НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту Закону України «Про здійснення комплексної реконструкції кварталів (мікрорайонів) застарілого житлового фонду»

Картка проєкту

Розробник проєкту: Кабінет Міністрів України Мета проєкту Закону – вирішення проблем, пов’язаних зі «старінням» житлового та нежитлового фондів удосконалення механізму здійснення комплексної реконструкції кварталів (мікрорайонів) застарілого житлового фонду Проєкт Закону (№ 6458 від 22.12.2021)
 

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами проведення антикорупційної експертизи проєкту Закону України «Про здійснення комплексної реконструкції кварталів (мікрорайонів) застарілого житлового фонду» (далі – проєкт Закону) Національне агентство ідентифікувало корупціогенні фактори, зокрема: відсутність прозорого розподілу приміщень маневреного житлового фонду між власниками/наймачами житлових/нежитлових приміщень наділення органів місцевого самоврядування широкими дискреційними повноваженнями щодо прийняття рішень про віднесення об’єктів нерухомого майна до застарілого житлового фонду; запровадження непрозорої процедури проведення конкурсу із залучення інвесторів-забудовників.   Опис виявлених корупціогенних факторів 1. Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності юридичних та фізичних осіб у будь-якій сфері правового регулювання У проєкті Закону зазначено, що в разі проведення реконструкції багатоквартирного будинку з обов’язковим відселенням власників/наймачів житлових/нежитлових приміщень їх відселення здійснюється у маневрений житловий фонд для тимчасового проживання на період здійснення заходів з реконструкції багатоквартирного будинку (ч. 3 ст. 11). Також  ч. 2 ст. 13 пропонується встановити, що в разі знесення багатоквартирних будинків власникам/наймачам житлових/нежитлових приміщень має надаватись рівноцінні житлові/нежитлові приміщення, що розташовані, серед іншого, в маневреному житловому фонді. Однак, проєктом Закону не врегульовані питання розподілу маневреного житлового фонду між мешканцями будинку, який підлягає реконструкції або знесенню. Відсутність чіткого механізму розподілу житлових приміщень може призвести до корупційних правопорушень уповноваженими особами оскільки маневрений житловий фонд може знаходиться у різних районах міста, у тому числі, у віддалених від попереднього місця проживання. Рекомендації НАЗК: у проєкті Закону визначити порядок та спосіб розподілу приміщень маневреного житлового фонду між власниками/наймачами житлових/нежитлових приміщень (з урахуванням особистих потреб) у разі проведення реконструкції багатоповерхового будинку з обов’язковим відселенням або знесенням. 2. Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування, особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення 1. Проєктом Закону пропонується навести визначення поняттю «застарілий житловий фонд» та встановити, що це – сукупність багатоквартирних будинків усіх форм власності, що за своїм технічним станом не відповідають сучасним вимогам до будівель і споруд, визначеним нормативними документами та нормативно-правовими актами, і втрата якими первісних техніко-експлуатаційних показників (міцності, стійкості, надійності тощо) становить понад 60 відсотків. Відповідно до абз. 3 п.1 ч.1 ст.7 проєкту Закону сільські, селищні, міські ради, а також згідно із ч. 2 ст. 9 органи місцевого самоврядування – приймають рішення про віднесення об’єктів нерухомого майна до застарілого житлового фонду. Водночас порядок та критерії віднесення багатоквартирних будинків до застарілого житлового фонду у проєкті Закону відсутні. Натомість проєктом Закону пропонується врегулювати такий порядок локальним актом Мінрегіону, шляхом затвердження типового порядку (абз. 5 ч. 1 ст. 5). Відсутність законодавчо визначеного порядку віднесення об’єктів нерухомого майна до застарілого житлового фонду сприятиме значному розширенню дискреційних повноважень органів місцевого самоврядування  та призведе до зловживань і вчинення уповноваженими особами корупційних правопорушень при прийнятті відповідних рішень, керуючись у цей час, наприклад, не фактичним станом об’єктів нерухомого майна, а власними інтересами або інтересами третіх осіб. Рекомендації НАЗК: визначити у проєкті Закону чіткі критерії та порядок віднесення об’єктів нерухомого майна до застарілого житлового фонду.   2. У ст. 18 проєкту Закону зазначено, що для організації проведення конкурсу із залучення інвесторів-забудовників орган місцевого самоврядування утворює конкурсну комісію, яка приймає рішення про визначення інвестора-забудовника простою більшістю голосів шляхом відкритого голосування. Відповідно до ст. 18 проєкту Закону обов’язковими умовами конкурсу є: створення (наявність) маневреного житлового фонду; наявність досвіду будівництва об’єктів; строки нового будівництва стартових багатоквартирних будинків та їх характеристики; забезпечення інвестором-забудовником власників/наймачів об’єктів нерухомого майна, що підлягають обов’язковому вивільненню, рівноцінними об’єктами нерухомого майна або грошовою компенсацією; участь інвестора-забудовника у створенні об’єктів соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури на території комплексної реконструкції кварталів (мікрорайонів) застарілого житлового фонду на засадах узгодження інтересів територіальних громад та інвесторів-забудовників або за рахунок спільного фінансування з органами місцевого самоврядування. Однак, указані умови є нечіткими та непрозорими, у разі, наприклад, встановлення вимог щодо досвіду інвестора-забудовника будівництва об’єктів. При цьому який саме досвід будівництва і яких об’єктів проєктом Закону не уточняється. При цьому критерії, яким має відповідати інвестор-забудовник визначають сільські, селищні, міські ради (абз. 2 п. 5 ч. 1 ст. 7). Надання таких широких повноважень Отже, непрозорість указаних вище вимог до потенційних інвесторів-забудовників створить умови для виникнення низки корупційних ризиків, неефективного використання бюджетних коштів та обмеження конкуренції. Рекомендації НАЗК: у проєкті Закону визначити чіткі, прозорі та об’єктивні умови відбору інвесторів-забудовників.   3. Відповідно до ч. 3 ст. 18 проєкту Закону для організації та проведення конкурсу із залучення інвесторів-забудовників орган місцевого самоврядування, який прийняв рішення про здійснення заходів із комплексної реконструкції кварталу (мікрорайону) застарілого житлового фонду, утворює конкурсну комісію, склад якої має бути непарним і може становити не менше п’яти посадових осіб цього органу. При цьому, у разі рівного розподілу голосів Голова конкурсної комісії має право вирішального голосу. Однак, пропонована процедура визначення інвестора-забудовника надасть змогу конкурсній комісії приймати «потрібні» рішення на етапі оцінки конкурсних пропозицій, що призведе до неефективності її роботи, фіктивності проведення конкурсу і як наслідок, упередженого визначення потенційного інвестора-забудовника. Рекомендації НАЗК:  передбачити у проєкті Закону чітку процедуру голосування всіх членів,  виключаючи при цьому вплив Голови комісії на результати голосування інших учасників.  

Висновок:

проєкт Закону містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наведених рекомендацій.   Голова Національного агентства           з питань запобігання корупції                                                                         Олександр НОВІКОВ
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua