НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку використання коштів державного бюджету, передбачених для забезпечення функціонування Фонду розвитку підприємництва»

Картка проєкту

Розробник проєкту постанови:

Міністерство економіки України (далі - Мінекономіки)

Мета проєкту постанови – визначення механізму використання коштів, передбачених у державному бюджеті Мінекономіки на 2024 рік за програмою «Забезпечення функціонування Фонду розвитку підприємництва»

Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України

 

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку використання коштів державного бюджету, передбачених для забезпечення функціонування Фонду розвитку підприємництва» (далі – проєкт постанови) Національне агентство встановило корупціогенний фактор, а саме – відсутність процедури прийняття рішення уповноваженим органом про перерахування бюджетних коштів, що створює можливості для корупційних зловживань під час надання коштів фінансової державної підтримки суб’єктам підприємництва.

 

Опис виявленого корупціогенного фактора

Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності фізичних (юридичних) осіб, у будь-якій сфері правового регулювання

Проєктом постанови пропонується внести зміни до Порядку використання коштів державного бюджету, передбачених для забезпечення функціонування Фонду розвитку підприємництва, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24.01.2020 № 29 (далі – проєкт Змін та Порядок відповідно).

Згідно з нормами п.п. 1 п. 4 Порядку бюджетні кошти спрямовуються Фонду розвитку підприємництва (далі – Фонд) на надання фінансової державної підтримки відповідно до порядків, які затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 24.01.2020 № 28 «Про надання фінансової державної підтримки» (далі – постанова № 28).

Надання відповідної фінансової державної підтримки суб’єктам підприємництва здійснюється Фондом через уповноважені банки, які відповідають визначеним критеріям. Своєю чергою, уповноважені банки перевіряють суб’єктів підприємництва на відповідність критеріям, зазначеним у порядках, які необхідні для отримання державної фінансової підтримки.

У п. 5 Порядку визначено, що бюджетні кошти, отримані Фондом відповідно до п. 4 Порядку, використовуються, зокрема, для:

- часткової або повної компенсації Фондом відсотків за кредитами та винагороди за договорами фінансового лізингу і факторингу, що надаються суб’єктам підприємництва для реалізації мети, визначеної у порядках, які затверджено постановою № 28, та відповідають визначеним у них критеріям;

- для покриття витрат Фонду за супроводження та забезпечення надання фінансової державної підтримки суб’єктам підприємництва.

В абз. 3 п. 6 Порядку встановлено, що Фонд складає перелік витрат у розрізі уповноважених банків, ПрАТ «Українська фінансова житлова компанія», державної спеціалізованої фінансової установи, уповноважених лізингодавців та уповноважених факторів не рідше ніж один раз на квартал та подає до 15 числа Мінфіну інформацію про обсяг коштів, що підлягають перерахуванню Фонду.

Згідно з п. 7 Порядку перерахування бюджетних коштів здійснюється Мінфіном платіжними дорученнями із реєстраційного рахунка або спеціального реєстраційного рахунка Мінфіну, відкритого у Казначействі, на рахунок за субрахунком 3553 «Рахунки інших клієнтів Казначейства», відкритий Фонду за його місцезнаходженням в органах Казначейства.

Проте у п. 2 проєкту Змін пропонується внести зміни до абз. 3 п. 6 Порядку та передбачити, що на підставі переліку витрат, які надаватимуться Фондом, Мінекономіки протягом п’яти робочих днів приймає рішення про перерахування бюджетних коштів Фонду для надання фінансової державної підтримки та покриття витрат Фонду.

Тобто проєкт Змін уповноважує Мінекономіки на прийняття додаткового рішення щодо перерахування бюджетних коштів Фонду для надання фінансової державної підтримки та покриття витрат Фонду.

Механізм реалізації зазначеного повноваження Мінекономіки у проєкті Змін не врегульовано.

Зазначене створює непрозорий порядок надання фінансової державної допомоги, а також може уповільнити та ускладнити отримання суб’єктами підприємництва фінансової державної підтримки.

Рекомендація НАЗК:

у п. 2 проєкту Змін, яким пропонується внести зміни до абз. 3 п. 6 Порядку, слова «приймає рішення про перерахування бюджетних коштів Фонду» замінити словами «перераховує бюджетні кошти Фонду».

 

Висновок:

 

проєкт постанови містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання з урахуванням наведеної рекомендації.

 

 

В.о. Голови Національного агентства

з питань запобігання корупції                                                                                                                                                                              Ярослав ЛЮБЧЕНКО

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua