НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку надання грантів на створення або розвиток власного бізнесу учасникам бойових дій, особам з інвалідністю внаслідок війни та членам їх сімей»

Картка проєкту

Розробник проєкту постанови:

Міністерство економіки України

Метою проєкту постанови є спрощення умов надання грантів учасникам бойових дій, особам з інвалідністю внаслідок війни, членам їх сімей шляхом уточнення тривалості строку реалізації проєкту та періоду працевлаштування працівників на створені робочі місця

Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України

 

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку надання грантів на створення або розвиток власного бізнесу учасникам бойових дій, особам з інвалідністю внаслідок війни та членам їх сімей» (далі – проєкт постанови) Національне агентство ідентифікувало корупціогенний фактор, а саме – встановлення непрозорого порядку надання додаткових грантів на створення або розвиток власного бізнесу учасникам бойових дій, особам з інвалідністю внаслідок війни та членам їх сімей, який допускає можливості для вчинення корупційних правопорушень посадовими особами Державного центру зайнятості.

 

Опис виявленого  корупціогенного фактора

Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності юридичних та фізичних осіб у будь-якій сфері правового регулювання

Порядок надання грантів на створення або розвиток власного бізнесу учасникам бойових дій, особам з інвалідністю внаслідок війни та членам їх сімей, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 21.06.2022 № 738 «Деякі питання надання грантів бізнесу» (далі – Порядок), визначає умови, критерії, механізм надання безповоротної державної допомоги учасникам бойових дій, особам з інвалідністю внаслідок війни та членам їх сімей у формі грантів на створення або розвиток власного бізнесу за рахунок коштів Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування на випадок безробіття та коштів, що надходять на рахунок «Фонд підтримки малого та середнього бізнесу» Мінекономіки, відкритий у Національному банку.

Відповідно до п. 16 Порядку рішення про надання гранту приймається Державним центром зайнятості протягом 15 робочих днів з дня кінцевого строку подання заяв.

При цьому проєктом постанови пропонується внести зміни до Порядку
(далі – проєкт Змін), доповнивши п. 9 новим абзацом, у якому встановлено, що у разі сплати протягом строку реалізації проєкту, визначеного згідно з абз. 6 п. 1 Порядку, податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування відповідно до абз. 19 – 21 п. 19 Порядку у сумі, що дорівнює сумі отриманого гранту, отримувач може додатково подати заяву на отримання гранту з передбачених п. 4 Порядку. Отримувачу може бути надано додатковий грант один раз.

Запропонованою редакцією проєкту Змін запроваджується додатковий грант, право подання заяви на отримання якого виникає виключно за таких умов, а саме:

- отримувач повинен сплатити податки, збори, єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування протягом строку реалізації проєкту;

-  сума сплачених податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування повинна дорівнювати сумі отриманого гранту.

Разом з тим у проєкті Змін відсутній порядок підтвердження фактичної сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та відповідності необхідній сумі.

Крім того, не передбачено прозорого механізму отримання зазначеного додаткового гранту, а саме:

- не визначено суб’єкта, уповноваженого здійснювати перевірку виконання обов’язкових умов для отримання додаткового гранту (уповноважений банк або регіональний центр зайнятості, або безпосередньо Державний центр зайнятості);

- не визначено порядку обрання, пріоритетності отримувачів додаткового гранту серед отримувачів, які однаково відповідають встановленим умовам.

Зазначене наділяє Державний центр зайнятості непрозорими дискреційними повноваженнями щодо надання переваг певним отримувачам додаткового гранту та створює умови для корупційних зловживань.

Рекомендація НАЗК:

з урахуванням наданих зауважень визначити чіткий та прозорий механізм надання додаткового гранту.

 

Висновок:

проєкт постанови містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання з урахуванням наданої рекомендації.

 

 

Голова Національного агентства

з питань запобігання корупції                                                                                                                                               Віктор ПАВЛУЩИК

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua