Картка проєкту
Розробник проєкту постанови: Міністерство внутрішніх справ України |
Метою прийняття акта є врегулювання питання призначення і виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) осіб рядового і начальницького складу служби цивільного захисту та врегулювання порядку та строків передачі особою рядового і начальницького складу служби цивільного захисту оригіналу особистого розпорядження керівнику органу чи підрозділу цивільного захисту для зберігання в особовій справі |
Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання призначення і виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності осіб рядового і начальницького складу служби цивільного захисту» (далі – проєкт постанови) Національне агентство ідентифікувало корупціогенний фактор, який зумовлює потребу в його доопрацюванні, а саме:
- встановлення непрозорого механізму призначення і виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності осіб рядового і начальницького складу служби цивільного захисту.
Опис виявленого корупціогенного фактора
1. Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності юридичних та фізичних осіб у будь-якій сфері правового регулювання
1.1. У проєкті постанови пропонується затвердити Порядок призначення і виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності осіб рядового і начальницького складу служби цивільного захисту (далі – проєкт Порядку).
У п. 18 проєкту Порядку пропонується встановити, що одноразова грошова допомога призначається апаратом ДСНС та виплачується органами та підрозділами цивільного захисту, у яких особа рядового і начальницького складу проходила (проходить ) службу цивільного захисту.
Визначення суб’єктом прийняття рішення щодо призначення одноразової грошової допомоги апарату ДСНС, який складається з багатьох структурних підрозділів, знеособлює та розмиває відповідальність за діяльність / бездіяльність такого суб’єкта прийняття рішення.
Крім того, у п. 29 проєкту Порядку пропонується передбачити, що рішення про відмову в призначенні одноразової грошової допомоги може бути оскаржене в судовому порядку, проте відсутність визначеного суб’єкта прийняття рішення щодо призначення одноразової грошової допомоги створює перешкоди та обмежує право на оскарження рішення суб’єкта владних повноважень.
Відсутність визначеного суб’єкта прийняття рішення щодо призначення одноразової грошової допомоги та обмеження права на оскарження рішення може стати причиною встановлення корупційних практик під час реалізації права на отримання одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності осіб рядового і начальницького складу служби цивільного захисту.
Рекомендація НАЗК:
визначити суб’єкта прийняття рішення щодо призначення одноразової грошової допомоги.
1.2. У п. 20 проєкту Порядку пропонується передбачити, що органи та підрозділи цивільного захисту після визначення повного кола осіб, які мають право на отримання одноразової грошової допомоги (у тому числі з урахуванням особистого розпорядження), у 15-денний строк із дня реєстрації заяви приймають рішення у формі висновку про наявність підстав для виплати одноразової грошової допомоги або про повернення документів на доопрацювання (у разі якщо документи подано не в повному обсязі, потребують уточнення чи подано не за належністю).
Згідно з п. 21 проєкту Порядку після прийняття рішення у формі висновку про наявність підстав для виплати одноразової грошової допомоги органи та підрозділи цивільного захисту разом із документами, передбаченими пунктами 14 або 15 проєкту Порядку, подають до апарату ДСНС висновок про наявність підстав для виплати одноразової грошової допомоги.
Проте в проєкті Порядку не встановлений строк подання органами та підрозділами цивільного захисту висновку про наявність підстав для виплати одноразової грошової допомоги до апарату ДСНС.
Водночас у п. 22 проєкту Порядку передбачається, що в апараті ДСНС у тримісячний строк на підставі отриманих документів приймається рішення про призначення одноразової грошової допомоги, яке надсилається разом із документами, зазначеними в пунктах 14, 15 та 21 проєкту Порядку, органам та підрозділам цивільного захисту для видання наказу про виплату одноразової грошової допомоги особам, які мають право на її отримання.
Однак проєкт Порядку не містить:
визначеної дати, від якої буде обчислюватися тримісячний строк для прийняття рішення про призначення одноразової грошової допомоги;
встановленого строку, протягом якого необхідно надіслати рішення про призначення одноразової грошової допомоги від апарату ДСНС до органів та підрозділів цивільного захисту для подальшого прийняття наказу про виплату такої допомоги;
встановленого строку, протягом якого органи та підрозділи цивільного захисту повинні видати наказ про виплату одноразової грошової допомоги.
Як наслідок, проєкт Порядку фактично не містить часових меж прийняття рішення щодо призначення та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності осіб рядового і начальницького складу служби цивільного захисту, що може призвести до затягування відповідного процесу та дає змогу суб’єкту прийняття рішень зловживати, створюючи передумови для отримання неправомірної вимоги.
Рекомендації НАЗК:
у п. 21 проєкту Порядку визначити граничний строк подання висновку про наявність підстав для виплати одноразової грошової допомоги до апарату ДСНС;
у п. 22 проєкту Порядку визначити:
дату, від якої буде обчислюватися тримісячний строк для прийняття рішення про призначення одноразової грошової допомоги;
строк надіслання рішення про призначення одноразової грошової допомоги від ДСНС до органів та підрозділів цивільного захисту для подальшого прийняття наказу про виплату одноразової грошової допомоги;
строк, протягом якого органи та підрозділи цивільного захисту повинні видати наказ про виплату одноразової грошової допомоги.
1.3. У п. 20 проєкту Порядку пропонується передбачити, що органи та підрозділи цивільного захисту після визначення повного кола осіб, які мають право на отримання одноразової грошової допомоги (у тому числі з урахуванням особистого розпорядження), у 15-денний строк із дня реєстрації заяви приймають рішення у формі висновку про наявність підстав для виплати одноразової грошової допомоги або про повернення документів на доопрацювання (у разі якщо документи подано не в повному обсязі, потребують уточнення чи подано не за належністю).
Проєкт у цій частині не відповідає принципу передбачуваності положень нормативно-правового акта, оскільки словесні конструкції «після визначення повного кола» та «потребують уточнення» є оціночними, не встановлюють чітких умов для прийняття рішення про наявність підстав для виплати одноразової грошової допомоги, що може мати наслідком довільне застосування норми на практиці та створює передумови для корупційних правопорушень.
Рекомендації НАЗК:
- слова «…після визначення повного кола осіб, які мають право на отримання одноразової грошової допомоги…» замінити словами «…після встановлення кола осіб, визначених у п.п. 7, 8 цього Порядку…»;
- слова «потребують уточнення» виключити.
Висновок:
проєкт постанови містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання.
В.о. Голови Національного агентства
з питань запобігання корупції Ярослав ЛЮБЧЕНКО