Картка проєкту
Ініціатор(и) законопроєкту: Гетманцев Д.О., Мотовиловець А.В., Ковальчук О.В. та інші |
Мета проєкту Закону – виведення
з-під дії Закону України «Про публічні закупівлі» юридичних послуг, закупівля яких здійснюється Національним банком для представництва його інтересів в органах влади іноземних держав, задля скорочення тривалості процедури їх закупівлі та нівелювання ризиків «зірваних» торгів |
Проєкт Закону (реєстраційний № 5852 від 17.08.2021) надано для ознайомлення |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами антикорупційної експертизи проєкту Закону Національне агентство ідентифікувало у його положеннях корупціогенний фактор, який полягає у виведенні з-під дії Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) закупівель юридичних послуг для представництва Національного банку України (далі – НБУ) в органах влади та судах іноземних держав.
Опис виявлених корупціогенних факторів
Невідповідність положень нормативно-правового акта положенням нормативно-правового акта, що має вищу юридичну силу, або міжнародним зобов’язанням України
У проєкті Закону пропонується всі закупівлі юридичних послуг НБУ для представництва його інтересів в органах влади та судах іноземних держав вивести з-під дії Закону.
Запропоноване регулювання унеможливлює дотримання принципу прозорості закупівель, позбавляє громадськість можливості здійснювати моніторинг відповідних процедур та отримувати інформацію про кошти бюджету, витрачені на представництво НБУ в закордонних юрисдикційних органах.
Розробник обґрунтовує необхідність внесення таких змін тим, що наявна процедура закупівель таких послуг «
є досить тривалою та такою, що створює певні перешкоди, зокрема, під час закупівлі юридичних послуг для представництва інтересів Національного банку, в тому числі в закордонних юрисдикційних органах. Так, загалом строк здійснення закупівлі юридичних послуг з використанням процедури відкритих торгів з публікацією англійською мовою становитиме від 66 до 125 робочих днів. В середньому така процедура закупівлі проводиться за 3-4 місяці. При цьому, існують ризики визнання торгів такими, що не відбулися, через малу кількість учасників та низьку якість підготовки тендерних пропозицій».
Водночас у чинній редакції Закону вже виокремлено специфічність процедур закупівлі юридичних послуг для представництва інтересів держави в закордонних юрисдикційних органах, надаючи змогу замовнику для цього застосовувати переговорну процедуру закупівлі на підставі рішення Кабінету Міністрів України або рішень Ради національної безпеки і оборони України (п. 7 ч. 2 ст. 40 Закону).
Згідно з даними електронної системи закупівель ProZorro переговорну процедуру для закупівлі таких юридичних послуг успішно застосовують Міністерство юстиції України та Міністерство закордонних справ України, які відповідальні за представництво України у визначених категоріях справ відповідно до
Порядку здійснення захисту прав та інтересів України під час урегулювання спорів, розгляду у закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземного суб’єкта та України, затвердженого Указом Президента України від 25 червня 2002 року № 581/2002 (далі – Порядок).
З урахуванням п. 3 цей Порядок застосовується для представництва України як держави, Президента України, Кабінету Міністрів України, міністерства, іншого центрального органу виконавчої влади, його посадової особи у разі пред’явленння до них позову (скарги, звернення) іноземним суб’єктом у закордонному юрисдикційному органі.
Враховуючи викладене, чинне законодавство не дає змоги застосовувати переговорну процедуру з метою закупівлі юридичних послуг для НБУ, який відповідно до Конституції України та Закону України «Про Національний банк України» має особливий юридичний статус – є не державним органом, а центральним банком України, центральним органом державного управління, який не входить до жодної з гілок влади.
Водночас для досягнення цілей, заявлених розробником, необхідно внести зміни до ст. 40 Закону, передбачивши окрему підставу для застосування переговорної процедури закупівлі – закупівлі НБУ юридичних послуг з метою представництва його інтересів в органах влади та судах іноземних держав.
У такому випадку зміни будуть гарантувати баланс між необхідністю ефективного проведення закупівлі та водночас збереженням стандартів прозорості та відкритості витрачання коштів державного бюджету. Натомість виведення таких закупівель в цілому з-під дії Закону унеможливлює громадський контроль за процедурою закупівлі, що є корупціогенним фактором.
Рекомендації НАЗК:
на противагу виведенню відповідних закупівель з-під дії Закону доповнити ч. 2 ст. 40 Закону новим пунктом, в якому передбачити, що переговорна процедура закупівлі може бути застосована у разі закупівлі НБУ юридичних послуг для представництва його інтересів в органах влади іноземних держав, а також тих, які пов’язані із захистом його прав та інтересів під час врегулювання спорів, розгляду в закордонних юрисдикційних органах справ, учасником яких є НБУ.
Висновок:
проєкт Закону містить корупціогенний фактор, який унеможливлює його прийняття у запропонованій редакції.
Голова Національного агентства
з питань запобігання корупції Олександр НОВІКОВ