Картка проєкту
Розробник проєкту постанови: Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України (далі - Мінінфраструктури) |
Мета проєкту постанови – створення ефективного та прозорого механізму впорядкування існуючої мережі автостанцій шляхом формування Переліку автостанцій (далі – Перелік автостанцій), забезпечення посадки та висадки пасажирів у найбільш пристосованих для цього місцях задля безпеки пасажирів, покращення надання перевізниками послуг пасажирських перевезень |
Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 18 лютого 1997 р. № 176 та від 11 лютого 2015 р. № 103» (далі – проєкт постанови та проєкт Змін відповідно) Національне агентство встановило корупціогенні фактори, а саме:
- невідповідність процедури включення автостанцій до відповідного Переліку вимогам Закону України «Про адміністративні послуги»;
- наділення Державної служби України з безпеки на транспорті (далі – Укртрансбезпека) непрозорими дискреційними повноваженнями щодо прийняття рішень про внесення змін / виключення інформації про автостанцію з відповідного Переліку.
Опис виявлених корупціогенних факторів
І. Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення
1.1. Проєктом постанови пропонується внесення змін до Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18.10.1997 № 176 (далі – Правила), а також до Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 103 (далі – Положення).
У проєкті постанови пропонується запровадити процедуру ведення Переліку автостанцій, який містить інформацію про автостанції та їх власників, які функціонують (надають послуги) відповідно до вимог законодавства для забезпечення прийняття, відправлення, управління рухом та обслуговування пасажирів на автобусних маршрутах.
Так, згідно з абз. 3, 4 п. 112 Правил (в редакції проєкту Змін) надання послуг автостанції на автобусних маршрутах здійснюється за умови включення інформації про неї до Переліку автостанцій. Забезпечення ведення Переліку автостанцій здійснюється Укртрансбезпекою. Проєктом Змін також встановлюються основні вимоги до процедури включення / внесення змін / виключення відомостей про автостанцію з Переліку автостанцій.
Однак запропонована процедура формування та ведення Переліку автостанцій у розумінні Закону України «Про адміністративні послуги» має ознаки адміністративної послуги.
Так, відповідно до ч. 1 ст. 5 зазначеного Закону виключно законами, які регулюють суспільні відносини щодо надання адміністративних послуг, встановлюються: найменування адміністративної послуги та підстави для її одержання; суб’єкт та його повноваження; перелік та вимоги до документів; платність або безоплатність надання адміністративної послуги; граничний строк; перелік підстав для відмови у наданні адміністративної послуги.
Відсутність законодавчо визначених вимог до зазначеної процедури створює ризик корупційних зловживань та безпідставних відмов.
Рекомендації НАЗК:
передбачити у проєкті Змін формування та ведення Переліку автостанцій за декларативним принципом або визначити вичерпний перелік вимог за стандартом, встановленим у ч. 1 ст. 5 Закону України «Про адміністративні послуги.
1.2. У доповненнях до п. 112 Правил (абз. 25 п.п. 5 п. 1 проєкту Змін) пропонується встановити, що підставами для внесення змін та/або виключення інформації про автостанцію з Переліку автостанцій, серед іншого, є:
- виявлення факту недостовірності інформації, зазначеної в Переліку;
- неможливість надання послуг автостанції.
Водночас у проєкті Змін не врегульовується порядок здійснення перевірки інформації, зазначеної в Переліку автостанцій, зокрема не визначено переліку відомостей, що є предметом проведення перевірки, та процедури проведення такої перевірки, а також не регламентовано механізму встановлення / підтвердження неможливості надання послуг автостанції.
До того ж використання словесної конструкції «та/або» дає змогу посадовим та/або службовим особам Укртрансбезпеки за наявності однакових підстав приймати різні рішення: про внесення змін до Переліку автостанцій або про виключення інформації про автостанцію з такого Переліку.
Зазначене наділяє Укртрансбезпеку широкими дискреційними повноваженнями та створює умови для корупційних зловживань при прийнятті відповідних рішень.
Рекомендації НАЗК:
у змінах до п. 112 Правил (п.п. 5 п. 1 проєкту Змін) визначити:
- виключний перелік підстав для внесення змін до Переліку автостанцій;
- виключний перелік підстав для виключення інформації про автостанцію з Переліку автостанцій;
- процедуру здійснення перевірки / виявлення факту недостовірності інформації, зазначеної в Переліку автостанцій;
- механізм встановлення / підтвердження факту неможливості надання послуг автостанцією.
Висновок:
проєкт постанови містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наведених рекомендацій.
Голова Національного агентства
з питань запобігання корупції Віктор ПАВЛУЩИК