Картка проєкту
Проєкт Закону України «Про водовідведення стічних вод населених пунктів» |
Розробник законопроєкту: Міністерство розвитку громад та територій України |
Мета проєкту Закону – створення необхідних умов для реалізації прав громадян на отримання якісного централізованого та нецентралізованого водовідведення при одночасному зменшенні негативного впливу стічних вод на навколишнє природне середовище |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами проведення антикорупційної експертизи проєкту Закону України «Про водовідведення стічних вод населених пунктів» (далі – проєкт Закону) Національне агентство ідентифікувало у його положеннях корупціогенний фактор, який полягає у розширенні переліку підстав для проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) у сфері питної води, питного водопостачання.
Таблиця виявлених корупціогенних факторів
№ з/п |
Корупціогенні фактори |
1 |
Суперечність між різними положеннями одного й того ж нормативно-правового акта або між положеннями різних нормативно-правових актів однакової юридичної сили у вирішенні одного й того ж питання, що допускає різне тлумачення норм |
Опис виявлених корупціогенних факторів
- Суперечність між різними положеннями одного й того ж нормативно-правового акта або між положеннями різних нормативно-правових актів однакової юридичної сили у вирішенні одного й того ж питання, що допускає різне тлумачення норм
Проєктом Закону пропонується викласти ст. 43 Закону України «Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення» у новій редакції, відповідно до якої значно розширити перелік підстав для проведення центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного нагляду (контролю) у сфері житлово-комунального господарства, та його територіальними органами позапланових заходів державного нагляду (контролю) у сфері питного водопостачання. Так, у проєкті Закону пропонується встановити, що такі заходи можуть бути проведені, зокрема,
у разі надходження рішень Кабінету Міністрів України, звернень народних депутатів і правоохоронних органів, а також рішень місцевих органів виконавчої влади про проведення перевірок щодо порушень законодавства, нормативів, норм, порядків і правил у сфері питної води, питного водопостачання.
Разом з тим Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» в Україні встановлено єдиний підхід до здійснення контрольних заходів за діяльністю суб’єктів господарювання. У ч.ч. 1, 2 ст. 6 цього Закону визначено
вичерпний перелік підстав для проведення позапланових заходів зі здійснення державного нагляду (контролю) та передбачено
заборону на проведення позапланових заходів з інших підстав. При цьому проєктом Закону змін до вказаної статті Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» не запропоновано.
Таким чином, встановлення окремого переліку підстав для проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю) порушує вимоги Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» та створює передумови для вчинення корупційних правопорушень суб’єктами владних повноважень.
Рекомендації НАЗК:
виключити з тексту проєкту Закону перелік підстав для проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю) у сфері питної води, питного водопостачання, які відмінні від встановлених у Законі України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності». Замість цього навести посилання на Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».
Висновок:
проєкт Закону містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання з урахуванням наведених рекомендацій.
В.о. Голови Національного агентства
з питань запобігання корупції Іван ПРЕСНЯКОВ