Картка проєкту
Проєкт Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» та деяких інших законодавчих актів України щодо посилення контролю та відповідальності за порушення законодавства у сфері публічних закупівель, забезпечення належного захисту прав учасників публічних закупівель», реєстр. № 4394 від 17.11.2020 | Ініціатор(и) законопроєкту: Маслов Д.В. | Мета проєкту – посилення контролю та відповідальності за порушення недобросовісними замовниками законодавства у сфері публічних закупівель, забезпечення належного захисту прав учасників публічних закупівель від недобросовісних замовників |
Резюме антикорупційної експертизи
Здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальних громад належить до сфер з високим рівнем корупційних ризиків. Враховуючи викладене, Національним агентством проведено антикорупційну експертизу проєкту Закону, який передбачає внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» та деяких інших законодавчих актів України щодо посилення контролю та відповідальності за порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі – проєкт Закону). Так, наразі за вимогами чинного законодавства повноваження зі складення протоколів про адміністративні правопорушення у сфері публічних закупівель має виключно Державна аудиторська служба України (далі – ДАСУ). Відповідно до положень Закону України «Про публічні закупівлі» факти таких порушень встановлює Антимонопольний комітет України та суди. Однак Закон України «Про публічні закупівлі» не передбачає механізму притягнення до адміністративної відповідальності недобросовісних замовників за порушення законодавства у сфері публічних закупівель у випадках, коли такі порушення попередньо були предметом розгляду органом оскарженням та судами. Натомість проєктом Закону запропоновано наділити органи фінансового контролю повноваженнями на проведення повторного фінансового моніторингу за зверненням учасника закупівлі про вчинення недобросовісним замовником порушень законодавства у сфері закупівель, які встановлені рішенням органу оскарження або суду та притягнення таких замовників до відповідальності. Зазначене регулювання посилює правові стандарти для дієвого реагування на порушення у сфері публічних закупівель та застосування заходів відповідальності до недоброчесних замовників. Водночас положення проєкту Закону потребують доопрацювання в частині використання правових конструкцій оціночного характеру.Таблиця виявлених корупціогенних факторів
№ з/п | Корупціогенні фактори |
1 | Використання правових конструкцій оціночного характеру |
Опис виявлених корупціогенних факторів
1. Використання правових конструкцій оціночного характеру Проєктом Закону пропонується ч. 2 нового п. 6 ст. 8 Закону України «Про публічні закупівлі» доповнити абзацом із застосуванням правової конструкції оціночного характеру «недостатньо інформації» для підтвердження підстав порушення законодавства у сфері публічних закупівель замовником, його керівником, службовою (посадовою) особою, уповноваженою особою замовника або іншими особами, яку надає учасник закупівлі. У такому випадку рішення про початок процедури моніторингу процедури закупівлі орган фінансового контролю не приймає. Зазначена правова конструкція є оціночною та такою, що створює корупційні ризики в частині довільного прийняття органом державного фінансового контролю рішення про відмову в початку моніторингу. Рекомендація НАЗК: деталізувати вимоги до інформації, яка має бути подана на підтвердження порушення замовником вимог законодавства у сфері публічних закупівель. Висновок: проєкт Закону містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання з урахуванням наведеної рекомендації. В.о. Голови Національного агентства з питань запобігання корупції Роман СУХОСТАВЕЦЬ