НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про реалізацію експериментального проекту з підготовки проектів регуляторних актів за спрощеною процедурою»

Картка проєкту

 

Розробник проєкту постанови: Міністерство економіки України

Мета проєкту постанови – підтримати діяльність суб’єктів господарювання в умовах воєнного
стану шляхом прискореного та ефективного  очищення нормативно-правового поля від застарілих та зайвих інструментів державного регулювання, їх скасування, оптимізації чи оцифровізації

Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України

 

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про реалізацію експериментального проекту з підготовки проектів регуляторних актів за спрощеною процедурою» (далі – проєкт постанови) Національне агентство ідентифікувало корупціогенний фактор, який зумовлює потребу в його доопрацюванні, а саме:

запропоноване проєктом постанови регулювання містить ризик порушення законодавчо встановлених вимог щодо внесення проєктів нормативно-правових актів (далі – НПА) на розгляд Кабінету Міністрів України та їх прийняття із застосуванням процедури проведення Національним агентством антикорупційної експертизи, що може зумовити наявність в НПА положень, які самостійно чи у поєднанні з іншими нормами сприятимуть вчиненню корупційних правопорушень або правопорушень, пов’язаних з корупцією.

 

Опис виявленого корупціогенного фактора

Ускладнення реалізації передбачених законодавством заходів із запобігання чи протидії корупції

Проєктом постанови пропонується затвердити Порядок реалізації експериментального проекту з підготовки проектів регуляторних актів за спрощеною процедурою (далі – проєкт Порядку), визначивши механізм реалізації експериментального проекту з підготовки центральними органами виконавчої влади проєктів регуляторних актів за спрощеною процедурою, яка полягатиме в обмеженні до семи календарних днів строку погодження або надання висновку відповідними центральними органами виконавчої влади, зокрема, таких проєктів регуляторних актів, як проєкти законів України та проєкти постанов та розпоряджень Кабінету Міністрів України (пп. 1, 7 проєкту Порядку).

Ця процедура стосуватиметься погодження проєкту регуляторного акта заінтересованими органами та Державною регуляторною службою України, проведення його цифрової та правової експертиз Мінцифрою та Мін’юстом відповідно, а також надання Секретаріатом Кабінету Міністрів України висновку щодо його відповідності законодавству, зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції, у тому числі міжнародно-правовим, та праву Європейського Союзу (acquis ЄС).

Проте положення проєкту Порядку не враховують вимог Закону України «Про запобігання корупції» (далі – Закон) щодо направлення проєктів НПА Національному агентству для визначення необхідності проведення антикорупційної експертизи.

Так, відповідно до ч. 5 ст. 55 Закону Національне агентство може проводити за власною ініціативою у встановленому ним порядку антикорупційну експертизу проєктів НПА, що вносяться на розгляд, зокрема, Кабінету Міністрів України. Для проведення Національним агентством антикорупційної експертизи Кабінет Міністрів України надсилає йому проєкти усіх відповідних НПА. Національне агентство інформує Кабінет Міністрів України про проведення антикорупційної експертизи відповідного проєкту НПА, що є підставою для зупинення процедури його розгляду або прийняття, але на строк не більше ніж десять днів.

З метою реалізації цих положень Закону у § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18.07.2007 № 950 (далі – Регламент), визначено процедуру забезпечення виконання законодавчих вимог щодо проведення Національним агентством антикорупційної експертизи.

Так, з метою виявлення у проєкті НПА Кабінету Міністрів України факторів, що сприяють або можуть сприяти вчиненню корупційних правопорушень, розробник одночасно з поданням відповідного проєкту акта Мін’юсту для проведення правової експертизи надсилає такий проєкт до Національного агентства для визначення необхідності проведення антикорупційної експертизи.

У разі прийняття рішення про проведення антикорупційної експертизи надісланого розробником проєкту НПА Національне агентство протягом трьох днів з дня його отримання інформує про прийняте рішення розробника та Кабінет Міністрів України.

За результатами проведення антикорупційної експертизи Національне агентство у строк, що становить не більш як десять днів з дня, що настає за днем інформування розробника про проведення антикорупційної експертизи, надсилає висновок розробнику.

У разі коли Національне агентство у цей строк не надало свій висновок, вважається, що зауваження до проєкту відсутні. Результати антикорупційної експертизи проєкту НПА Кабінету Міністрів України підлягають обов’язковому розгляду розробником.

Підготовка законопроєктів, що вносяться у порядку законодавчої ініціативи Кабінетом Міністрів України на розгляд Верховної Ради України, виходячи зі змісту положень абз. 1 п. 1 § 70 Регламенту, здійснюється з дотриманням цих самих вимог.

Таким чином, положення проєкту постанови не узгоджуються із нормами Закону і Регламенту та містять корупціогенний фактор, а саме – ускладнення реалізації передбачених законодавством заходів із запобігання корупції, що містить ризик внесення проєктів НПА на розгляд Кабінету Міністрів України та їх прийняття без застосування процедури проведення Національним агентством антикорупційної експертизи, що може зумовити наявність в НПА положень, які самостійно чи у поєднанні з іншими нормами сприятимуть вчиненню корупційних правопорушень або правопорушень, пов’язаних з корупцією.

Рекомендація НАЗК:

доопрацювати проєкт Порядку з метою приведення у відповідність до вимог, встановлених ст. 55 Закону та § 372 , 70 Регламенту, щодо внесення проєктів НПА на розгляд Кабінету Міністрів України та їх прийняття із застосуванням процедури проведення Національним агентством антикорупційної експертизи.

 

Висновок:

проєкт постанови містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання з урахуванням наданої рекомендації.

 

 

Голова Національного агентства

з питань запобігання корупції                                                                                                  Олександр НОВІКОВ

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua