НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання управління активами, стягнутими в дохід держави»

Картка проєкту

Розробник проєкту постанови:

Міністерство економіки України

Метою прийняття проєкту постанови є забезпечення реалізації абз. 7 п. 8 розділу І Закону України від 30.05.2023 № 3137-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо оптимізації діяльності Фонду державного майна України, вдосконалення управління державним майном та підвищення ефективності санкційної політики», яким передбачено, що Фонд державного майна України здійснює управління активами, щодо яких ухвалено рішення про застосування санкції, передбаченої п. 11 ч. 1 ст. 4 Закону України «Про санкції», а також реалізацію таких активів, якщо вони належать резидентам держав, що здійснюють збройну агресію проти України, у значенні, наведеному у ст. 1 Закону України «Про оборону України», у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України

Проєкт постанови надіслано відповідно до
§ 372 Регламенту Кабінету Міністрів України

 

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання управління активами, стягнутими в дохід держави» (далі – проєкт постанови) Національне агентство ідентифікувало корупціогенні фактори, які зумовлюють потребу в його доопрацюванні, а саме:

- непрозорий порядок діяльності комісії, утвореної Фондом державного майна України, при реалізації нею повноважень щодо визначення ефективності та оптимального способу управління активами, а також доцільність реалізації активів;

- неузгодження положень проєкту постанови з нормами ч. 3 ст. 51 Закону України «Про санкції» в частині наділення дискреційними повноваженнями Фонду державного майна України щодо реалізації активів, стягнутих у дохід держави, та які належали резидентам держав, що здійснюють збройну агресію проти України.

 

Опис виявлених корупціогенних факторів

І. Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності юридичних та фізичних осіб у будь-якій сфері правового регулювання

 У п. 1 проєкту постанови пропонується затвердити Порядок управління Фондом державного майна України активами, стягнутими в дохід держави (далі – проєкт Порядку).

У п. 4 проєкту Порядку пропонується закріпити, що визначення ефективності та оптимального способу управління активами, а також доцільність реалізації активів здійснюється комісією, утвореною Фондом державного майна України.

Положення про комісію, її кількісний та персональний склад затверджується Фондом державного майна України.

Разом з тим проєкт Порядку не містить будь-яких інших положень, які хоча б рамково визначали важливі питання порядку створення та діяльності запропонованої комісії, зокрема щодо:

– граничного складу комісії;

– вимог до осіб, які можуть бути членами комісії;

– суб’єкта внесення кандидатур для включення до складу комісії;

– правового статусу членів комісії;

– обмежень для членів комісії, визначених Законом України «Про запобігання корупції»;

– механізмів забезпечення прозорості роботи комісії.

Відсутність зазначених положень у проєкті Порядку створює корупційні ризики при вирішенні питань щодо складу комісії та порядку її діяльності.

При цьому в п. 5 проєкту Порядку визначено широкі повноваження комісії, серед яких: опис активів; здійснення аналізу інформації про активи; розроблення пропозицій щодо способу управління активами тощо.

У п. 9 проєкту Порядку передбачено, що до обстеження/опису активів можуть долучатися інші особи.

Однак проєктом Порядку не визначений прозорий механізм залучення «інших осіб» до процедури проведення обстеження/опису, не визначено також вимог до таких осіб, переліку їх повноважень, обов’язку дотримання обмежень щодо конфлікту інтересів під час виконання покладених обов’язків, що може створювати умови для корупційних ризиків та,  своєю чергою, призвести до неефективного управління активами.

Також згідно з положеннями п. 14 проєкту Порядку рішення щодо способу управління активами приймається Фондом державного майна України з урахуванням висновку комісії і може бути переглянуто на підставі пропозицій та рекомендацій комісії.

Практичне використання оціночної конструкції «може бути переглянуто на підставі пропозицій та рекомендацій комісії» сприяє встановленню непрозорого порядку прийняття рішення Фондом державного майна України, а також не визначає випадків та підстав для надання пропозицій і рекомендацій, крім тих, які вже визначені у сформованому комісією висновку.

Рекомендації НАЗК:

у п. 4 проєкту Порядку передбачити чіткий порядок створення та діяльності комісії, обмеження для осіб, які входять до її складу, а також дієві механізми забезпечення прозорості її роботи;

абз. 4 п. 9 проєкту Порядку виключити;

у п. 14 проєкту Порядку слова «може бути переглянуто на підставі пропозицій та рекомендацій комісії» виключити та визначити прозорий порядок прийняття відповідних рішень Фондом державного майна України.

 

ІІ. Невідповідність положень нормативно-правового акта положенням нормативно-правового акта, що має вищу юридичну силу, або міжнародним зобов’язанням України

 У п. 25 проєкту Порядку передбачається встановити, що активи, стягнуті в дохід держави, та які належали резидентам держав, що здійснюють збройну агресію проти України, за рішенням Фонду державного майна України можуть бути реалізовані у порядку, визначеному законодавством.

Водночас згідно з абз. 3 ч. 3 ст. 51  Закону України «Про санкції» Фонд державного майна України у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, здійснює реалізацію активів, щодо яких ухвалено рішення про застосування санкції, передбаченої п. 11 ч.1 ст. 4 цього Закону, якщо вони належать резидентам держав, що здійснюють збройну агресію проти України, у значенні, наведеному у ст. 1 Закону України «Про оборону України».

Отже, Фонд державного майна України зобов’язаний реалізовувати активи, стягнуті в дохід держави, та які належали резидентам держав, що здійснюють збройну агресію проти України.

Таким чином, запропоноване у п. 25 проєкту Порядку положення встановлює непрозорі дискреційні повноваження Фонду державного майна України та створює ризик корупційних зловживань при прийнятті управлінських рішень щодо реалізації стягнутих у дохід держави активів, які належали резидентам держав, що здійснюють збройну агресію проти України.

Рекомендація НАЗК:

п. 25 проєкту Порядку привести у відповідність до норм  ч. 3 ст. 51  Закону України «Про санкції».

 

Висновок:

проєкт постанови містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання.

 

 

Голова Національного агентства

з питань запобігання корупції                                                                                                                Олександр НОВІКОВ

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua