НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання проведення конкурсів проектів міжнародних молодіжних обмінів в електронній формі»

Картка проєкту

Розробник проєкту постанови:

Міністерство молоді та спорту України (Мінмолодьспорт)

Мета проєкту постанови – спрощення процедури участі молоді в міжнародних  конкурсах  обмінів  молоддю,  що  проводяться  у  партнерстві  з Литвою та Польщею, шляхом автоматизації та прозорості процесу проведення конкурсів з визначення проектів, розроблених неприбутковими інститутами громадянського суспільства, закладами освіти та комунальними установами, які працюють з молоддю, та які  спрямовані на реалізацію українсько-польських обмінів молоддю та обмінів молоддю України та Литви

Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України

 

 

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Національне агентство ідентифікувало корупціогенні фактори, а саме:

встановлення непрозорої процедури проведення Конкурсу проектів міжнародних молодіжних обмінів (далі – конкурс), що створює ризик суб’єктивного прийняття відповідних рішень та корупційних зловживань;

наділення Мінмолодьспорту як організатора конкурсу дискреційними повноваженнями щодо прийняття рішень про недопущення учасників конкурсу до участі в конкурсі.

 

Опис виявлених корупціогенних факторів

Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення

  1. Проєктом постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання проведення конкурсів проектів міжнародних молодіжних обмінів в електронній формі» (далі – проєкт постанови) пропонується затвердити Положення про електронну систему для реалізації сервісу «Конкурс проектів міжнародних молодіжних обмінів» (далі – проєкт Положення).

Згідно з п. 15 проєкту Положення оголошення про проведення конкурсів оприлюднюється Мінмолодьспортом на офіційному вебсайті та в електронній системі для реалізації сервісу «Конкурс проектів міжнародних молодіжних обмінів» (далі – Система).

У пп. 16, 17 проєкту Положення визначено, що для участі у конкурсному відборі керівник учасника конкурсу або уповноважена ним особа подають конкурсні пропозиції, в тому числі заявку, які формуються з урахуванням відомостей, передбачених цим Положенням.

Відповідно до п. 22 проєкту Положення організатор конкурсу здійснює перевірку поданих конкурсних пропозицій на відповідність вимогам, встановленим Мінмолодьспортом.

Учасники конкурсу не допускаються до участі в конкурсі у разі, якщо не відповідають таким вимогам.

У разі недопущення учасника конкурсу до участі в конкурсі він має право подати іншу конкурсну пропозицію до закінчення встановленого організатором конкурсу строку подання конкурсної пропозиції.

Однак запропонований у проєкті Положення правовий механізм унеможливлює прозорість процедури розгляду конкурсних пропозицій та створює умови для зловживань з боку Мінмолодьспорту при прийнятті рішень про допуск учасників до участі у конкурсі, оскільки:

1) необґрунтовано застосовано відсильну норму щодо встановлення вимог до конкурсних пропозицій на рівні підзаконних актів;

2) у проєкті Положення відсутні норми, що встановлюють:

- строк подання конкурсних пропозицій;

- строк здійснення перевірки конкурсних пропозицій на відповідність встановленим вимогам;

- обов’язок та строки повідомлення учасника про недопущення його до участі в конкурсі із визначенням конкретних причин, що стали підставою недопущення, та спосіб їх усунення.

Відсутність зазначених норм необґрунтовано обмежує права учасника конкурсу, призводить до правової невизначеності та наділяє організатора конкурсу непрозорими дискреційними повноваженнями, що стає підґрунтям для корупційних зловживань.

Рекомендації НАЗК:

 у проєкті Положення визначити:

- критерії, на відповідність яким здійснюється перевірка конкурсних пропозицій;

- строк подання конкурсних пропозицій;

- строк здійснення перевірки конкурсних пропозицій на відповідність встановленим критеріям;

- обов’язок та строки повідомлення учасника про недопущення його до участі в конкурсі із визначенням конкретних причин, що стали підставою недопущення, та спосіб їх усунення.

 

  1. Поряд із перевіркою конкурсних пропозицій, передбаченою у п. 22 проєкту Положення, у п. 23 визначено, що уповноважені особи організатора конкурсу здійснюють оцінювання поданих конкурсних пропозицій відповідно до критеріїв, затверджених Мінмолодьспортом, та «формує рекомендації, що надає Раді або Комітету Ради».

Згідно з п. 24 проєкту Положення після прийняття Радою або Комітетом Ради рішення про переможців конкурсу перелік проєктів,  які визначено переможцями конкурсу, оприлюднюється в Системі.

Проте у проєкті Положення відсутні норми, що врегульовують порядок прийняття Радою або Комітетом Ради рішень про переможців конкурсу.

Також проєкт Положення не містить визначення поняття «уповноважені особи організатора», як наслідок, такими особами можуть бути як посадові особи організатора, так і будь-які особи, яких організатор конкурсу уповноважив на здійснення оцінки.

Крім цього, необґрунтовано застосовано відсильну норму щодо встановлення критеріїв, за якими здійснюється оцінювання поданих конкурсних пропозицій на рівні підзаконних актів.

Така невизначеність спричиняє довільне правозастосування, що не відповідає принципу визначеності правової норми, в цілому нівелює прозорість проведення конкурсу та, як наслідок, «розмиває» відповідальність за формування рекомендацій, що надаються Раді або Комітету Ради для прийняття відповідного рішення про переможців конкурсу.

Рекомендації НАЗК:

у проєкті Положення:

  • визначити поняття «уповноважені особи організатора конкурсу»;
  • визначити процедуру проведення оцінювання конкурсних пропозицій, зокрема, строки проведення, критерії відповідності конкурсних пропозицій, повідомлення учасника конкурсу про прийняті рішення за результатом такого оцінювання;

- визначити порядок прийняття Радою або Комітетом Ради рішення про переможців конкурсу.

 

Висновок:

проєкт постанови містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.

 

Голова Національного агентства

з питань запобігання корупції                                                                                      Олександр НОВІКОВ

 

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua