НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту Закону України «Про внесення зміни до статті 3 Закону України «Про публічні закупівлі» щодо закупівлі юридичних послуг Національним банком України»

Картка проєкту

 
Ініціатор(и) законопроєкту: Гетманцев Д.О., Мотовиловець А.В., Ковальчук О.В. та інші Мета проєкту Закону – виведення з-під дії Закону України «Про публічні закупівлі» юридичних послуг, закупівля яких здійснюється Національним банком для представництва його інтересів в органах влади іноземних держав, задля скорочення тривалості процедури їх закупівлі та нівелювання ризиків «зірваних» торгів Проєкт Закону (реєстраційний № 5852 від 17.08.2021) надано для ознайомлення
  Резюме антикорупційної експертизи За результатами антикорупційної експертизи проєкту Закону Національне агентство ідентифікувало у його положеннях корупціогенний фактор, який полягає у виведенні з-під дії Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) закупівель юридичних послуг для представництва Національного банку України (далі – НБУ) в органах влади та судах іноземних держав.   Опис виявлених корупціогенних факторів   Невідповідність положень нормативно-правового акта положенням нормативно-правового акта, що має вищу юридичну силу, або міжнародним зобов’язанням України У проєкті Закону пропонується всі закупівлі юридичних послуг НБУ для представництва його інтересів в органах влади та судах іноземних держав вивести з-під дії Закону. Запропоноване регулювання унеможливлює дотримання принципу прозорості закупівель, позбавляє громадськість можливості здійснювати моніторинг відповідних процедур та отримувати інформацію про кошти бюджету, витрачені на представництво НБУ в закордонних юрисдикційних органах. Розробник обґрунтовує необхідність внесення таких змін тим, що наявна процедура закупівель таких послуг «є досить тривалою та такою, що створює певні перешкоди, зокрема, під час закупівлі юридичних послуг для представництва інтересів Національного банку, в тому числі в закордонних юрисдикційних органах. Так, загалом строк здійснення закупівлі юридичних послуг з використанням процедури відкритих торгів з публікацією англійською мовою становитиме від 66 до 125 робочих днів. В середньому така процедура закупівлі проводиться за 3-4 місяці. При цьому, існують ризики визнання торгів такими,  що не відбулися, через малу кількість учасників та низьку якість підготовки тендерних пропозицій». Водночас у чинній редакції Закону вже виокремлено специфічність процедур закупівлі юридичних послуг для представництва інтересів держави в закордонних юрисдикційних органах, надаючи змогу замовнику для цього застосовувати переговорну процедуру закупівлі на підставі рішення Кабінету Міністрів України або рішень Ради національної безпеки і оборони України (п. 7 ч. 2 ст. 40 Закону). Згідно з даними електронної системи закупівель ProZorro переговорну процедуру для закупівлі таких юридичних послуг успішно застосовують Міністерство юстиції України та Міністерство закордонних справ України, які відповідальні за представництво України у визначених категоріях справ відповідно до Порядку здійснення захисту прав та інтересів України під час урегулювання спорів, розгляду у закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземного суб’єкта та України, затвердженого Указом Президента України від 25 червня 2002 року № 581/2002 (далі – Порядок). З урахуванням п. 3 цей Порядок застосовується для представництва України як держави, Президента України, Кабінету Міністрів України, міністерства, іншого центрального органу виконавчої влади, його посадової особи у разі пред’явленння до них позову (скарги, звернення) іноземним суб’єктом у закордонному юрисдикційному органі. Враховуючи викладене, чинне законодавство не дає змоги застосовувати переговорну процедуру з метою закупівлі юридичних послуг для НБУ, який відповідно до Конституції України та Закону України «Про Національний банк України» має особливий юридичний статус –  є не державним органом, а центральним банком України, центральним органом державного управління, який не входить до жодної з гілок влади. Водночас для досягнення цілей, заявлених розробником, необхідно внести зміни до ст. 40 Закону, передбачивши окрему підставу для застосування переговорної процедури закупівлі – закупівлі НБУ юридичних послуг з метою представництва його інтересів в органах влади та судах іноземних держав. У такому випадку зміни будуть гарантувати баланс між необхідністю ефективного проведення закупівлі та водночас збереженням стандартів прозорості та відкритості витрачання коштів державного бюджету. Натомість виведення таких закупівель в цілому з-під дії Закону унеможливлює громадський контроль за процедурою закупівлі, що є корупціогенним фактором.   Рекомендації НАЗК: на противагу виведенню відповідних закупівель з-під дії Закону доповнити ч. 2 ст. 40 Закону новим пунктом, в якому передбачити, що переговорна процедура закупівлі може бути застосована у разі закупівлі НБУ юридичних послуг для представництва його інтересів в органах влади іноземних держав, а також тих, які пов’язані із захистом його прав та інтересів під час врегулювання спорів, розгляду в закордонних юрисдикційних органах справ, учасником яких є НБУ.   Висновок:  проєкт Закону містить корупціогенний фактор, який унеможливлює його прийняття у запропонованій редакції.    Голова Національного агентства з питань запобігання корупції                                       Олександр НОВІКОВ
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua