НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту Закону України «Про внесення зміни до статті 443 Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2»

Картка проєкту

Розробник проєкту Закону: Міністерство юстиції України Мета проєкту Закону: запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, шляхом посилення адміністративної відповідальності за перебування в громадських будинках, спорудах, громадському транспорті під час дії карантину без вдягнутих засобів індивідуального захисту Проєкт Закону надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України
  Резюме антикорупційної експертизи   За результатами антикорупційної експертизи проєкту Закону Національне агентство ідентифікувало у його положеннях корупціогенний фактор, який полягає у запровадженні необґрунтованого розміру штрафу у разі перебування в громадських будинках, спорудах, громадському транспорті під час дії карантину без вдягнутих засобів індивідуального захисту, що у разі прийняття проєкту Закону створить умови для реалізації корупційних ризиків.   Опис виявлених корупціогенних факторів
  1. Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення
Положення абз. 2 ч. 2 ст. 443 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі – КУпАП) встановлюють відповідальність за перебування в громадських будинках, спорудах, громадському транспорті під час дії карантину без вдягнутих засобів індивідуального захисту, зокрема респіраторів або захисних масок, що закривають ніс та рот, у тому числі виготовлених самостійно. Санкція за вчинення цього правопорушення передбачає накладення штрафу від 10 до 15 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (далі – НМДГ). У проєкті Закону пропонується внести зміни до санкції цієї статті, збільшивши розмір штрафу, який становитиме від 800 до 1000 НМДГ. Об’єктивність запропонованих у проєкті Закону розмірів штрафів унаслідок порушення норм права, визначених в абз. 2 ч. 2 ст. 443 КУпАП, не доведена розробником. Основним аргументом у пояснювальній записці до проєкту Закону є теза, згідно з якою збільшення штрафів сприятиме створенню передумов для підвищення рівня ефективності боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2. Проте у супровідних документах до проєкту Закону не наведено аргументів на користь неефективності застосування існуючої санкції як засобу спонукання фізичних осіб дотримуватися норм права, визначених відповідними нормативно-правовими актами у сфері охорони здоров’я населення. Таким чином, запропоноване у проєкті Закону посилення адміністративної відповідальності є сумнівним і таким, що не відповідає принципу пропорційності адміністративного стягнення ступеню суспільної шкідливості вчиненого діяння як одному з елементів верховенства права, визначеного нормами ч. 1 ст. 8 Конституції України. У Рішенні від 25 січня 2012 р. № 3-рп/2012 Конституційний Суд України зазначив, що верховенство права – це панування права в суспільстві. Верховенство права вимагає від держави його втілення у правотворчу та правозастосовну діяльність, зокрема у закони, які за своїм змістом мають бути проникнуті передусім ідеями соціальної справедливості, свободи, рівності тощо. Принцип пропорційності передбачає забезпечення справедливого балансу між вимогами захисту особи та охороною суспільного інтересу. Реалізація цього принципу заснована на тому, що заходи, передбачені в нормативно-правових актах, повинні спрямовуватися на досягнення легітимної мети та мають бути співмірними з нею. Натомість необґрунтоване та невиправдане посилення адміністративної відповідальності шляхом збільшення розміру штрафу створює умови для тиску на фізичних осіб, вимагання посадовою особою неправомірної вигоди з погрозою застосування заходів адміністративного стягнення з використанням наданих повноважень або умисного створення умов, за яких особа вимушена надати неправомірну вигоду. Рекомендації НАЗК: з метою мінімізації корупційних ризиків під час притягнення фізичних осіб до адміністративної відповідальності слід привести розмір штрафу у відповідність до принципу пропорційності адміністративного стягнення ступеню суспільної шкідливості. Висновок:   проєкт Закону містить корупціогенні фактори та потребує суттєвого доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.   В.о. Голови Національного агентства з питань запобігання корупції                                     Роман СУХОСТАВЕЦЬ
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua