НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про державну підтримку вітчизняних виробників вантажних автомобілів та автомобільних базових шасі під озброєння і техніку»

Картка проєкту

                                              

Розробник проєкту постанови:

Міністерство оборони України

 

Мета проєкту – захист та гарантування сталого розвитку вітчизняних виробників вантажних автомобілів та автомобільних базових шасі під озброєння і техніку та забезпечення ними Сил оборони.

 

Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами проведення антикорупційної експертизи Національне агентство виявило корупціогенні фактори, які можуть зумовити ризик зловживань державними замовниками під час здійснення закупівлі вантажних автомобілів та автомобільних базових шасі під озброєння і техніку, які виробляються підприємствами вітчизняного оборонно-промислового комплексу.

Опис виявлених корупціогенних факторів

  1. Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення

Проєктом постанови Кабінету Міністрів України «Про державну підтримку вітчизняних виробників вантажних автомобілів та автомобільних базових шасі під озброєння і техніку» (далі – проєкт постанови), зокрема, запроваджується механізм здійснення закупівель вантажних автомобілів та автомобільних базових шасі під озброєння і техніку, які виробляються підприємствами вітчизняного оборонно-промислового комплексу (далі – вітчизняні підприємства).

Відповідно до абз. 1 п. 1 проєкту постанови державний замовник у сфері оборони, служба державного замовника, а також військові частини, організації (установи, заклади), що уповноважуються рішенням державного замовника у сфері оборони на здійснення закупівель та укладення державних контрактів (договорів) з оборонних закупівель (далі – державні замовники), під час закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення здійснюють закупівлю вантажних автомобілів та автомобільних базових шасі під озброєння і техніку, які виробляються підприємствами вітчизняного оборонно-промислового комплексу, за умови, що ступінь локалізації виробництва товарів, які є предметом закупівлі, становить не менше ніж 70 відсотків.

Водночас абз. 2 п. 1 проєкту постанови передбачено, зокрема, що за рішенням державного замовника закупівля товарів, зазначених в абз. 1 цього пункту, може здійснюватися у вітчизняних підприємств, якщо ступінь локалізації виробництва таких товарів, що є предметом закупівлі, становить менше ніж 70 відсотків, або за імпортом.

Варто зазначити, що не врегульовано порядок реалізації абз. 2 п. 1 проєкту постанови, що наділяє державних замовників надмірними дискреційними повноваженнями та створює умови для корупційних зловживань. Крім того, невизначено співвідношення між загальною нормою (абз. 1 п. 1) та спеціальною (абз. 2 п. 1), що створює передумови для різного правозастосування державними замовниками під час здійснення закупівель.

Рекомендація НАЗК:

доопрацювати п. 1 проєкту постанови з урахуванням зазначених зауважень. 

  1. Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов'язків чи відповідальності фізичних (юридичних) осіб у будь-якій сфері правового регулювання

Відповідно до абз. 3 п. 1 проєкту постанови ступінь локалізації виробництва товарів, що є предметом закупівлі, підтверджується Міністерством з питань стратегічних галузей промисловості за відповідними запитами державних замовників.

Зважаючи на те, що у розумінні проєкту постанови ступінь локалізації є основним критерієм оцінки пропозицій учасників процедур закупівель, неврегульованість у проєкті постанови процедури (порядку, строків) підтвердження ступеня локалізації порушує принцип юридичної визначеності та створює умови для корупційних зловживань під час прийняття рішень щодо його визначення.

Крім того, проєкт постанови не містить ані прямих, ані бланкетних норм до інших нормативно-правових актів, які б визначали відповідну процедуру визначення та підтвердження ступеня локалізації.

Таким чином, відсутність чітко визначеного порядку, строків та критеріїв прийняття рішень щодо підтвердження ступеня локалізації виробництва наділяє відповідних державних замовників та Міністерство з питань стратегічних галузей промисловості надмірними дискреційними повноваженнями, що створює передумови як для різного правозастосування вказаних норм визначеними суб’єктами, так і для зловживань службовим становищем під час визначення ступеня локалізації.

Рекомендація НАЗК:

доопрацювати п. 1 проєкту постанови з урахуванням зазначених зауважень.

 Висновок:

проєкт постанови містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.

 

 

 

Голова Національного агентства

з питань запобігання корупції                                                                                                                                                                    Віктор ПАВЛУЩИК  

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua