НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» щодо спрощення деяких процедур закупівлі»

Картка проєкту

Проєкт Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» щодо спрощення деяких процедур закупівлі», реєстраційний № 4497 від 15.12.2020 Ініціатори законопроєкту: Білозір Л., Камельчук Ю., Вацак Г. та ін. Мета проєкту Закону – спрощення системи електронних закупівель з метою організації ефективної діяльності органів місцевого самоврядування та оперативного здійснення купівлі товарів, робіт та послуг
 

Резюме антикорупційної експертизи

Здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальних громад належить до сфер з високим рівнем корупційних ризиків. Враховуючи викладене, Національним агентством проведено антикорупційну експертизу проєкту Закону, який передбачає внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) щодо спрощення деяких процедур закупівлі (далі – проєкт Закону). За результатами проведення антикорупційної експертизи Національне агентство встановило, що запропоновані зміни виводять закупівлі, вартість яких є меншою або дорівнює 25 тис. грн, з-під дії Закону, що створює умови для поширення корупційних зловживань та не сприятиме ефективному і прозорому використанню бюджетних коштів.  

Таблиця виявлених корупціогенних факторів

№ з/п Корупціогенні фактори
1 Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності юридичних та фізичних осіб у будь-якій сфері правового регулювання
 

Опис виявлених корупціогенних факторів

  1. Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності юридичних та фізичних осіб у будь-якій сфері правового регулювання
Чинна редакція ст. 3 Закону визначає, що у разі здійснення закупівель товарів, робіт і послуг, вартість яких не перевищує 50 тис. грн, замовник повинен дотримуватися принципів здійснення публічних закупівель та може використовувати електронну систему закупівель. Так, якщо замовник здійснює такі закупівлі без використання електронної системи закупівель, то він обов’язково оприлюднює в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, відповідно до ст. 10 Закону. Встановлена чинним законодавством модель регулювання покликана забезпечити проведення відкритих і прозорих закупівель та відкрити можливість для громадського контролю за витрачанням коштів державних і місцевих бюджетів. Натомість проєктом Закону пропонується абз. 1 ч. 3 ст. 3 Закону викласти в новій редакції та встановити, що у разі здійснення закупівель товарів, робіт і послуг без використання електронної системи закупівель, за умови, що вартість предмета закупівлі дорівнює або перевищує 25 тис. грн та є меншою за вартість, що встановлена в абз. 2 і 3 ч. 1, замовники обов’язково оприлюднюють звіт про укладені договори в системі електронних закупівель відповідно до ст. 10 цього Закону або проводять спрощену закупівлю відповідно до ст. 14 Закону. Фактично запропоноване регулювання виводить закупівлі, вартість яких є меншою або дорівнює 25 тис. грн, з-під дії Закону, що створює умови для виникнення корупційних ризиків, неефективного витрачання замовниками бюджетних коштів та  обмеження конкуренції. Вказані зміни сприятимуть тому, що замовники отримають можливість без будь-якого контролю як з боку держави, так і громадськості, здійснювати закупівлі до 25 тис. грн. Такий підхід нівелює запроваджені в Україні стандарти прозорості закупівель та призведе до виникнення низки зловживань у цій сфері правового регулювання зі сторони замовників.  Рекомендації НАЗК: проєкт Закону у разі його прийняття створить умови для вчинення корупційних правопорушень під час здійснення закупівель замовниками, що зумовлює необхідність зупинення його розгляду.   Висновок: запропонована модель правового регулювання публічних закупівель в цілому є корупціогенною, що унеможливлює прийняття проєкту Закону.       В.о. Голови Національного агентства з питань запобігання корупції                                                  Іван ПРЕСНЯКОВ    
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua