ВИСНОВОК антикорупційної експертизи проєкту Закону України «Про внесення зміни до статті 66 Закону України «Про Національну поліцію» щодо службового сумісництва поліцейських»
Картка проєкту
Ініціатор(и)
проєкту Закону: Янченко Г.І., Маслов Д.В., Швачко А.О. та інші |
Метою проєкту є додаткове врегулювання питань службового сумісництва поліцейських та підвищення ефективності виконання поліцією завдань, зокрема забезпечення публічної (громадської) безпеки і порядку | Проєкт Закону (реєстраційний № 6450 від 20.12.2021) опрацьовується в комітеті |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами проведення антикорупційної експертизи Національне агентство ідентифікувало у проєкті Закону корупціогенні фактори, зокрема, ускладнення реалізації передбачених законодавством заходів із запобігання та протидії корупції.
Опис виявлених корупціогенних факторів
1. Необгрунтоване застосування до певної категорії осіб винятків з антикорупційних вимог, заборон та обмежень, обмеження здійснення стосовно них контролю, моніторингу, інших заходів щодо запобігання чи протидії корупції
Законопроєктом пропонується ст. 66 Закону України «Про Національну поліцію» викласти в новій редакції.
Чинна норма, передбачена ч. 1 ст. 66 Закону України «Про Національну поліцію», визначає, що поліцейський не може під час проходження служби займатися іншою оплачуваною діяльністю, крім науково-педагогічної, наукової або творчої.
Такі обмеження щодо сумісництва є ширшими за встановлені Законом України «Про запобігання корупції».
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 25 Закону України «Про запобігання корупції» особам, зазначеним у п. 1 ч. 1 ст. 3 цього Закону, забороняється займатися іншою оплачуваною (крім викладацької, наукової і творчої діяльності, медичної практики, інструкторської та суддівської практики із спорту) або підприємницькою діяльністю, якщо інше не передбачено Конституцією або законами України.
Згідно із пп. «з» п. 1 ч. 1 ст. 3 Закону України «Про запобігання корупції» поліцейські є суб’єктами, на яких поширюється дія цього Закону.
Відтак, пропоновані законопроєктом зміни узгодять відповідні положення ч. 1 ст. 66 Закону України «Про Національну поліцію» та п. 1 ч. 1 ст. 25 Закону України «Про запобігання корупції».
Однак, проєктом Закону пропонується ст. 66 Закону України «Про Національну поліцію» доповнити новою ч. 2. Згідно із положенням абз. 1 пропонованої ч. 2 ст. 66 цього Закону: «Під час проходження служби поліцейські, які мають спеціальні звання молодшого, середнього складу поліції, у вільний від виконання службових обов’язків час можуть за сумісництвом займатися оплачуваною діяльністю в органах поліції охорони в порядку, визначеному Міністерством внутрішніх справ України».
Тобто, проєктом Закону пропонується встановити право поліцейських на зайняття за сумісництвом оплачуваною діяльністю, яка не передбачена п. 1
ч. 1 ст. 25 Закону України «Про запобігання корупції». Пропоновані проєктом зміни до ч. 1 ст. 66 Закону України «Про Національну поліцію» також не містять положення щодо оплачуваної діяльності в органах поліції охорони.
За порушення обмежень щодо сумісництва та суміщення з іншими видами діяльності ст. 172-4 Кодексу України про адміністративні правопорушення передбачена адміністративна відповідальність. Реалізація законодавчої ініціативи може мати наслідком уникнення юридичної відповідальності.
Окрім цього, оплачувана діяльність поліцейських за сумісництвом в органах поліції охорони обумовить ризик конфлікту інтересів, зокрема, використання у своїх інтересах інформації щодо юридичних або фізичних осіб, яка стала їм відома у зв’язку з виконанням службових повноважень.
Рекомендації:
внести зміни до проєкту Закону, якими виключити пропоноване положення ч. 2 ст. 66 Закону України «Про Національну поліцію».
Висновок:
проєкт Закону містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.
В.о. Голови Національного агентства
з питань запобігання корупції Артем СИТНИК