НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку надання та позбавлення статусу учасника бойових дій осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення чи у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації в Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації проти України щодо спрощення процедури надання особам статусу учасника бойових дій»

Картка проєкту

Розробник проєкту постанови:

Міністерство у справах ветеранів України

Метою прийняття акта є встановлення спрощеної процедури надання деяким особам статусу учасника бойових дій та приведення у відповідність із законами України Порядку надання та позбавлення статусу учасника бойових дій осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення чи у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації в Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації проти України щодо спрощення процедури надання особам статусу учасника бойових дій, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 № 413

Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України

 

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку надання та позбавлення статусу учасника бойових дій осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення чи у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації в Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації проти України щодо спрощення процедури надання особам статусу учасника бойових дій» (далі – проєкт постанови та проєкт Порядку відповідно) Національне агентство ідентифікувало корупціогенний фактор,
а саме – встановлення непрозорого механізму надання статусу учасника бойових дій.

 

Опис виявленого корупціогенного фактора

І. Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності юридичних та фізичних осіб у будь-якій сфері правового регулювання

1.1. Проєктом постанови пропонується внести зміни до п. 5 проєкту Порядку, передбачивши, що для надання статусу учасника бойових дій документи подаються:

1) командиром (начальником) військової частини (органу, підрозділу) або іншим керівником підприємства, установи та організації стосовно заявників, зазначених в пунктах 19—20 частини першої статті 6 Закону, або самостійно заявником з їх числа у разі неподання документів командиром (начальником) військової частини (органу, підрозділу) або іншим керівником підприємства, установи та організації;

2) командиром добровольчого формування, у складі якого заявники, зазначені у пункті 21 або 25 частини першої статті 6 Закону, брали участь в антитерористичній операції або у здійсненні заходів, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації проти України;

3) заявником.

У пп. 6, 7 проєкту Порядку пропонується встановити, що для надання статусу учасника бойових дій заявникам з числа осіб, зазначених в пп. 19–20 ч. 1 ст. 6 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» (далі – Закон), які брали участь в антитерористичній операції/здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації в Донецькій та Луганській областях, командири (начальники) військових частин (органів, підрозділів) або інші керівники підприємств, установ та організацій після закінчення 30 календарних днів участі заявниками в антитерористичній операції/здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації в Донецькій та Луганській областях зобов’язані подати на розгляд комісії, утвореної міністерством, центральним органом виконавчої влади чи іншим державним органом, у підпорядкуванні яких перебували військові частини (органи, підрозділи), установи та заклади, у складі яких проходили службу заявники, документи, передбачені п. 4 цього Порядку, які є підставою для надання заявникам статусу учасника бойових дій.

Аналогічні за змістом положення містять також пп. 9 та 10 проєкту Порядку.

Однак у проєкті Порядку не визначено граничних часових меж, встановлених командирам (начальникам) військових частин (органів, підрозділів) або іншим керівникам підприємств, установ та організацій, для подання документів, необхідних для надання відповідним особам статусу учасника бойових дій.

Як наслідок, внесені зміни створюють передумови для залежності відповідних заявників від командирів (начальників) військових частин (органів, підрозділів) або інших керівників підприємств, установ та організацій, що може призвести до навмисного затягування відповідного процесу суб’єктом подання документів з метою отримання неправомірної вигоди.

Рекомендація НАЗК:

у пп. 6, 7, 9 та 10 проєкту Порядку встановити граничний строк командирам (начальникам) військових частин (органів, підрозділів) або іншим керівникам підприємств, установ та організацій для подання документів, які є підставою для надання заявникам статусу учасника бойових дій.

 

1.2. У п. 19 проєкту Порядку передбачається, що рішення про надання (відмову у наданні) статусу учасника бойових дій приймається:

комісіями — стосовно заявників з числа осіб, зазначених в пп. 19 — 20 ч. 1 ст. 6 Закону;

міжвідомчою комісією — у разі виникнення спірних питань, що потребують міжвідомчого врегулювання, та стосовно заявників з числа осіб, зазначених в пп. 21 та 25 ч. 1 ст. 6 Закону.

Рішення щодо утворення комісії та положення про неї затверджується відповідним міністерством, центральним органом виконавчої влади та іншим державним органом, зазначеним в підпункті 3 пункту 2 цього Порядку.

В абз. 1 п. 20 проєкту Порядку пропонується встановити, що комісії вивчають документи, у разі потреби заслуховують пояснення заявників, стосовно яких вони подані, свідків та в місячний строк із дня надходження документів приймають рішення щодо надання статусу учасника бойових дій. За відсутності підстав комісії повертають їх до військових частин (органів, підрозділів), підприємств, установ та організацій з метою подальшого доопрацювання.

Однак проєкт Порядку не містить встановленого строку та порядку доопрацювання документів, що може призводити до затягування відповідного процесу та дає змогу суб’єкту прийняття рішень зловживати, створюючи передумови для отримання неправомірної вигоди.

Рекомендація НАЗК:

у п. 20 проєкту Порядку визначити граничний строк та порядок доопрацювання документів.

 

1.3. В абз. 7 п. 24 проєкту Порядку передбачається, що у разі відмови в наданні статусу учасника бойових дій питання про надання заявнику зазначеного статусу може повторно виноситися на розгляд комісії за рішенням керівника відповідного міністерства, іншого центрального органу виконавчої влади чи іншого державного органу, в якому утворено комісію.

Однак проєкт Порядку у цій частині не містить порядку та вичерпного переліку підстав для прийняття рішення керівником відповідного міністерства, іншого центрального органу виконавчої влади чи іншого державного органу щодо повторного розгляду комісією питання про надання заявнику зазначеного статусу, що може стати наслідком довільного застосування норми, що створює передумови для корупційних зловживань.

Рекомендації НАЗК:

у п. 24 проєкту Порядку визначити вичерпний перелік підстав для прийняття рішення керівником відповідного міністерства, іншого центрального органу виконавчої влади чи іншого державного органу щодо повторного розгляду комісією питання про надання заявнику статусу учасника бойових дій;

у п. 24 проєкту Порядку встановити порядок повторного розгляду комісією питання про надання заявнику статусу учасника бойових дій.

 

1.4. Згідно з п.п. 4 п. 2 проєкту Порядку під терміном «надання статусу учасника бойових дій» необхідно розуміти «публічну (електронну публічну) послугу, що надається комісією (міжвідомчою комісією) за заявою, поданою в паперовій або електронній формі, або на підставі документів поданих уповноваженою особою, за результатами розгляду якої приймається рішення про надання (відмову у наданні) статусу учасника бойових дій».

В абз. 2 п. 23 проєкту Порядку пропонується визначити, що статус учасника бойових дій вважається наданим за заявою, поданою в електронній формі, якщо комісія створила реєстрову інформацію про наданий статус учасника бойових дій шляхом внесення такої реєстрової інформації до Реєстру про наданий статус учасника бойових дій, і запис про це обліковано в Реєстрі.

Однак проєкт Порядку не встановлює строку внесення реєстрової інформації до відповідного Реєстру. З огляду на це бездіяльність комісії щодо внесення реєстрової інформації та невизначеність черговості внесення таких відомостей нівелює рішення комісії як таке. Це зумовить ризик зловживань уповноваженого комісією на внесення реєстрової інформації до відповідного Реєстру суб’єкта, а отже, неотримання учасниками бойових дій соціальних гарантій.

Рекомендація НАЗК:

абз. 2 п. 23 проєкту Порядку виключити.

 

Висновок:

проєкт постанови містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання.

 

 Голова Національного агентства

з питань запобігання корупції                                                                                                                                                                    Віктор ПАВЛУЩИК

 

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua