НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку здійснення державного контролю за міжнародними передачами товарів подвійного використання»

Картка проєкту

Розробник проєкту постанови:

Державна служба експортного контролю України

Мета проєкту постанови – забезпечення  виконання  міжнародних  зобов’язань України у сфері нерозповсюдження та експортного контролю,  а  також  забезпечення  національної  безпеки  шляхом застосування  заходів  державного  експортного  контролю  за  міжнародними передачами  товарів  подвійного  використання 

 

Проєкт постанови надіслано відповідно до
§ 372 Регламенту Кабінету Міністрів України

 

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Національне агентство ідентифікувало корупціогенні фактори, які зумовлюють потребу в його доопрацюванні, а саме:

- відсутність положень, які б визначали підстави, за наявності яких Держекспортконтроль вправі відмовити у наданні письмового погодження передачі товарів подвійного використання (далі – товари) кінцевим споживачем іншому кінцевому споживачеві на території України товарів у разі, коли вони були імпортовані в Україну за дозволом та/або з наданням міжнародного імпортного сертифіката або окремого документа, який містить державні гарантії;

- неврегульованість порядку дій кінцевого споживача товарів, який має намір передати імпортовані товари іншому кінцевому споживачу, у разі отримання заперечення Держекспортконтролю, а також питання щодо можливості перегляду такого заперечення у разі усунення недоліків при поданні документів та відомостей;

- відсутність чіткого регулювання в частині визначення випадків, коли передача  на  території  України  іншому  кінцевому  споживачеві товарів повинна здійснюватися за згодою експортера таких товарів щодо їх передачі іншому кінцевому споживачеві.

 

Опис виявлених корупціогенних факторів

І. Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування, особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення

  1. У п.п. 18 п. 1 проєкту змін, що вносяться до Порядку здійснення державного контролю за міжнародними передачами товарів подвійного використання, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.01.2004
    № 86 (далі – проєкт змін, Порядок відповідно), передбачаються зміни до п. 27 Порядку, в частині визначення документів та відомостей, надання яких є необхідним для отримання письмового погодження Держекспортконтролю на передачу іншому кінцевому споживачеві на території України товарів у разі, коли вони були імпортовані в Україну за дозволом та/або з наданням міжнародного імпортного сертифіката або окремого документа, який містить державні гарантії.

При цьому запропонованою редакцією абз. 7 п. 27 Порядку пропонується визначити, що Держекспортконтроль розглядає зазначені документи та інформує листом кінцевого споживача у строк, що не перевищує 15 робочих днів з дня їх отримання,  про  погодження  передачі  товарів  іншому  кінцевому  споживачеві або про заперечення щодо можливості такої передачі.

Проте у проєкті Порядку не визначено підстав, за наявності яких  Держекспортконтроль вправі відмовити у наданні письмового погодження передачі  товарів  іншому  кінцевому  споживачеві (подання неповного пакета документів, визначеного  п. 27 Порядку, подання недостовірних відомостей тощо).

Крім того, зі змісту запропонованої редакції п. 27 Порядку є незрозумілим порядок дій кінцевого споживача товарів, який має намір передати імпортовані товари іншому кінцевому споживачу, у разі отримання відповідного заперечення та не визначено можливості перегляду заперечення у разі усунення недоліків при поданні відповідних документів та відомостей.  

Така невизначеність у положеннях проєкту акта призведе до довільного прийняття рішень посадовими особами Держекспортконтролю при вирішенні питання про надання письмового погодження на передачу іншому кінцевому споживачеві на території України товарів, що свідчить про недоліки та непрозорість відповідної адміністративної процедури, які можуть створити умови для виникнення корупційних правопорушень.

Рекомендація НАЗК:

у проєкті Порядку визначити підстави, за наявності яких Держекспортконтроль вправі відмовити у наданні письмового погодження на передачу  товарів  іншому  кінцевому  споживачеві, а також правові наслідки для кінцевого споживача, пов’язані з прийняттям зазначеним центральним органом виконавчої влади рішення про заперечення можливості такої передачі.

  1. У п.п. 19 п. 1 проєкту змін передбачається доповнити Порядок
    новим п. 271, визначивши, зокрема, що передача на території  України  іншому  кінцевому  споживачеві товарів подвійного використання, які були імпортовані в Україну за дозволом без  надання  міжнародного  імпортного  сертифіката  або  окремого  документа, який  містить  державні  гарантії  і  підтверджує  зобов’язання  імпортера  про імпорт товарів в Україну, здійснюється за умови отримання згоди експортера таких товарів щодо їх передачі іншому кінцевому споживачеві.

При цьому згідно з абз. 1 п. 27 Порядку (з урахуванням редакції, запропонованої проєктом змін) передача іншому кінцевому споживачеві на території України товарів у разі, коли вони були імпортовані в Україну за дозволом та/або з наданням міжнародного імпортного сертифіката або окремого документа, який містить державні гарантії, здійснюється за письмовим погодженням Держекспортконтролю про можливість здійснення такої передачі.

Водночас застосування в абз. 1 п. 27 Порядку словесної конструкції «та/або» може призвести до суб’єктивного тлумачення положень п. 271 Порядку (з урахуванням редакції, запропонованої проєктом змін) в  частині визначення випадків, коли передача  на  території  України  іншому  кінцевому  споживачеві товарів подвійного використання здійснюється за умови отримання згоди експортера таких товарів щодо їх передачі іншому кінцевому споживачеві.

Враховуючи зазначене, запропоноване регулювання призведе до наділення відповідальних посадових осіб дискреційними повноваженнями, що в результаті створить умови для виникнення потенційного чи реального конфлікту інтересів та можливостей для зловживання наданими їм повноваженнями.

Рекомендація НАЗК:

пп. 27, 271 Порядку (з урахуванням редакції, запропонованої проєктом змін) потребують доопрацювання з метою чіткого визначення випадків, коли передача  на  території  України  іншому  кінцевому  споживачеві товарів подвійного використання потребуватиме отримання згоди експортера таких товарів щодо їх передачі іншому кінцевому споживачеві.

 

Висновок:

проєкт постанови містить корупціогенні фактори та потребує суттєвого доопрацювання.

 

 

Голова Національного агентства

з питань запобігання корупції                                                                                Олександр НОВІКОВ

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua