відповідно до порядку, встановленого АРМА. Чинною нормою ч. 2 ст. 21 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» визначено, що активи, зазначені у частині першій цієї статті, прийняті АРМА в управління, підлягають оцінці, яка здійснюється визначеними за результатами конкурсу суб’єктами оціночної діяльності, та передачі в управління визначеним за результатами конкурсу юридичним особам або фізичним особам - підприємцям у порядку, встановленому законодавством про державні (публічні) закупівлі. Таким чином, проєктом Закону пропонується змінити передбачений цим Законом механізм визначення управителів активів. Процедури, встановлені законодавством про державні (публічні) закупівлі, будуть змінені порядком, визначеним підзаконним нормативно-правовим актом АРМА. Однак відповідно до абз. 1 ч. 4 ст. 3 Закону України «Про публічні закупівлі» відносини, пов’язані із сферою публічних закупівель, регулюються виключно цим Законом і не можуть регулюватися іншими законами, крім випадків, встановлених цим Законом. У пояснювальній записці до проєкту Закону автори не зазначають аргументів, які змістовно обумовлюють відповідну ініціативу. При цьому механізми, передбачені у законодавстві про публічні закупівлі, є достатньо дієвими та забезпечують прозорість процедури. Відповідно до абз. 2 ч. 4 ст. 3 Закону України «Про публічні закупівлі» зміни до цього Закону можуть вноситися виключно законом про внесення змін до цього Закону. Якщо для реалізації положень поданого проєкту закону про внесення змін до цього Закону необхідні законодавчі зміни до інших законодавчих актів, такі зміни викладаються в розділі «Прикінцеві положення» (перехідні положення) проєкту закону про внесення змін до цього Закону. Управління активами обґрунтовано можна віднести до сфери з високими корупційними ризиками. Врегулювання ключових правовідносин у цій сфері за допомогою підзаконних нормативно-правових актів не узгоджується із чинним законодавством та може обумовити корупційний ризик зловживань. У разі необхідності додаткового нормативного врегулювання, зміни можуть бути запропоновані до зазначеного вище Закону. Рекомендації: внести зміни до проєкту Закону, якими виключити положення щодо визначення управителів активів відповідно до порядку, встановленого АРМА.   1.2 Чинна норма ч. 2 ст. 21 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» в частині визначення суб’єктів оціночної діяльності є нечіткою. Передбачено, що активи, зазначені у частині першій цієї статті, прийняті АРМА в управління, підлягають оцінці, яка здійснюється визначеними за результатами конкурсу суб’єктами оціночної діяльності. Разом з тим відповідно до п.п. 10-1 п. 4 Положення про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2018  № 613, агентство здійснює відбір суб’єктів оціночної діяльності за результатами конкурсу у порядку, встановленому АРМА. Тобто нечіткість норми Закону обумовила врегулювання порушеного питання підзаконним нормативно-правовим актом Уряду. Відповідно до пояснювальної записки ініціаторів проєкту Закону «АРМА забезпечено розробку, погодження з Державною регуляторною службою України проєкту наказу АРМА «Про затвердження Порядку проведення конкурсного відбору суб’єктів оціночної діяльності». Станом на сьогодні державна реєстрація наказу не проведена. Підкреслюємо важливість визначення чіткого механізму відбору суб’єктів оціночної діяльності на рівні закону. Закон як нормативно-правовий акт забезпечує сталість та прогнозованість правовідносин у сфері регулювання. Однак запропонований законопроєктом механізм визначення суб’єктів оціночної діяльності за результатами конкурсу відповідно до порядку, встановленого АРМА, не узгоджується з абз. 1 ч. 4 ст. 3 Закону України «Про публічні закупівлі» та може обумовити корупційний ризик зловживань. Зокрема, враховуючи менш складну процедуру, порівняно із внесенням змін до закону, підзаконний нормативно-правовий акт може часто змінюватись в інтересах окремих учасників правовідносин тощо. Рекомендації: внести зміни до проєкту Закону, якими передбачити визначення суб’єктів оціночної діяльності за результатами конкурсу у порядку, встановленому законодавством про державні (публічні) закупівлі. Висновок: проєкт Закону містить корупціогенні фактори та потребує ґрунтовного доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.    Голова Національного агентства          з питань запобігання корупції                                                                     Олександр НОВІКОВ
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua