НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів УКраїни «Про внесення змін до особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування»

Картка проєкту

Розробник проєкту постанови:

Міністерство економіки України

Метою прийняття проєкту постанови є створення правових умов для здійснення ефективних публічних закупівель, зокрема в умовах дії воєнного стану в Україні

Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України

 

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі – проєкт постанови та проєкт Змін відповідно) Національне агентство ідентифікувало корупціогенний фактор, який зумовлює потребу в його доопрацюванні, а саме: встановлення права державних замовників здійснювати закупівлі товарів, робіт і послуг шляхом укладення прямих договорів без проведення конкурентної процедури закупівлі, що містить корупційні ризики та не гарантує дотримання принципів здійснення публічних закупівель.

 

Опис виявленого корупціогенного фактора

Недотримання принципів здійснення публічних закупівель

У п.п. 2 п. 3 проєкту Змін пропонується доповнити новими п.п. 20, 21 п. 13 особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості).

Так, пропонується розширити перелік підстав, коли придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару, а саме:

«20) здійснюється закупівля товарів на виконання договору про спільну діяльність, стороною якого виступає АТ «Укрзалізниця» та укладеного з метою підвищення обороноздатності держави на період дії правового режиму воєнного стану в Україні;

21) здійснюється закупівля товарів, робіт та послуг для задоволення нагальних потреб Збройних Сил, інших військових формувань, правоохоронних органів, ДСНС, вищих військових навчальних закладів на їх запит з подальшою передачею таких товарів, робіт та послуг на облік запитувача».

Зазначене дає змогу АТ «Укрзалізниця» та іншим замовникам здійснювати закупівлі товарів, робіт і послуг шляхом укладення прямих договорів без проведення конкурентної процедури такої закупівлі.

При цьому відповідно до ст. 1130 Цивільного кодексу України за договором про спільну діяльність сторони (учасники) зобов’язуються спільно діяти без створення юридичної особи для досягнення певної мети. Також Цивільний кодекс України не містить обмежень щодо кола суб’єктів – учасниками спільної діяльності можуть бути як фізичні особи, так і суб’єкти підприємницької діяльності, нерезиденти.

Так, у пояснювальній записці до проєкту постанови зазначено, що його мета – підвищення обороноздатності держави на період дії правового режиму воєнного стану в Україні.

Однак застосування словосполучення «підвищення обороноздатності держави» під час визначення мети укладення відповідних договорів з одночасною можливістю укладати такі договори з необмеженим колом суб’єктів наділяє сторони такого договору широкими повноваженнями на власний розсуд визначати перелік тих товарів, який необхідний для виконання договору, та здійснювати відповідну закупівлю без проведення конкурентної процедури, що, своєю чергою, створює передумови для корупційних зловживань.

Крім того, у запропонованій редакції п.п. 21 п. 13 Особливостей використання словосполучення «для задоволення нагальних потреб» за відсутності визначеного поняття, письмового обґрунтування терміновості та необхідності такої закупівлі також наділяє замовника правом на власний розсуд вирішувати питання, який саме товар, роботи чи послуги закуповувати без проведення конкурентної процедури такої закупівлі.

Зазначене може призвести до зловживань та не гарантує дотримання принципів здійснення публічних закупівель, визначених у ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі», а саме:

- добросовісна конкуренція серед учасників;

- максимальна економія, ефективність та пропорційність;

- відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;

- недискримінація учасників та рівне ставлення до них;

- об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі / спрощеної закупівлі;

- запобігання корупційним діям і зловживанням.

Зазначене збільшує корупційні ризики у сфері здійснення публічних закупівель шляхом встановлення можливостей для упередженого вибору контрагентів та прийняття економічно невигідних умов контрактів, які укладатимуться з використанням бюджетних коштів.

Рекомендація НАЗК:

п.п. 20, 21 п. 13 Особливостей, запропоновані у п.п. 2 п. 3 проєкту Змін, виключити.

 

Висновок:

проєкт постанови містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання з урахуванням наданої рекомендації.

 

 

В.о. Голови Національного агентства

з питань запобігання корупції                                                                                                                                                                     Микола КОРНЕЛЮК

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua