НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку реалізації експериментального проекту щодо відновлення населених пунктів внаслідок збройної агресії Російської Федерації»

Картка проєкту

 

Розробник проєкту постанови:

Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України (Мінінфраструктури)

Мета проєкту постанови – доповнення обласними державними адміністраціями (обласними військовими адміністраціями) переліку замовників будівництва та одержувачів бюджетних коштів у межах реалізації експериментального проекту, а також забезпечення можливості створення фонду захисних споруд цивільного захисту для забезпечення ефективної реалізація експериментального проекту з використанням, в тому числі, і можливостей обласних державних адміністрацій для відновлення населених пунктів, які постраждали внаслідок збройної агресії російської федерації.

Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України

 

Резюме антикорупційної експертизи

 

За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку реалізації експериментального проекту щодо відновлення населених пунктів внаслідок збройної агресії Російської Федерації» (далі – проєкт постанови), Національне агентство виявило корупціогенні фактори, а саме:

– відсутність процедури та критеріїв обрання замовників робіт (послуг) з відновлення населених пунктів і одержувачів бюджетних коштів;

– запровадження непрозорого способу формування переліків об’єктів, які підлягають відновленню в рамках реалізації експериментального проекту.

 

Опис виявлених корупціогенних факторів

І. Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення

Проєктом постанови пропонується внести зміни до Порядку реалізації експериментального проекту щодо відновлення населених пунктів, які постраждали внаслідок збройної агресії Російської Федерації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.04.2023 № 382 (далі – проєкт Змін та Порядок відповідно).

Так, п. 1 проєкту Змін пропонується доповнити абз. 2 п. 4 Порядку та передбачити, що замовниками робіт (послуг) з відновлення населених пунктів і одержувачами бюджетних коштів у межах реалізації експериментального проекту є служби відновлення та розвитку інфраструктури в областях та обласні державні адміністрації (обласні військові адміністрації).

При цьому згідно з положеннями п. 4 чинного Порядку головним розпорядником бюджетних коштів є Агентство відновлення, яке ініціює відповідний проект рішення щодо виділення коштів для реалізації експериментального проекту.

Таким чином Агентство відновлення наділяється непрозорими дискреційними повноваженнями обирати замовників робіт (послуг) з відновлення населених пунктів і одержувачів бюджетних коштів, що обумовлено відсутністю порядку та чітких критеріїв для прийняття відповідних управлінських рішень.

Рекомендація НАЗК:

визначити порядок та чіткі критерії для обрання замовників робіт (послуг) з відновлення населених пунктів і одержувачів бюджетних коштів у цілях реалізації запропонованого експериментального проєкту.

 

ІІ. Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності фізичних (юридичних) осіб у будь-якій сфері правового регулювання

2.1. Положеннями п. 2 проєкту Змін пропонується доповнити п. 8 Порядку, зазначивши, що ОМС визначають пріоритетність об’єктів, які включатимуться до переліку об’єктів, які підлягають відновленню.

Однак проєкт Змін не визначає критеріїв обрання пріоритетних об’єктів в цілях першочергового відновлення, що сприяє застосуванню суб’єктивних підходів, які можуть не враховувати суспільну потребу у відбудові у відповідному регіоні.

Зазначене запроваджує непрозору практику реалізації експериментального проєкту та може призвести до неефективного використання коштів фонду ліквідації наслідків збройної агресії.

Рекомендації НАЗК:

з метою забезпечення прозорості діяльності ОМС у проєкті Змін передбачити вичерпні критерії визначення пріоритетності для об’єктів, які підлягають відновленню.

 

2.2. Положеннями п. 2 проєкту Змін пропонується доповнити абз. 3 п. 8 Порядку нормами, де вказано, що Агентство відновлення наділяється повноваженнями визначати перелік додаткових матеріалів, що додаються до переліку об’єктів та оприлюднювати їх на офіційному вебсайті.

При цьому п. 10 чинного Порядку, зокрема передбачено, що у разі наявності зауважень Агентство відновлення повертає перелік об’єктів для доопрацювання відповідній облдержадміністрації (обласній військовій адміністрації).

Однак проєкт Змін не встановлює мету та/або конкретні обставини при настанні яких Агентство відновлення приймає рішення про запитування додаткових матеріалів, а також не визначає строку їх оприлюднення.

Відсутність зазначеного може вплинути на якість та період реалізації експериментального проєкту, адже надання права Агентству відновлення приймати управлінські рішення у непрозорий спосіб, а також без оприлюднення у чіткий строк необхідної інформації, може ускладнити реалізацію повноважень облдержадміністраціям (обласним військовим адміністраціям) при формуванні переліку відповідних обєктів.

Рекомендації НАЗК:

у абз. 3 п. 8 Порядку (п. 2 проєкту Змін) передбачити:

  • мету та/або конкретні обставини при настанні яких Агентство відновлення приймає рішення про запитування додаткових матеріалів, що додаються до переліку об’єктів;
  • строк для оприлюднення додаткових матеріалів, що додаються до переліку об’єктів.

 

Висновок:

проєкт постанови містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.

 

 

Голова Національного агентства

з питань запобігання корупції                                                                                                                                                                             Віктор ПАВЛУЩИК

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua